Teljes káosz van a Déli pályaudvar körül?

Bár Lázár János szerint még nem született döntés a Déliről, egy most kiírt közbeszerzés nem erről árulkodik.

  • hvg.hu hvg.hu
Teljes káosz van a Déli pályaudvar körül?

Nem született döntés a legutóbbi kormányülésen a budapesti pályaudvarok ügyében, de a kormány nem tétlenkedik, kiírt egy közbeszerzést még a döntés előtt. A pályázat a Déli pályaudvar üzemi területein megvalósuló "sport és szabadidős célú" beruházás részletes koncepciójára vonatkozik. Azt lehet tehát most kitalálni, hogy mi legyen a Déli pályaudvar azon vágányrészeivel, amelyeket átszervezéssel és ügyes tervezéssel fel lehet szabadítani úgy, hogy a maradék vágányokon továbbra is megmaradjon a vonatközlekedés. Mindezért az állam 17 millió forintot fizet a nyertesnek.

Kérdésessé teszi a Kormányinfókon hallottak hitelét a hír, hisz kizárt, hogy a kormány még azelőtt hirdet meg egy ilyen közbeszerzést, hogy a kérdésben döntene. Ha mégis így lenne, az azt jelentené, hogy a vakvilágba szór el 17 millió forintot, hisz mi értelme van egy részletes koncepciónak (három verzió, látványtervek, dokumentáció, műszaki előkészítés, megvalósíthatósági koncepció) akkor ha mondjuk teljesen beszántják a Délit. Az MTI egyszer már lehozta a Déli beszántásának hírét, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium viszont a rozsdaövezetek felszámolásáról szóló információt erősített meg.

Bezárni vagy ne

Korábban hatalmas vita bontakozott ki arról, ,hogy mi legyen a sorsa a rettenetesen lepusztult Déli pályaudvarnak. A kormány környékéről felröppent a hír – és ezzel Tarlós István is egyetértett –, hogy szeretnék megszüntetni, maga Lázár többször kijelentette, hogy ennek a megoldásnak a pártján áll. Helyére pedig parkot, esetleg a Testnevelési Egyetemnek szükséges épületeket lehetne telepíteni. A Déli pályaudvar funkcióját pedig átvenné a Kelenföldi pályaudvar.

A szakma rögtön kikelt magából a hír hallatán, kijelentvén, hogy ez több szempontból sem lehetséges. A Déli megszüntetésével sok-sok budapestinek akár negyedórával meghosszabbodna a vonathoz eljutás ideje, márpedig az EU eurómilliók százait költi a vasút fejlesztésére, hogy minél versenyképesebb legyen az autóközlekedéshez képest, és emiatt érdemes legyen átszállni autóból vonatra. Pár perc gyorsulásért megéri az EU-nak is sok millió eurót elkölteni, ezt egy ilyen bezárás lenullázná. Azért sem lehet a gyorsítással, fejlesztéssel ellentétes lépéseket megtenni, mert ha az EU-val egyeztetett stratégiával szembemenve hozunk döntéseket, az egész eddigi EU-s támogatásokat a területen visszakérheti az unió, és erre amúgy árgus szemekkel figyel is. És akkor azt még nem is említettük, mekkora pénz és idő lenne a most teljesen alkalmatlan Kelenföldi pályaudvart felújítani, kiépíteni a szükséges infrastruktúrát – bár mostanában a kormány annyit épít, amennyit nem szégyell a váraktól kastélyoktól kezdve a szerzetesrendek épületein át az állatkertig bezárólag.

A szakmai szervezetek a kezdettől fogva azt mondják, le kéne fedni a pályaudvart, és rá azt lehetne telepíteni, amit a kormány akar, parkot, épületeket, az utolsó Uber-sofőr szobrát, bármit.

Itt olvashatja a Déli bezárása elleni érveket még részletesebben.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.