szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Külön választanák a tengeri és vezetékes orosz olajat, utóbbira nem vonatkozna az uniós embargó. Ezzel remélik jobb belátásra bírni az újabb szankciós csomagot megakasztó Magyarországot.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Van esély arra, hogy vasárnap este megállapodjanak az európai uniós tagállamok nagykövetei az orosz olajembargóról – jelentette a Reuters névtelen uniós források alapján.

A brit hírügynökség úgy tudja, hogy a tagállamok pénteken igyekeztek véglegesíteni az embargós alkut, aminek lényege, hogy külön választják a tengeri és a vezetékes olajszállítást, és utóbbit egy időre mentesítik az embragó alól. Egészen konkrétan a Barátság kőolajvezetéket – amelyen keresztül Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába érkezik az orosz olaj – említette az egyik illetékes, aki szerint addig a vezeték élvezne mentességet, amíg nem sikerül megoldani a helyettesítést.

Az orosz olaj embargója immár a hatodik szankciós csomag része lenne, amit az Ukrajna ellen februárban háborút indító Oroszország ellen szeretnének bevezetni. A csomagnak az olajvásárlás leállítása mellett része volna a legnagyobb orosz bank, a Sberbank kizárása a nemzetközi SWIFT-rendszerből, orosz műsorszolgáltatók kitiltása az EU-ból, és további orosz vezetők, illetve hozzájuk köthető személyek külföldi vagyonának befagyasztása és beutazásuk korlátozása.

A szankciós csomagot azonban mindeddig blokkolta Magyarország arra hivatkozva, hogy túl nehéz volna pótolni a vezetéken érkező orosz olajt, és drága átállítani az olajfinomítókat máshonnan érkező olaj feldolgozására. A Reuters emlékeztetett, a magyar ellenállás miatt félő, hogy a jövő heti uniós csúcson leszerepel a megegyezni, vagy egységes fellépést mutatni képtelen szövetség.

Magyarország a Reuters szerint azzal érvel, hogy négy évre és 750 millió euróra lenne szüksége ahhoz, hogy le tudjon mondani az orosz nyersolajról, átépítse az olajfinomítókat és kibővítse a Horvátország felől érkező Adria olajvezetéket, de hosszabb távon 18 milliárd euró is kellhet ahhoz, hogy az orosz olajtól függetlenné tegye a gazdaságát, amit uniós forrásból remél megszerezni.

A tengeren és vezetéken érkező olaj közötti különbségtételt korábban a magyar kormány is felvetette, vagyis ebbe belemehet a kormány:

Szijjártó: Lehet olajembargó, de csak akkor, ha nem vonatkozik a csővezetékes szállításra

Az Európai Bizottság ötlete az Oroszországgal szembeni olajembargóra csak akkor fogadható el Magyarország számára, ha ez minket nem érint. Vagyis a csak a tengeri szállításra vonatkozó embargót hajlandó a magyar kormány támogatni - jelentette ki Szijjártó Péter. A külgazdasági és külügyminiszter szerint ellenkező esetben a teljes embargó magyar gazdasági hatásának ára több milliárd euró is lehet, amit Brüsszeltől várnának.

A brüsszeli Bruegel-intézet szerint az Európába érkező orosz olajnak körülbelül negyede érkezik csővezetéken a kontinens országaiba, így csak a tengeri olajszállítmányok letiltása is komolyan visszavetné az orosz olajbevételeket, ezzel csökkentve az ukrajnai háborúra fordítható forrásokat.

Csakhogy a lépés versenyelőnyhöz juttathatja a magyar, a cseh és a szlovák gazdaságot, miután számottevően olcsóbb orosz olajat dolgozhatnának fel és hozhatnának forgalomba, miközben a többi tagállam csak az alternatív forrásból származó drágább olajhoz jutna hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!