szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miért kell már most foglalkozni a 2040-es klímacéllal? Hogyan és milyen mértékben kellene Magyarországnak hozzájárulnia az EU által kitűzött 90 százalékos csökkentési célhoz? A Green Policy Center elemzésében kész válaszokat kínál a kormányzatnak.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

Miért kell már most foglalkozni a 2040-es klímacéllal, miközben csak nemrég zárultak le a megemelt 2030-as uniós célhoz kapcsolódó jogalkotási eljárások? Hogyan és milyen mértékben kellene Magyarországnak hozzájárulnia a tervezett 90 százalékos uniós szintű csökkentési célhoz, amelyet az Európai Bizottság javasol? Mennyiben jelentene mindez eltérést az eddigi kibocsátás-csökkentési pályához képest?

Ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat friss elemzésében a Green Policy Center (GPC) szakmai műhely, amely az Európai Bizottság 2040-es uniós klímacélra vonatkozó javaslatának Magyarország klíma- és energiapolitikai céljaira és eszközeire gyakorolt potenciális hatásait vizsgálta meg. Az anyaggal azt a hiányt igyekeznek pótolni, hogy a Bizottság hatásvizsgálata csak uniós szinten készült el, és nem adja meg a tagállami szintű hatásokat. Az elemzést a GPC senior klímapolitikai szakértője, Koczóh Levente András foglalja össze jelen írásban a hvg.hu-n. A bizottság februári javaslatáról itt olvashat bővebben:

Így érné el az EU, hogy 2040-re 90 százalékkal csökkenjen a kibocsátás

Egyfajta útvonalat vázolt fel az Európai Bizottság annak érdekében, hogy 2040-re 90 százalékkal csökkentsék (1990-hez képest) az üvegházhatású gázok kibocsátásának arányát. Ez egy közbülső lépcső: az EU deklarált célkitűzése a 2050-es klímasemlegesség elérése, amelynek következő állomása 2030, ameddig 55 százalékos csökkenést kell elérni. A 90 százalékos cél eléréséhez szükséges szabályokat a következő Bizottság fogja kidolgozni.

Az uniós klímacéljavaslat lehetséges hatásai a hazai klímapolitikára

A szakmai műhely szerint már most időszerű lenne dönteni a 2040-es klímacélról annak érdekében, hogy mindenki számára világos legyen a 2050-es klímasemlegességi célhoz vezető pálya minden eleme, és kiszámíthatóbban tudjanak tervezni. A másik érv, hogy az EU jó példával járjon elől az ENSZ égisze alatt zajló klímatárgyalásokon, ezzel más nagy kibocsátókat is inspirálva. Az ENSZ klímatárgyalásain ugyanis az egyes országoknak jövőre kell bemutatniuk a 2030-at követő időszakra vonatkozó éghajlatvédelmi vállalásaikat.

Ürge-Vorsatz Diana: „Történelmi jelentőségű lépést sikerült tenni a klímacélokért”

Optimizmusra ad okot, hogy a klímacsúcs globális értékelésének záró dokumentumába most először bekerült az összes fosszilis energiahordozó (eddig csak a kőszénről volt megállapodás), és az azoktól való eltávolodás, azonban sokan kritizálják azt, hogy ezek gyors kivezetéséről nem döntöttek. Ürge-Vorsatz Diana, a CEU professzora arról mesélt a Másfélfok sajtóeseményén, hogy vajon mit jelent ez a döntés a jövőre nézve?

A Bizottság 2040-es célértékjavaslata 1990-hez képest 2040-ig az EU egészére az üveghatású gázok (ühg) kibocsátásának 90 százalékos csökkentését tűzne ki.  Összességében, csak kevéssel kellene többet tenni annál a gyors ütemnél, mint amivel az EU a 2020-as évek második felében haladni tervez. Az új cél elfogadása esetén a 2030-as években már a nehezen csökkenthető kibocsátási kategóriákkal (például ipari folyamat-emissziók, a mezőgazdaság egyes elemei) is érdemben kellene foglalkozni. Ez persze előbb-utóbb mindenképp elkerülhetetlen lesz.

Az új pályával az EU és Magyarország is elérheti a 2050-es klímasemlegességet, méghozzá 2040-ig a lineárisnál gyorsabb pályán haladva.  

A 2031-2040-es időszakra vonatkozó feladat pontos nagysága attól is függ, hogy a kormány a Nemzeti Energia- és Klímaterv frissítésének véglegesítése során elfogadja-e az Európai Bizottság által 2030-ig ajánlott pályát (ezt a GPC korábban szintén elemezte). Ennél alacsonyabb ambíciószint esetén 2030-at követően még többet kellene teljesíteni. 

Jelentés: Hiába tartja magát klímabajnoknak a kormány, ettől nem fognak teljesülni az uniós klímavállalások

A 2010-es években könnyedén teljesítette kibocsátáscsökkentési céljait Magyarország, az akkori hozzáállás azonban nem elég a 2030-as vállalások eléréséhez. Szakpolitikai váltásra, és a folyamat szoros nyomon követésére van szükség. Ezért készítették el az első klímasemlegességi jelentést.

A tanulmányban arra jut a szakmai műhely, hogy Magyarország tagállamként is képes lehet elérni akár a nettó 90 százalékos ühg-csökkentést 2040-ig 1990-hez képest, de ez jelentős változásokat feltételez mind a fogyasztási szokásokban, mind az alkalmazott technológiákban.

Ezek a folyamatok Magyarország számára is jelentős előrelépést jelentenének az egészségesebb élet és környezet, illetve a törvényben kitűzött 2050-es nemzeti klímacél felé, miközben gazdaságilag is előnyösnek tűnik.

A klímaváltozás napi 140 milliárd forintba kerül, és ez az óvatos becslés

Az elmúlt két évtizedben 2008 volt a legrosszabb év.

Ugyanakkor a klímasemlegességi cél biztos és igazságos elérése érdekében az uniós szintű 90 százalékos cél támogatása javasolt az erről szóló tárgyalások során, az Európai Klímaügyi Tudományos Tanácsadó Testület javaslatával összhangban.

A legfontosabb újdonságok, túlmenően az energiahatékonysági és megújuló energia beruházásokon,

  • az e-tüzelőanyagok megjelenése,
  • még több hidrogén,
  • még magasabb szén-dioxid-leválasztás és tárolás vagy felhasználás (CCUS) és
  • új ipari technológiák alkalmazása, illetve
  • további fogyasztói szokás-változások elérése.

A hidrogént ajnározzák az energiaátmenetben, de már látszik, hogy túlzók a nagy elvárások

Hiába tekintenek sokan a dekarbonizáció csodafegyvereként a hidrogénre, termelésének zöme még jelentős káros gázkibocsátással jár, és nagyon nem mindegy, hogy a későbbiekben milyen arányban használunk fekete, barna, szürke, kék, türkiz, rózsaszín, zöld vagy fehér hidrogént, ahogy az sem, hogy mire.

Ugyanakkor a Green Policy Center tanulmányában megjegyzik, hogy a Bizottság 2040-es célról szóló közleménye nem tartalmaz új szakpolitikákra vonatkozó javaslatokat, így egyelőre nem tudni, hogy milyen módon kellene végrehajtani. Ennek meghatározása az európai parlamenti választásokat követően, rövidesen megalakuló új Európai Bizottság feladata lesz és a következő évek jogalkotási munkája során várható. Mindenesetre a hiányzó adatok behatárolták azt, hogy mennyire lehet részletes a jelenlegi vizsgálat.

A javasolt uniós szintű célérték azonban nem jelenti azt, hogy minden tagállamnak kötelezően el kellene érnie a 90 százalékos csökkentést, ennek összességében, az EU egészére kellene kijönnie. A tagállamok, tekintetbe véve az uniós szintű célt és szakpolitikai előírásokat, maguk tesznek vállalásokat a saját klímacéljaikra.

Már egy éve 1,5 fokkal melegebb a világ, mint az iparosodás előtt volt

A másfél fokos átlagos melegedési mértéket kellene tartanunk a század végéig, ha el akarjuk kerülni a klímaváltozás legdurvább hatásait. Már egy éve folyamatosan nem sikerül.

A Green Policy Center ezért tehát ajánlja egy Magyarországra vonatkozó 2040-es klímacél meghatározását is, amelyet korábbi javaslatukban legalább nettó 85 százalékban határoztak meg 1990-hoz képest.

Az új magyar célt hazánk klímatörvényében is rögzíteni kellene.

A 2040-es klímacélról szóló döntés meghozatalában a magyar EU elnökségnek is komoly szerepe lehet, amint erre a Green Policy Center is rámutatott az elnökség klímapolitikai kihívásairól készült gyorselemzésében.

A szakmai műhely június elején mutatta be a tanulmányt, a Youtube-on is elérhető élő bemutató során kitértek Magyarország Harmadik Klímasemlegességi Előrehaladási Jelentésére is, amelyet szintén a műhely készített el:

Magyarország Harmadik Klímasemlegességi Előrehaladási Jelentése – bemutató

Ahhoz, hogy megfelelő szakpolitikai válaszokat adhassunk, ismernünk kell az éppen zajló folyamatokat. A Green Policy Center célja, hogy ezeket az információkat tömören, érthetően és szemléletesen a nyilvánosság számára elérhetővé tegyük. A Harmadik Klímasemlegességi Előrehaladási Jelentésünk bemutatójára 2024. június 13-án került sor online.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!