A hidrogént ajnározzák az energiaátmenetben, de már látszik, hogy túlzók a nagy elvárások
Hiába tekintenek sokan a dekarbonizáció csodafegyvereként a hidrogénre, termelésének zöme még jelentős káros gázkibocsátással jár, és nagyon nem mindegy, hogy a későbbiekben milyen arányban használunk fekete, barna, szürke, kék, türkiz, rózsaszín, zöld vagy fehér hidrogént, ahogy az sem, hogy mire.
hvg.hu
A magas költségek és a kereslet-kínálat lassú kiegyensúlyozása kijózanítólag hat azokra, akik a hidrogéntől várják a megváltást az energiaátmenetben – derül ki a Másfélfok írásából. A lapban Szabó John, társadalomtudós, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, HUN-REN, Világgazdasági Intézetének tudományos munkatársa elemezte a sokak által energetikai svájci bicskának, a dekarbonizáció “csodafegyverének” tekintett hidrogén várható szerepét.
A szerző jelzi, hogy a globális hidrogéntermelés 2022-ben már elérte azt a szintet, aminek az energiatartalma lényegében megegyezik az Európai Unió egy évnyi villamosenergia-fogyasztásával, de figyelmeztet, hogy a jelenlegi hidrogéntermelés 99 százaléka továbbra is üvegházhatású-gázkibocsátásokkal jár, és ha célt ér az olaj- és gázipar törekvése (a politikusok támogatásával egyetemben), hogy a kék hidrogén (földgázalapú termelés szén-dioxid-leválasztással és megkötéssel) legyen a meghatározó, akkor az iparág nem tudja betölteni azt a szerepét, hogy valóban fenntarthatóan járuljon hozzá az energiaátmenethez.
A megoldást kisebb részben a nukleáris (rózsaszín), nagyobb részben a megújulókon alapuló (zöld) hidrogén termelése jelentheti (borítóképünkön a MOL Zöld Hidrogén Üzeme Százhalombattán), viszont kellő megfontolással kell eldönteni, mely területeken és hogyan kívánjuk alkalmazni a technológiát.
A megfontolt alkalmazás kulcsa a hidrogén létra, ami azt mutatja meg, hogy milyen területeken jelenthet valóban fenntartható, észszerű és versenyképes megoldást a hidrogén. A három kulcsterület:
az ipar, ahol sok területen nélkülözhetetlen,
a közlekedés, itt elsősorban a hajózásban és a repülésben lehet érdemes majd alkalmazni,
a villamosenergia-hálózat kiegyenlítése, ahol a gázerőműveket állíthatják át hidrogénesre.
hidrogénlétra
Másfélfok
A szakember szerint a legfontosabb a karbonsemleges hidrogéntermelési technológiák fejlesztése, vagyis legalább a rózsaszín, és leginkább a zöld hidrogén alkalmazása felé kellene indulni.
Az olajtársaság új egysége Közép-Európa legnagyobb kapacitású gyára ebben a műfajban, napenergiával veszi ki a vízből a hidrogént, így a termelés nem bocsát ki káros anyagot. Ami zöld hidrogén itt elkészül, azt a Mol a finomítói tevékenységéhez használja majd fel – mert hogy az most teljes egészében szürke, vagyis károsanyag-kibocsátással készült hidrogénnel megy.
A hidrogén továbbra is az energiaátmenet egyik leginkább vitatott eleme. Amikor néhány évvel ezelőtt széles körben elfogadottá vált, hogy nem minden energiafogyasztási forma „áramosítható”, egyesek a dekarbonizáció „ csodafegyvereként” kezdtek el beszélni a hidrogénről. Ez az energiahordozó vált a nehezen villamosítható szektorok dekarbonizációjának a kulcsává.
A minisztériumnak világossá kell tennie, hogy Gustav Klimt Afrikai herceg című festményének kiviteli engedélyeztetési folyamata során becsapták őket, vagy ők hibáztak. Enélkül rajtuk marad a gyanú, hogy valami még súlyosabb dolog történt – állítja Molnos Péter művészettörténész.