szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közlekedési szakember szerint Lázár János a vidékieknek ártott a legtöbbet.

“Több másik mellett ezt a beruházást is törölte Lázár János 2023-ban” – osztott meg egy képet Vitézy Dávid Facebookon, amely állítása szerint annak a vasúti váltókörzetnek az újjáépítésének és cseréjének 2022-es engedélyezési tervét ábrázolja, ahol vasárnap este egy váltóalkatrész eltört. Ez okozhatta azt a kisiklást, amely miatt hétfőre gyakorlatilag a teljes vonatközlekedés lebénult.

A szakember szerint a kormány döntése szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia részeként 2021-ben kezdődött a Keleti pályaudvar előtti vágányszakaszok legkritikusabb elemeinek felújításának tervezése. Ebben Kőbánya felső és Rákos átépítése volt a legnagyobb elem, de a Rákosligetig tartó hiányzó harmadik vágány kiépítése és a Keleti vágányhálózatának optimalizálása, valamint a MÁV által legrosszabb állapotúnak ítélt váltók cseréje is a beruházás része lett volna – írja Vitézy.

Lázár János azonban 2023-ban több tucat, a fővárost érintő beruházást állított le, többek között olyan kommenteket írt a tervekre, mint „Lezárni. SOS!” vagy „SOHA! NEM!”. Az érintett projektek többségét még a Fürjes Balázs és Vitézy Dávid által vezetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) indította el, Lázár elkaszálta többek között a Városmajor megújítását, a Gellért-hegyi közpark tervezését, de számos HÉV-összeköttetést is. A teljes listát itt lehet megtekinteni.

Vitézy Dávid: A szemünk előtt omlik össze a magyar vasúti közlekedés

A közlekedési szakértő szerint a budapesti olimpiának is előfeltétele a vasúti közlekedési hálózat felújítása, amelyre stratégia és forrás is lett volna, ha Lázár János nem állítja le a beruházásokat.

“A budapesti fejpályaudvarok környékén tervezett fejlesztések leállításával azonban Lázár a valóságban nem a vidéknek kedvezett, hanem épp ellenkezőleg, a vidékiekkel tolt ki leginkább. Csak ehhez értenie kellene, hogy miként működik a vasút: hisz a főváros területén található vágányokon bizony épp az agglomerációból vagy akár 100-200 kilométerről utazók közlekednek leginkább” – véli Vitézy Dávid, aki felrótta Lázárnak, hogy közel 24 órával a Keletiben történt baleset után sem szólalt még meg nyilvánosan.

A vasúti káoszról készült riportunkat itt olvashatja, a baleset utáni Keletit galériánkban mutattuk be, a kilátásokról pedig ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

Kedd délelőtt indulhat újra a forgalom a Keleti pályaudvarnál

A vasárnapi baleset okairól egyelőre nem beszél a MÁV vezetése. Ez azonban csak az egyik problémája a hazai vasúti közlekedésnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!