szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A 4-es metróvonal építési munkáinak késésére hivatkozva átütemezte a metrószerelvények gyártását, ugyanakkor meghosszabbítja azok garanciális időszakát az Alstom Transport.

A 4-es metró építése. Messze az alagút vége
© Stiller Ákos
A cég közleménye szerint az elhúzódó munkálatok „késztették arra” az Alstomot, hogy a BKV-val való egyeztetést követően a 4-es metró szerelvényeinek gyártását átütemezze – írja a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártásával és szállításával megbízott cég.

Az átütemezés „jár ugyan némi többletköltséggel a BKV számára”, ugyanakkor az Alstom meghosszabbítja a szerelvények garanciális időszakát.

A hónap elején látott napvilágot az a sajtóértesülés, amely szerint akár fél évet is csúszhat a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek szállítása. A BKV akkor az MTI-t arról tájékoztatta: az Alstomnak 2007. február 28-ig kellett volna az előzetes típusengedélyt beszereznie, de ezt csak fél év csúszással tette meg. A BKV több száz milliós kötbért követel az Alstomtól, a tárgyalások jelenleg is folynak a két cég között.

Az Alstom mya azt közölte az MTI-vel: „minden tőle telhetőt megtett az M2 és M4 metróvonalra szánt járművek előzetes típusengedélyének határidőre történő beszerzésért, de ebben az együttműködési folyamatban minden érintett félnek teljesítenie kell saját kötelezettségeit”. A gyártó a 2-es metróvonalra szánt járművek szállítását úgy ütemezte át, hogy a szerelvények 2009. szeptember 11-re, az üzembe helyezési határidőre készen álljanak.

Az Alstom kiemelte: a BKV és a Siemens közötti szerződésekre semmilyen tekintetben nincs ráhatása. A Siemens, a BKV által az Alstom Transporttól függetlenül kötött szerződések alapján szállítja a 2-es és a 4-es vonal metrószerelvényeinek biztonsági rendszereit. A különböző szerződések összehangolása a BKV felelőssége és feladata – fogalmazott a közlemény.

Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet ez év májusától egy éven át szállították volna le. A 4-es metró járművei ez év novemberétől 2009 szeptemberéig érkeztek volna.

Az Altsom még tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A gyártó vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltségre jelentett be igényt.

A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemens-szel között, vonatbefolyásoló rendszerek telepítéséről szóló szerződések határidős teljesítését. A késedelem miatt a BKV-nak kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró.

A közlekedési társaság szerint döntést kellene hozni a szerződések módosításáról, s ezt javasolták a városvezetésnek is.

A BKV hétfőn nem kívánt reagálni az Alstom közleményére, amely arra utal az „átütemezés” egyoldalú döntés eredménye lehet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

4-es metró: nem lassít a Fővám téri bonyodalom

A Hídépítő Zrt. június második felében eldönti, milyen technológiával építi meg a 4-es metró Fővám téri állomását, a költséget ezt követően lehet kalkulálni, de a végső határidőt ez az állomás nem befolyásolja – mondta Apáthy Endre, a társaság többségi tulajdonosa.

MTI Itthon

Csúszik a 4-es metró építes Szent Gellért téri nehézségek miatt

Csúszik a 4-es metró beruházás, mert a Szent Gellért téri állomás nincs olyan műszaki állapotban, hogy a pajzsokat - az eredeti terveknek megfelelően- fogadhassa. A kivitelező Bamco konzorcium új eljárással gyorsította volna az állomás befejezését, de ezt a DBR Metró Projekt Igazgatóság elutasította, a kockázatra hivatkozva - közölte az igazgatóság.

MTI Itthon

Csúszik a 2-es és a 4-es metró új járműveinek szállítása

Demszky Gábor kérésére, további egyeztetések után, két hét múlva foglalkozik ismét a Főpolgármesteri Kabinet a 2-es és a 4-es metróvonalra vásárolt járművek szállításával, a várható fél év körüli csúszással, illetve az ezzel összefüggő kötbérezési problémákkal - közölte a Városháza kommunikációs igazgatója. A BKV és az Alstom között már folynak a tárgyalások.

MTI Gazdaság

Közepesen drágán épül a 4-es metró

Az egyes metróberuházások a sajátosságok miatt nem hasonlíthatók össze; a belvárosban, rendkívül kedvezőtlen talajviszonyok között épülő 4-es metró megvalósításának költségei a nemzetközi középmezőnybe tartoznak - tudatta a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

MTI Itthon

Hamarabb készülhetne el a 4-es metró egyik állomása

Akár egy évvel korábban is elkészülhetne a tervezettnél a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának építése, ha a megálló lejtaknájának a kialakítását a budai főgyűjtő építésével egy füst alatt oldanák meg - írta a Népszabadság hétfői számában.

MTI Itthon

4-es metró: a végső határidőt nem akadályozza a Fővám tér

A Hídépítő Zrt. június második felében eldönti, milyen technológiával építi meg a 4-es metró Fővám téri állomását, a költséget ezt követően lehet kalkulálni, de a végső határidőt ez az állomás nem befolyásolja - mondta Apáthy Endre, a társaság többségi tulajdonosa sajtótájékoztatón.