szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője egy pénteki tanácskozáson Budapesten.

Az alacsonyabb kategóriájú teherautóknál, 3,5 tonnától 2008. januártól kellene útdíjat fizetni a főutakon és autóutakon. A rendszer kezdetben matricásformában működhet majd, azaz átalánydíjat kellene fizetni. A főosztályvezető jelezte, hogy a kormány jövő év végéig megvizsgálja a díjfizetés használatarányos, elektronikus formájának bevezethetőségét, amely legkorábban ugyancsak 2008-tól lehet esedékes.
    
A GKM az útdíj kiterjesztésétől azt várja, hogy a teherforgalom visszaterelődik a főutakról az autópályákra. A főutak tehermentesítése azért is fontos, mert Románia és Bulgária uniós csatlakozásával jövőre várhatóan jelentősen nő a teherforgalom - fűzte hozzá. 
   
A főosztályvezető megjegyezte, hogy a díjak mértékét az Európai Unió irányelvben maximalizálja. A sztrádamatricáknál Magyarországon a díj felső korlátja érvényes. Szavai szerint a díjakból befolyó bevételt a kormánynak a törvények szerint útfelújításokra kell költenie.
   
Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára addig nem kíván véleményt formálni a kormány terveiről, ameddig az elképzelések részleteit nem ismerik. A főtitkár fontosnak tartja azt, hogy a többletterhek a tranzitforgalmat sújtsák, a magyar vállalkozók várható többletterheit pedig kompenzálják.
   
Lukács András, a környezetvédő Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az útdíjjal kapcsolatos célokkal, ám annak körvonalazódó módját nem tartja megfelelőnek. Szerinte felesleges az átmenetileg kiterjesztett átalánydíjas rendszer, mert az a településekről nem tereli el a forgalmat. A rendszer elektronikussá tételét pedig drágállja, becslése alapján mintegy 100 milliárd forint ráfordítást igényel az szükséges infrastruktúra kialakítása. A legjobb módszernek a svájci gyakorlatot tartja. Ott ugyanis a teherautók tachográfja alapján számolnak útdíjat, amelyet Magyarországon a közlekedési felügyelet ellenőrizhetne évente. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Száz kilométerenként négy euró lesz az útdíj

Száz kilométerenkénti négy eurós autópályadíjat tervez a román kormány az észak-erdélyi sztrádára. Erről Radu Berceanu szállítási miniszter nyilatkozott a romániai sajtóban. Sietett hozzátenni: az autópálya-használati díj mindenképp alacsonyabb lesz, mint az uniós tagországokban. Azt is bejelentették, hogy a Pitesti-Bukarest és a Bukarest-Konstanca autópályák használatáért ezután sem kell fizetni, mert ezek régebbi beruházások.

automenedzser.hu Autó

Jó lesz-e útdíjat szedni a budapesti belvárosban?

A budapesti belváros fuldoklik a közlekedési dugóktól. Ma már ezer lakosra 360 autó jut, s ehhez jönnek az agglomerációban élők rendszeresen behajtó autói. Egyes vélemények szerint a forgalom gyorsítása és a tömegközlekedés fejlesztése hozhat enyhülést. Mások viszont úgy vélik, hogy más nagyvárosokhoz hasonlóan útdíjat kell szedni a város legbelső részbe behajtó autósoktól.

MTI Itthon

Útdíjat követelnek a tiltakozók

Útdíj bevezetését követelik a 86-os főút kamionforgalmának mielőbbi csökkentése érdekében tizenkét település lakói. Képviselőik szombaton egyszerre négy irányból lassították a forgalmat, félpályás útlezárással a 86-os és 84-es főutak körforgalmú kereszteződésétől néhány méterre.