Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
23 szervezet fordul az Alkotmánybírósághoz a civiltörvény miatt. Szerintük a megbélyegző törvény több alapjogot is sért, mint a jó hírnévhez, a magánszférához való jogot, a szabad véleménynyilvánítás jogát vagy az egyenlő bánásmód követelményét. Az biztos, hogy furán veszi ki magát, hogy a közhatalmat nem gyakorló civil szervezetekre most szigorúbb szabályozás vonatkozik, mint a pártokra.
Alkotmánybíróságon támadják meg a civiltörvényt a civilek, szám szerint 23 civil szervezet. Közös beadványukban úgy látják, a törvény sérti a jó hírnévhez és a magánszférához való jogot azáltal, hogy egyfelől támogatói nevének közzétételére kényszeríti a 7,2 milliós összegnél több külföldi (de nem EU-s) pénzt szerző civil szervezeteket, másfelől pedig maga a törvény is abból indul ki, hogy a külföldről támogatott szervezet megjelölés rossz szándékok felismerésére szolgál. A beadvány idézi a törvény preambulumát, amely szerint "külföldi érdekcsoportok e szervezetek társadalmi befolyásolásán keresztül saját érdekeiket, nem pedig közösségi célokat" akarnak érvényesíteni – azaz rosszhiszeműen áll ezekhez a szervezetekhez. Mindezt mindenféle ténybeli megalapozás nélkül.
Nem tiszta, hogy mit kell figyelembe venni, a támogatásnál: a szerződés keltét vagy az utalás idejét. A törvény magát a pénzmosás elleni harcot is gyengíti, holott épp erre hivatkozna lépne életbe: az 500 ezer forint alatti értékű adományt adók nevét nem kéne tételesen felsorolni, így, aki terrorista vagy pénzmosási céllal akar pénzt juttatni egy civil szervezetnek, megteheti úgy, hogy szétadagolja a pénzt 500 ezer forint alatti összegekre. Az 500 ezer forintnál nagyobb összegeket adakozókat pedig a törvény elriaszthatja az adakozástól.
A közhatalmat nem gyakorló civil szervezetek átláthatósági követelményei nem lehetnek ennyire szigorúak a beadvány érvelése szerint. De sérti a civilek szerint a törvény a szabad véleménynyilvánítás alkotmányos jogát is, mert a külföldről támogatott szervezet minősítés bizalmatlanságot kelt, és ez befolyásolja a szervezetek részvételét, pozícióját a demokratikus közéleti vitákban. A társadalom így nem az érvelés alapján dönt majd a civil által is érintett ügyekben, hanem a bélyeg viselése miatt ők ebben hátrányt szenvednek. A civilek szerint bárki állíthatja róluk, hogy külföldről támogatottak, de most a törvény arra kötelezi őket, hogy ezt ők maguk kell állítsák magukról. A megbélyegzés a transzparenciát sem segíti a legkisebb mértékben sem.
Sérti a beadvány szerint a civiltörvény az egyesülési szabadság elvét is – szövegszerűen az Alaptörvény a szervezetek létrehozását és azokhoz való csatlakozást említi, de a "jog tartalma szélesebb": arra is vonatkozik, hogy a szervezetek szabadon működhetnek és a működéshez szükséges forrásokat szabadon fogadhatnak el. Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) joggyakorlata, és egyéb uniós és nemzetközi joghatóságok, jogértelmező szervezetek is ezt a szélesebb értelmezést támogatják. A civiltörvény pedig korlátozhatja a civilek működését, ha miatta nem jutnk forrásokhoz.
Abszurd, hogy a törvény nem tesz különbséget a pénzforrások között, és az orosz maffia támogatása azonos megítélés alá esik, mint egy EU-s tagállam nagykövetségének támogatása. Ráadásul a civilek működésének nyilvánossága és ellenőrzése most is kellő mértékben biztosított. "Az állami szervek már most is széles körű hozzáféréssel rendelkeznek a nem kormányzati szervezetek pénzügyi, működési adataihoz. A bíróság az ügyészség kezdeményezése alapján törvényességi felügyeleti eljárást folytathat le a civil szervezetek tekintetében.(...) Bűncselekmény gyanúja esetén a magyar büntető igazságszolgáltatás teljes tárháza az állam rendelkezésére áll."
Végül a törvény hátrányos megkülönböztetést is alkalmaz – nem vonatkozik egyházi és sportszervezetekre, de pártra, pártszervezetre, pártalapítványra, szakszervezetre sem. Holott a közhatalmat gyakorló szervezetek befolyásmentes működését sértő törekvését sokkal fontosabb lenne ellenőrizni és biztosítani. A valóság most pont fordítva van: a civiltörvény szigorúbb feltételeket ír elő a civileknek, mint a párttörvény a pártoknak. És az is érthetetlen, hogy miért csak a külföldi forrásokat ítéli meg veszélyesnek a törvény, a belföldieket pedig nem.
Ezrét a civilek a törvény megsemmisítését kérik az Alkotmánybíróságtól.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.