Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56161ff2-dffd-4b7d-acdf-767d3979afb3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A jeges vízben, egy hajó orrán táncolt spicc cipőben Victoria Dauberville.","shortLead":"A jeges vízben, egy hajó orrán táncolt spicc cipőben Victoria Dauberville.","id":"20250204_balerina-antarktisz-tanc-ai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56161ff2-dffd-4b7d-acdf-767d3979afb3.jpg","index":0,"item":"59c7f986-9d6d-47f2-a519-5772b6b2ccda","keywords":null,"link":"/elet/20250204_balerina-antarktisz-tanc-ai","timestamp":"2025. február. 04. 15:46","title":"Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e71bb80-6b5f-4081-be36-839049c5a4df","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A drasztikus kilengések ritkák, azonban 2018 után újra a fagypont fölé emelkedett a hőmérséklet. A tudósok szerint az Északi-sark feletti szokatlanul enyhe hőmérséklet az alacsony légnyomással is összefügg, ami az Északi-sark irányába tolja a meleg légtömeget.","shortLead":"A drasztikus kilengések ritkák, azonban 2018 után újra a fagypont fölé emelkedett a hőmérséklet. A tudósok szerint...","id":"20250204_Az-atlagosnal-20-fokkal-volt-melegebb-az-Eszaki-sark-kozeleben-a-hetvegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e71bb80-6b5f-4081-be36-839049c5a4df.jpg","index":0,"item":"dc70dc43-6aad-4c5b-bf1d-17bacda3d800","keywords":null,"link":"/zhvg/20250204_Az-atlagosnal-20-fokkal-volt-melegebb-az-Eszaki-sark-kozeleben-a-hetvegen","timestamp":"2025. február. 04. 19:07","title":"Az átlagosnál 20 fokkal volt melegebb az Északi-sarkon a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat? Hogy az ország második legnagyobb bankjában tulajdont szerez? Vagy hogy alig lehet úgy nyaralni, hogy ne az ő érdekeltségeibe fussunk bele? A G-nap tizedik évfordulóján összeszedtük, mennyire volt Simicska Lajos megkerülhetetlen a 2015-ös bukása előtti időkben, és mennyire megkerülhetetlen ma a NER elitje.","shortLead":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat...","id":"20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6.jpg","index":0,"item":"4f02edaa-3bae-4dfe-97ac-685aa96e6b35","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 07:00","title":"Gyenge kezdőnek tűnik Simicska Lajos ahhoz képest, amit az új NER-elit a G-nap óta elért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2e5c7b3-73a2-4d10-a251-62a6b794dd72","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A polgári perben az írót szexuális zaklatással, a feleségét „beszervezéssel” vádolja.","shortLead":"A polgári perben az írót szexuális zaklatással, a feleségét „beszervezéssel” vádolja.","id":"20250204_neil-gaiman-amanda-palmer-szexualis-eroszak-bebiszitter-polgari-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2e5c7b3-73a2-4d10-a251-62a6b794dd72.jpg","index":0,"item":"bc888382-9faf-4896-9e90-a38e45af41b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_neil-gaiman-amanda-palmer-szexualis-eroszak-bebiszitter-polgari-per","timestamp":"2025. február. 04. 14:44","title":"Beperelte Neil Gaimant és Amanda Palmert a volt bébiszitterük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el, mintha máshol értékesítették volna őket.","shortLead":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el...","id":"20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db.jpg","index":0,"item":"f927d27c-7281-4036-9b1c-a67b3021e3b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","timestamp":"2025. február. 04. 17:43","title":"Uniós üzletemberek keresnek eurómilliárdokat azzal, hogy eladják az öreg tankereiket az orosz árnyékflottába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök nacionalizmusa nem eltévelyedés, az számít normának Amerikában, még ha a politikus viselkedése abnormálisnak tűnik is. Töréspontig juthat az EU, ha nem készül fel a vámháborúra Amerikával. A szélsőjobboldal támogatását elfogadó CDU-elnök elleni népszavazás lehet a német választásokból. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Az amerikai elnök nacionalizmusa nem eltévelyedés, az számít normának Amerikában, még ha a politikus viselkedése...","id":"20250205_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"043e001e-c948-4dc6-ad6b-f78174092bcd","keywords":null,"link":"/360/20250205_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 05. 10:30","title":"Le Figaro-kommentár: Jalta szellemében készül felosztani a világot Trump és Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közelről csupán trükköznek a távolsági buszok némely sofőrjei, az összeképet nézve viszont olyan milliárdos csalássorozatot űznek, amelyben mi, utasok is vígan részt veszünk. De miért hagyjuk ezt? Bliccelés és maxizás. Helyzetkép egy örökzöld témáról.
Aki személyesen először találkozik a belföldi helyközi buszjáratokon dívó trükközésekkel, talán azért lepődik meg, mert a sofőr jegyvásárláskor érthetetlenül suttogva kérdéseket tesz fel. „Olcsóbb jegyet” kínál, s ha valami olcsóbb, miért is ne fogadnánk el. Csak a visszajárót összeszámolva, a jegyet szemügyre véve derül ki, hogy mitől olcsóbb a viteldíj: a sofőr saját cégét meglopva kilencven százalékos kedvezményes jegyet nyomtat ki, amit azután féláron ad el.
A gyakorlott buszozók számára persze ismertek ezek a – busztársaságokat milliárdokkal megkárosító – módszerek, amelyben tulajdonképpen mindkét fél lop, csak éppen másként nevezi. ("Maxizásnak", illetve bliccelésnek.) Felszálláskor az utas a sofőr kezébe nyom egy kis jattot, esetleg hozzá is teszi, hogy igényt tart a jegyre. Előfordul, hogy cserébe kap egyet azok közül a korábban kinyomtatott jegyek közül, amiket a pénztárgépük mellett tartogatnak a sofőrök. De – mint említettük – gyakran a vezető ajánlja fel a kedvezményes opciót. „A sofőrök, akár a kofák, úgy kínálgatják az olcsóbb jegyeket, s annyira gátlástalanok, hogy grimaszokat vágnak, amikor nem veszek részt a csalásban” – meséli kellemetlen élményeit egy utazó.
Hogy naponta mennyit tesz zsebre így egy sofőr, azt persze pontosan nem lehet megmondani, de a szakemberek szerint akár meg is duplázhatja nettó 80-150 ezer forintos fizetését. Egyedül a Volánbusz Zrt.-nél évi több százmillióra taksálják az így keletkezett – vagyis a simlis buszsofőrök és utasok által okozott – kárt. Természetesen jócskán megugranak a bevételek, amikor a vállalatok belső ellenőrei időről időre razziáznak az egyes buszvonalakon. A becsült kárt a nem ellenőrzött és az ellenőrzött időszak bevételei közti különbség adja ki. A közlekedési vállalatok vezetői következetesen hangsúlyozzák, hogy a sofőrök nagyobbik hányada becsületes. Ha így van is, tapasztalataik szerint a többség nem veti ki magából a csalással gazdagodó kisebbséget.
A zsebre rakott összeg mindenesetre elég nagy ahhoz, hogy a csalásokban részt vevő buszvezetők jóformán bármit megtegyenek, ha valaki zavarni kezdi köreiket. Az egyes vonalakon zajló belső ellenőrzésekről természetesen azonnal értesítik kollégáikat. Sőt – egy forrásunk szerint – arra sem sajnálják az energiát, hogy valakit ráállítsanak az ellenőrök gépkocsijára, aki – követve őket – leadja a koordinátákat a műszakban lévő kollégáknak.
Időnként rémisztő példák is vannak arra, mennyire ragaszkodnak pluszbevételükhöz a sofőrök. Ismert annak a volánbuszos belső ellenőrnek az esete, akit – miután sorra buktatta le a sikkasztó kollégákat – a buszsofőrök felbérelt verőemberrel próbáltak megleckéztetni. A megvesztegethetetlen férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy fél szemére megvakult. De a hírműsorokba került az az eset is, amikor reggeli műszakkezdés előtt csaknem harminc távolsági busz kerekét találták kiszúrva. Bár a tettes nem lett meg, s a motivációt nem sikerült bizonyítani, egyik forrásunk emlékeztet rá: éppen azokban a hetekben folyt Gödöllő térségében a Volánbusz ellenőreinek folyamatos razziája, s feltételezi, így vághattak vissza a sofőrök a folyamatos „zaklatásért”.
A közlekedési vállalatok is pontosan tudják, mi folyik a vezetőfülkékben, a csalások leleplezéséhez azonban korlátozott eszközök állnak rendelkezésükre. Mindenesetre sikeres újításnak számít, hogy a Volánbusz-pályaudvarokon már nem lehet a buszvezetőtől jegyet vásárolni: vagy automatához, vagy a pénztárhoz kell fáradni előbb. Az előírást – mutatják a tapasztalatok – a sofőrök betartják, a lebukás veszélye ugyanis éppen a pályaudvarokon a legnagyobb. Más kérdés, hogy az indulási helyen az előre megváltott jegyhez még váltig ragaszkodó gépjárművezető az ajtók záródását követen az első megállónál nekifoghat az ügyeskedésnek.
Az előbbihez képest mérsékeltebb sikerrel járt a feljelentővonal elindítása. A Volánbuszokra kimatricázott zöldszámon elvileg a visszaéléseket tapasztaló utasok bejelentéseit várják, ők azonban jobbára nem partnerek a feljelentésben. Ez az ő játékuk is.
A Volánbusznál – mint Pekli Ferenc vezérigazgatótól megtudtuk – szigorítottak a dolgozókkal kötött kollektív szerződésen: a csaláson rajtakapott buszvezető nem kap fegyelmit meg mozgóbérelvonást, hanem elsőre elbocsátják. A visszaéléseket így is elég nehéz bizonyítani, a vállalat szerint ráadásul ehhez a jogszabályi keretek nem is megfelelőek. Az adatvédelmi biztos kifogásai, no meg a szakszervezet tiltakozása miatt bukott meg például három éve az az elképzelés, hogy kamerákat szereljenek a járművekbe, amelyeken követhetnék a kassza előtt zajló eseményeket. Igaz, a busztársaság elsősorban a sofőrök biztonságára hivatkozva akarta bedrótozni a járműveket.
Az adatvédelmi biztos szerint személyes adat kezelésének számít a kép rögzítése, ezzel pedig a társaságok sértenék az emberek információs önrendelkezésére vonatkozó alkotmányos jogát. Mindeközben közterületeken, pénzintézetekben remekül működik a bekamerázás, a telefonos ügyfélszolgálatok munkatársainak – csakúgy, mint a betelefonáló ügyfeleknek – pedig minden szavát rögzítik. A Volánbusz Zrt. vezetője szerint így nehéz is bizonyítékokkal alátámasztani egy-egy dolgozó elbocsátását, holott ők nagyon szívesen bizonyítanák a csalásokat.
A busztársaságok ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint a többi közlekedési vállalat: ellenőreik hatósági jogkörrel nem rendelkeznek, nem igazoltathatják a polgárokat. A lefülelt utasokat legfeljebb leszállíthatják a járatokról a következő megállóban, miközben reménykednek, hogy a megbüntetettek által bediktált adatok valósak. Megoldást talán az jelentene, ha rendőri erősítéssel végeznék a jegyellenőrzést. Az egyenruhások felvonulását azonban feltehetően a becsületesen fizető utasok is fenyegetőnek éreznék.
A közlekedési vállalatok tehát más megoldások után néznek. Több társaság is külsős biztonsági cégekkel végezteti a sofőrök ellenőrzését, s őket abban teszik érdekeltté, hogy ne kezdjenek összejátszani a csalókkal. A különféle buszjáratok között úgy igyekeznek rotálni az ellenőröket, hogy a sofőrök ne ismerjék fel őket. Sőt, arra is akad példa, hogy beépülnek az igen szervezetten működő sofőrmaffiába.
Az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknak arra is módjuk nyílik, hogy a buszvonalak harminc százalékának üzemeltetését alvállalkozóknak adják ki. Tizenkilenc vonalat üzemeltet például a Weekendbus Zrt., amelynek ügyvezető igazgatója, Nedeczky Tibor lapunknak elmondta: a volán-társaságokkal kötött alvállalakozói szerződés alapján cége 100 ezer forintos kötbért köteles fizetni, ha buszjáratain bliccelő utast találnak. Az ebből fakadó károkat cége továbbháríthatja a sofőrökre, vagyis a nagyvállalatok kollektív szerződéseinél szigorúbb feltételekkel alkalmazzák munkatársaikat is. A buszvezetőket 100 ezer forintos kaució ellenében alkalmazzák, amit a sofőr elveszít, ha maxizással lebukik. A módszer azonban eredményes, magyarázza Nedeczky, hiszen alvállalkozóként a korábbiaknál 20-30 százalékkal magasabb bevétel származik egy-egy vonalból.
A piac kifehérítésének módszerei tehát finomodnak, ámbár a szakemberek úgy látják, a társadalom szemléletváltása nélkül a sofőr-utas összejátszás továbbra is folytatódik. Egészen addig, amíg saját csalásunkat is a tréfás bliccelés szóval becézzük, minden marad a régiben. "Az utasokat próbáljuk sulykolni, hogy egymással szemben is tisztességtelen a csalás; az nyilván őket is irritálja, ha mások kiflit lopnak a közértben" - fogalmaz egyik forrásunk, aki szerint végeredményben a készpénzes fizetés megszűnése, az elektronikus fizetés bevezetése, elterjedése oldaná meg a problémát.
Egyenruhás rendőrök kísérik és segítik a jegyellenőröket Miskolcon a városi önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő közlekedési cég járatain - közölte Daróczi Magdolna a cég marketing osztályának vezetője az.
A Volánbusz Rt. nemzetközi járataira szeptember végétől interneten keresztül is vásárolhatnak jegyet az utasok. Hetekkel az utazás megkezdése előtt a netes vásárlással lényegesen alacsonyabb áron szerezhetők be a buszjegyek.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetése jelentősen mérsékelné a bliccelők számát a fővárosi tömegközlekedési eszközökön. Az üzemeltetésre meghirdetett tendert azonban a BKV eredménytelennek nyilvánította.