Tetszett a cikk?

Lágyszárúszármazékok égetésére alapított céget nemrégiben a CEE Airport Ltd. A brit offshore cég üzlettársa Földi László volt hírszerző tiszt, a szabadalom fő tulajdonosa Morvai Ferenc egykori kisgazda politikus, becsődölt kazánkirály.

© Dudás Szabolcs
Észak-London külvárosában, egy vállalkozásoknak postafiókot és címet biztosító irodaházban található a CEE Airport Development Ltd. székhelye. A 2005 szeptemberében alakult céget a Jersey-szigeten élő Antony Kurt Bryans és Michelle Clark vezeti - több nemigen derül ki a hivatalos iratokból. A CEE nem sokkal az alapítása után, tavaly decemberben hozta létre Budapesten a BudaWest Airport Holding Vagyonkezelő Zrt.-t, amely 1 milliárd forintért megveheti az egykori veszprémi katonai repülőteret (HVG, 2006. szeptember 29.). A CEE nemrégiben új budapesti céget alapított, miközben - a BudaWest közlése szerint - júniusban eladta részvényeit a reménybeli repülőtér-üzemeltetőben egy közelebbről meg nem határozott "szakmai befektetői konzorciumnak" (ám ennek lapzártánkkor nem volt nyoma cégbíróságon).

Az új cég, a Megamorv Kazán Magyarország Kazánfejlesztő és Gyártó Zrt. (MKM) elnevezése nem túl jó piaci ajánlólevél: Morvai Ferenc egykori kisgazda országgyűlési képviselő hasonló nevű vállalkozása 1995 óta felszámolás alatt áll. A névazonosság nem véletlen: az új Megamorv Morvai ötletén alapul, ő ugyanis az 51 százalékos tulajdonosa annak a szabadalomnak, amelyet a cégalapítók utóbb az új Megamorvba apportáltak. A szabadalom lényege: "eljárás és berendezés lágyszárú növényekből készült pellet elgázosítására és elégetésére", ami műszaki szakemberek szerint a gyakorlatban nagy üzlettel kecsegtető, egyebek mellett az EU által is támogatott biogáz-előállítást jelent. A szabadalom 20 százaléka a szatmárcsekei Fock Lászlóé, 29 százaléka pedig Földi László egykori hírszerző tiszté, az Orbán-kormány idején állami megrendelései révén elhíresült, jelenleg végelszámolás alatt álló biztonsági cég, a Defend Kft. volt ügyvezetőjéé. Földi és Fock tulajdonosok lettek az új Megamorvban is. A szabadalmat - amelynek értékét könyvelőként Makovínyi Mihályné veresegyházi független önkormányzati képviselő igazolta - 102 millió forinton apportálták a cégbe, amelyben további 100 millió forint értékben részvényt jegyzett a CEE is. Teljesen nem szakadt meg a kapcsolat Morvaival: az MKM fióktelepe ugyanott található Nagyrédén, ahol a becsődölt Megamorv székhelye volt.

A hol Kossuth Lajos, hol József Attila utcaiként emlegetett ingatlan története kalandos. Kezdetben Morvai édesanyjának volt itt lakóháza, majd az exképviselő megvásárolta a két szomszédos telket is, amelyen irodát és műhelyt alakított ki, történetesen engedély nélkül. A nagyrédei önkormányzat éppen ezért elrendelte a bontást. Vélhetően ezzel függ össze, hogy a jelzálogjogosult bankok nem engedélyezték, hogy Morvai eladja cégének a magánszemélyként birtokolt ingatlanokat. A volt politikusnak a már átvett vételárat vissza kellett volna adnia a cégének. Csakhogy nem fizetett, így a Megamorv felszámolóbiztosa perre ment, amit kilenc évig húzódó procedúra után jogerősen nemrégiben meg is nyert. Morvai azóta sem törlesztette a kamatok nélkül 93 millió forintra rúgó tartozását, amelyet a felszámoló a cég hitelezőinek kíván majd felajánlani - félő ugyanis, hogy más vagyonhoz nemigen jutnak hozzá, a Megamorv után ugyanis nem maradt más, csak adósság. A felszámoló éppenséggel kérhetne pénzt a Megamorv név újrahasznosításáért is, csakhogy ezt Földiék egyelőre elmulasztották neki bejelenteni (a HVG-nek sem ügyvédjén, az MKM felügyelőbizottságába beválasztott Bárándy Györgyön keresztül megkeresett Földi, sem a személyesen, telefonon utolért Morvai nem kívánt nyilatkozni). Akárhogyan is, a HVG munkatársának tapasztalata szerint a Megamorv-telep környékén lázas építkezés folyik, szemmel látható, a kazángyár újjáéled.

Sokan már a szentkirályszabadjai ügylet kapcsán is találgatták, ki állhat a titokzatos brit befektető hátterében. A BudaWestet a budapesti Bécsi úton ugyanabba az irodaházba jegyezték be, mint a Ferihegyi repülőtér környékén, Ecser külterületén 320 hektár földet felvásárolt Carion-csoportot. Utóbbi tavaly ingatlanüzletre készült a cargobázis-fejlesztést tervező Budapest Airport Rt.-vel, ám az végül meghiúsult (HVG, 2005. március 5.). A CEE-t a két magyarországi befektetés cégbírósági ügyintézésében Koncz Áron esztergomi ügyvéd képviselte, akinek történetesen carion.hu-ra végződik az e-mail címe. "Soha nem volt kapcsolat a Carion és a BudaWest között" - szögezte le a HVG-nek a zrt egyik igazgatósági tagja.

Egyébként a legjobb üzleti tervet és megvalósíthatósági tanulmányt - Hartmann Ferenc, Veszprém városfejlesztésért felelős alpolgármestere szerint - a BudaWest adta. Hartmann kizártnak tartja, hogy végül lakóparkká váljon a 440 hektáros ingatlan; mint mondta, a területet repülőtérként tartja számon a földhivatal, a besoroláson az önkormányzat változtathat, ám ez "nem áll az érdekében". Tény, az eddigi városvezetés előszeretettel kampányolt az új kereskedelmi repülőtér mellett, érveik szerint például a közeli Sármellék nem jelent komoly konkurenciát, adottságaik jobbak: 60 méter széles, 2 kilométer hosszú, szélirányba épített leszállópályájukon bármilyen olyan gép landolhat, amilyen például Ferihegyen szokott. Ráadásul az M8-as autópálya kijelölt nyomvonala 1 kilométerre halad majd a repülőtértől. Csakhogy a vasárnapi önkormányzati választások a fideszes ellenzék győzelmét hozták Veszprémben, úgyhogy alkalmasint változhat a városvezetés álláspontja átminősítésügyben is. A BudaWest mindaddig nem kíván nyilatkozni terveik részleteiről, amíg birtokba nem veszik az ingatlant; azt ugyanakkor hangsúlyozták a cégnél, hogy Veszprém-Szentkirályszabadja mindenképpen repülőtér marad.

RÁDI ANTÓNIA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!