szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pető György pilóta, korábbi tévés telefonszáma is szerepel a Pegasus-listán.

Pegasus-ügy
Az elmúlt évek legkomolyabb lehallgatási botrányát szellőztette meg egy nemzetközi oknyomozó együttműködés keretében a Direkt36. Mint kiderült, számos országban ismert újságírók, üzletemberek és ügyvédek százainak mobiltelefonjára telepíthették az izraeli NSO Group Pegasus nevű kémszoftverét, amit minden jel szerint a magyar állam is bevethetett. A botrány legfrissebb fejleményeit cikksorozatunkban követheti.
Friss cikkek a témában

Pető György, az RTL Klub újságírójából lett pilóta telefonszáma is szerepel azon a listán, amelyen a Pegasus kémszoftver megfigyelési célpontjainak számai vannak – írja a Direkt36. Pető idén nyáron a megfigyelési botrány kirobbanása után megkeresett a titkosszolgálatnál egy olyan dolgozót, aki évekkel korábban kapcsolatba lépett vele, és rákérdezett, hogy megfigyelték-e őt, ám az illető ezt határozottan tagadta.

Pető érthetetlennek tartja, miért került célkeresztbe, mivel munkájának és ügyfeleinek nincs magyarországi kötődése. A Direkt36 szerint azonban vannak arra utaló jelek, hogy a titkosszolgálatokat a máig is élő médiás kapcsolatai érdekelték. A volt újságíró korábban dolgozott a Magyar Televízióban és az RTL Klubnál is, volt a Budapest Airport kommunikációs igazgatója, jelenleg pedig pilóta külföldön. Régi kollégaként azonban sok újságíró ismeri, szakmai segítségért is fordultak már hozzá, nemcsak általános ügyekben, hanem akkor is, amikor Orbán Viktor vagy Mészáros Lőrinc repülőútjairól írtak. Petőt idén tavasszal is megkeresték, amikor az OE-LEM lajstromjelű kormányközeli gép Dubajba repült a járványhelyzet ellenére. A gépen a Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő birtokába jutott dokumentumok szerint Mészáros Lőrinc és Várkonyi Andrea utazott.

Pető a Direkt36-nak azt mondta, nincs semmilyen motivációja, ha tud, segít. „Ezek publikus adatok, és érthetetlen a titkolózás a magánrepülőzéssel kapcsolatban” – mondta a nyílt forrásból is elérhető repülési adatokról, amelyeket időnként segít értelmezni újságíróknak. Ezeket az információkat bárki láthatja a repülők útvonalait követő applikációk segítségével. „Semmi leleplezés nincs ebben. Nem titkos információkat osztottam meg. Ha valaki ennyire aggódik, hogy a privát repülései kiderülnek, akkor ne használjon magánrepülőt” – tette hozzá.

Videónkon a Budapestre visszatérő „NER-gép" és utasai

Miután olyan információk jutottak el szerkesztőségünkhöz, hogy az OE-LEM jelzésű repülőgép kedd este érkezik Dubajból Budapestre, videós stábunk Ferihegyen várta az úgynevezett NER-gépet.

A volt újságíró azért gyanakszik arra, hogy régi médiás kapcsolataira lehettek kíváncsiak, mert 2015-ben a Terrorelhárítási Központ (TEK) emberei személyesen keresték fel amiatt, hogy a miniszterelnök repülőútjairól ne adjon információkat az újságíróknak. Azután vették fel vele a kapcsolatot, hogy a hvg.hu az év január 11-én megírta: Orbán aznap az OTP magángépével utazott Párizsba, a Charlie Hebdo című szatirikus lap szerkesztősége elleni terrortámadásra emlékező vonulásra, majd visszaúton megállt Zürichben is. Pető még aznap este találkozott két bőrdzsekis férfival a budapesti Arena Plazában, ahol elmondták neki, hogy veszélybe sodorta a kormányfő életét azzal, hogy információkat osztott meg a médiával a repülőútjáról. Azt is mondták a Direkt36 cikke szerint, hogy ez adott esetben akár terrorcselekmény előkészületének is számíthat, majd nyomatékosan megkérték, hogy többet ne csináljon ilyet, amit ő meg is ígért.

Állítása szerint olyan is előfordult, hogy egy megfigyelőkocsinak tűnő jármű parkolt állandó lakcíménél, Pegasus-célponttá válásának idején pedig az egyik magyar titkosszolgálat ültette le több alkalommal is elbeszélgetni. Az egyik ilyen alkalommal a titkosszolgálat olyan helyzetet teremtett, hogy ki kellett adnia a kezéből a telefonját.

Pető telefonján azonban az Amnesty International nem mutatta ki a Pegasus nyomait. Erre a Direkt36 szerint két magyarázat is van. Az egyik, hogy végül úgy döntöttek, nem törik fel a mobilját, a másik viszont az, hogy a törés csak technikai okok miatt nem valósult meg. Petőt 2018 őszén és 2019 tavaszán célozták be, amikor Magyarországon kívül repült sokat. A Pegasusnak pedig van technikai korlátja: a gyártó csak különleges esetben engedélyezi vevőinek, hogy az országuk határain túl végezzen vele megfigyelést.

A Pegasus-botrányról itt írtunk bővebben:

Pegasus-ügy

Kövesse a cikksorozatot a hvg.hu-n!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dezső András hvg360

Újságírók ellen igen, de a maffia és a kémek ellen nem jó a Pegasus? – interjú Laborc Sándor volt NBH-főnökkel

Jogszerűen vagy jogszerűtlenül, de az elmúlt tizenegy évben folyamatosan ellenőrizték, az élete nyitott könyv, ezért mulatságosnak tartja, hogy a Pegasust is bevetették ellene – mondta a hvg360-nak adott interjúban Laborc Sándor egykori hírszerző és kémelhárító, aki 2007 és 2009 között az Alkotmányvédelmi Hivatal jogelődjét, a Nemzetbiztonsági Hivatalt vezette. Laborc szerint csak azért, mert egy miniszter engedélyez egy titkos megfigyelést, az még nem lesz feltétlen jogszerű, a szolgálatoknál pedig akad olyan „kiskapu”, amit ki lehet használni, hogy akár az engedélyezőt is megtévesszék. De nem csak a Pegasusról kérdeztük az egykori titkosszolgát, aki az „Ovi-Bajusz” dossziéról, valamint az alvilág és a rendőrségi vezetők közötti hídemberek létezéséről is beszélt.