szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy tűnik, olyan projektek folytatásáról sem tudták meggyőzni a minisztert a saját emberei, amelyeknek az azonnali leállítása pénzben és politikai szempontból is sokba kerülhet. Az egész mögött felsejlik Lázár és Fürjes rivalizálása is.

A múlt héten robbant a hír, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a kormány nemrég felmondta a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére vonatkozó uniós támogatási szerződést. A Telex most azt írja, hogy egy, a birtokába került, Lázár kézjegyével ellátott dokumentum szerint több tucatnyi, főleg Budapestet és környékét érintő projektet is elkaszálhat az építési és közlekedési miniszter.

Ez a miniszter számára tavaly ősszel készített lista, amelyet a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) állított össze 80, túlnyomórészt fővárosi és agglomerációs fejlesztésről. Ebben jelezték, hogyan állnak az adott projektek és milyen kockázatai lehetnek, ha azonnal lezárják őket.

A dokumentum szerint a korábban Vitézy Dávid nevével fémjelzett NKK részben lecserélt, Lázárhoz lojális csapata a 80 fejlesztésből

  • 30-nál tett javaslatot a projekt tervezésének/előkészítésének a folytatására;
  • 13 esetben állapította meg, hogy a projekt ugyan lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” járhat (azaz forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet);
  • 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a munkát.

A lap szerint érdekes bepillantást nyújthat Lázár János munkamódszerébe az, amilyen kézzel írt kommentek kerültek erre a feljegyzési listára:

  • Mindössze 8 elemet pipáltak ki, ez jelezheti, hogy a miniszter a folytatás mellett döntött.
  • Úgy tűnik, 11 esetben bizonytalan a fejlesztések sorsa, ezt vagy kérdőjellel, vagy „Megbeszélendő” felirattal jelezték a lapon.
  • Hangsúlyosan „nem”-et kapott a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése és a megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztése.
  • A csepeli-soroksári és a szentendrei HÉV összekötésének (azaz az 5-ös metró) tervezésére is azt írták, hogy „Lezárni!”.
  • A Gellért-hegyi közpark tervezése azt a széljegyet kapta, hogy „Lezárni. SOS!”.
  • A Fürjes Balázs kedvenc projektjének számító Városmajor megújításának rubrikájára pedig csupa nagybetűvel került fel a „SOHA! NEM!” felirat.

Az utóbbi projekt 43 százalékon áll, 162 millió forintot már elköltöttek rá, és az NKK szakértői is a folytatását – a tervezés befejezését – javasolták, mert az azonnali lezárás pénzügyi kockázattal, a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével jár.

A teljes listát itt lehet megtekinteni.

Az érintett projektek többségét nem az NNK, hanem még a Fürjes Balázs és Vitézy Dávid által vezetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) indította el, amelyet a tavalyi választás után megszüntettek. Fürjes a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára lett, Vitézy pedig tavasszal közlekedési államtitkárként folytatta Palkovics László Technológiai és Ipari minisztériumában, majd tavaly megalapította az NKK-t, de amikor a projektek, majd az NKK is hamarosan Lázár Jánoshoz került, távozott.

Jó oka lehet Vitézy Dávidnak arra, hogy ne akarjon Lázár János tárcájához menni

Lázár János előbb nyár elején kilőtte az államtitkár alól a frissen gründolt állami cégét, majd decembertől az ő tárcájánál landol a Technológiai és Ipari Minisztérium feldarabolásával a Vitézy által felügyelt közlekedési terület is, amihez utóbbi, úgy tűnik, nem kíván asszisztálni.

A Telex megkeresésére Lázár azt közölte, hogy az NNK projektjei közül „30 jelenleg is folyamatban van; 25-öt a brüsszeli szankciós politika és a háború gazdasági hatásai miatt fel kellett függesztenünk; 7 beruházás befejeződött; míg 14 projekt lezárásra került.” Hozzátette: a kormány azt mérlegeli a beruházások folytatásánál, hogy fenntarthatóak-e a jelenlegi gazdasági helyzetben, és ehhez állítása szerint nincs köze annak, hogy vidéki vagy fővárosi projektről van-e szó. Itt ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy Lázár a közlekedést érintő terveinek első ismertetésekor határozottan arról beszélt: célja, hogy ne minden út Budapestre vezessen.

A kiszivárgott dokumentumról Lázár azt mondta: sajnálja, hogy a lap „ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit”, és azt állította, hogy korábban minden kérdésben a rendelkezésükre állt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!