A múlt héten robbant a hír, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a kormány nemrég felmondta a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére vonatkozó uniós támogatási szerződést. A Telex most azt írja, hogy egy, a birtokába került, Lázár kézjegyével ellátott dokumentum szerint több tucatnyi, főleg Budapestet és környékét érintő projektet is elkaszálhat az építési és közlekedési miniszter.
Ez a miniszter számára tavaly ősszel készített lista, amelyet a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) állított össze 80, túlnyomórészt fővárosi és agglomerációs fejlesztésről. Ebben jelezték, hogyan állnak az adott projektek és milyen kockázatai lehetnek, ha azonnal lezárják őket.
A dokumentum szerint a korábban Vitézy Dávid nevével fémjelzett NKK részben lecserélt, Lázárhoz lojális csapata a 80 fejlesztésből
- 30-nál tett javaslatot a projekt tervezésének/előkészítésének a folytatására;
- 13 esetben állapította meg, hogy a projekt ugyan lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” járhat (azaz forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet);
- 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a munkát.
A lap szerint érdekes bepillantást nyújthat Lázár János munkamódszerébe az, amilyen kézzel írt kommentek kerültek erre a feljegyzési listára:
- Mindössze 8 elemet pipáltak ki, ez jelezheti, hogy a miniszter a folytatás mellett döntött.
- Úgy tűnik, 11 esetben bizonytalan a fejlesztések sorsa, ezt vagy kérdőjellel, vagy „Megbeszélendő” felirattal jelezték a lapon.
- Hangsúlyosan „nem”-et kapott a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése és a megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztése.
- A csepeli-soroksári és a szentendrei HÉV összekötésének (azaz az 5-ös metró) tervezésére is azt írták, hogy „Lezárni!”.
- A Gellért-hegyi közpark tervezése azt a széljegyet kapta, hogy „Lezárni. SOS!”.
- A Fürjes Balázs kedvenc projektjének számító Városmajor megújításának rubrikájára pedig csupa nagybetűvel került fel a „SOHA! NEM!” felirat.
Az utóbbi projekt 43 százalékon áll, 162 millió forintot már elköltöttek rá, és az NKK szakértői is a folytatását – a tervezés befejezését – javasolták, mert az azonnali lezárás pénzügyi kockázattal, a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével jár.
A teljes listát itt lehet megtekinteni.
Az érintett projektek többségét nem az NNK, hanem még a Fürjes Balázs és Vitézy Dávid által vezetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) indította el, amelyet a tavalyi választás után megszüntettek. Fürjes a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára lett, Vitézy pedig tavasszal közlekedési államtitkárként folytatta Palkovics László Technológiai és Ipari minisztériumában, majd tavaly megalapította az NKK-t, de amikor a projektek, majd az NKK is hamarosan Lázár Jánoshoz került, távozott.
Lázár János előbb nyár elején kilőtte az államtitkár alól a frissen gründolt állami cégét, majd decembertől az ő tárcájánál landol a Technológiai és Ipari Minisztérium feldarabolásával a Vitézy által felügyelt közlekedési terület is, amihez utóbbi, úgy tűnik, nem kíván asszisztálni.
A Telex megkeresésére Lázár azt közölte, hogy az NNK projektjei közül „30 jelenleg is folyamatban van; 25-öt a brüsszeli szankciós politika és a háború gazdasági hatásai miatt fel kellett függesztenünk; 7 beruházás befejeződött; míg 14 projekt lezárásra került.” Hozzátette: a kormány azt mérlegeli a beruházások folytatásánál, hogy fenntarthatóak-e a jelenlegi gazdasági helyzetben, és ehhez állítása szerint nincs köze annak, hogy vidéki vagy fővárosi projektről van-e szó. Itt ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy Lázár a közlekedést érintő terveinek első ismertetésekor határozottan arról beszélt: célja, hogy ne minden út Budapestre vezessen.
A kiszivárgott dokumentumról Lázár azt mondta: sajnálja, hogy a lap „ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit”, és azt állította, hogy korábban minden kérdésben a rendelkezésükre állt.