szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Visszatérhet az 1957-ben megszüntetett fogaskerekű kisvasút Salgótarjánba. Főleg turisztikai célokra használnák a vonatot, de később akár menetrend szerint is járhatnának – írja az Indóház.hu.

Sokaknak a budapesti Svábhegy jut eszébe a fogaskerekűvel kapcsolatban. Itt jár ugyanis ilyen jármű, egy ideje már 60-as számmal. Pedig nemcsak a fővárosban, hanem annak idején Salgótarjánban is volt itthon fogaskerekű pálya.

Salgótarjánban a vasgyár és a salgóbányai I. szénrakodó között 1881-ben indult meg a vasút, körülbelül 5,8 kilométeres hosszban. A 222 méteres szintkülönbség miatt építettek itt egy szakaszon fogasléces pályát.

Ezeken a részeken a pálya emelkedése 24,4 és 105,4 ezrelék között váltakozott. Az első gőzmozdonyt Ausztriából, a florisdorfi gyárból szerezték be. 1932-ben a járműállomány két adhéziós, négy fogasüzemű mozdonyból, hat személykocsiból és összesen 232 különböző teherkocsiból állt – emlékeztetnek a cikkben.

A második világháború után a vonal állapota a karbantartás hiánya miatt fokozatosan romlott. Később visszaesett a forgalom, az ipari mennyiség helyett csupán válogatott illetményszenet fuvaroztak már a fogaskerekűvel.

kisvasut.hu

Személyszállításból sem élhetett meg a tarjáni kisvasút, mert hivatalosan nem volt közforgalmú, így menetjegyet sem árusítottak. Utoljára 1956 őszén, a forradalom előtt közlekedtek a vonatok, a pálya bontását 1957 júliusában kezdték el. A salgótarjáni fogaskerekű hetvenhét év után tűnt el.

A salgótarjáni önkormányzat még 2009-ben nyújtott be pályázatot a régi nyomvonalon futó fogaskerekű újjáélesztésére Salgóbánya és Beszterce lakótelep. A kedvező elbírálás után 2010-ben a tanulmánytervet is elkészítették: a 4,7 kilométer hosszú, 760 milliméter nyomtávú vonalon a végállomások között két megálló lenne.

Az engedélyezési eljárást a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál 2013. december 30-án indították el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!