Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d131dea1-ddbe-4ba2-8cd4-e2f12a4e7be4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Fogytán az ereje a 82 éves színésznek.","shortLead":"Fogytán az ereje a 82 éves színésznek.","id":"20250308_Balazs-Peter-nincs-jol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d131dea1-ddbe-4ba2-8cd4-e2f12a4e7be4.jpg","index":0,"item":"aa0480b2-ce11-47b6-80e6-b70aeb4d3621","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Balazs-Peter-nincs-jol","timestamp":"2025. március. 08. 09:32","title":"\"Nincs erre jobb szó, hitványul vagyok\" - Balázs Péter súlyos betegséggel küzd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2","c_author":"Parászka Boróka","category":"kultura","description":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt mondanák, „veszélyes” kor és szemtanú volt, nem véletlen, hogy kevesen kísérték utolsó útjára.","shortLead":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt...","id":"20250309_szilagyi-julia-erdely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2.jpg","index":0,"item":"722a2b85-d711-4795-8389-555792f26f96","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_szilagyi-julia-erdely","timestamp":"2025. március. 09. 10:00","title":"Elment Szilágyi Júlia, aki Horthy Erdélyének legfájdalmasabb történeteit mesélte el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban. Miért lehet nehezebb a nőknek hitelt felvenni, megtakarítani?","shortLead":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban...","id":"20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3.jpg","index":0,"item":"bd5315fa-836b-49c0-94d6-8e1a07bcede3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","timestamp":"2025. március. 08. 09:35","title":"Milliókban mérhető - mennyivel nehezebb ma egy nőnek hitelt felvenni Magyarországon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították Călin Georgescu elnökjelöltségét.","shortLead":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították...","id":"20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"31d85ac0-fb3c-4327-8347-b7b161df5ad9","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","timestamp":"2025. március. 09. 22:03","title":"„Újra Soros” – Elon Musk kiakadt, hogy ejtették a román szélsőjobbos jelöltet: egy óra alatt háromszor is posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem véletlen, hogy a mostani hadi helyzet adta realitásokra pusztán tárgyalási alapként tekint, közben viszont több jel is utal arra, hogy Ukrajna helyzetét Csecsenföld, vagy az NDK mintájára szeretné rendezni.","shortLead":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem...","id":"20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c.jpg","index":0,"item":"33696243-5785-477e-8dc1-cb2116fcbc4a","keywords":null,"link":"/360/20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","timestamp":"2025. március. 08. 07:00","title":"Tudjuk, hogy Oroszország nem négy ukrán megyéért indított háborút. Mit akarhat most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az állatokat a ragadós száj- és körömfájás miatt kellett leölni. A rendkívül fertőző betegség 50 év után jelent meg újra Magyarországon.","shortLead":"Az állatokat a ragadós száj- és körömfájás miatt kellett leölni. A rendkívül fertőző betegség 50 év után jelent meg...","id":"20250309_szaj-es-koromfajas-ezer-tonna-tetem-szarvasmarha-telep-babolna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4.jpg","index":0,"item":"e627ae78-ba08-4c8c-88b1-2fa2d392fffa","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_szaj-es-koromfajas-ezer-tonna-tetem-szarvasmarha-telep-babolna","timestamp":"2025. március. 09. 21:29","title":"Hatalmas gödröt ástak Bábolna mellett, 1400 szarvasmarhát öltek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly alapított cég felelne a humanitárius légi szállítmányokért, a kormányzati utakért és a „kiemelt jelentőségű áruszállításokért” is. Az állami Airbus tehergép már most is a cégé, e mellé kapja meg az új feladatokat.
Egy sor közszolgáltatásiként jellemzett feladatot bízna Orbán Viktor egy tavaly alapított, ám eddig komolyabb szerepet nem kapott állami tulajdonú repülős cégre – ez derül ki egy friss, a kormány honlapjára felkerült rendelettervezetből. Az érintett cég az Air Hungary Szolgáltató Zrt., amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium alá tartozó, teljesen állami tulajdonú társaság.
A cég egyéves, tavaly októberben alapították, fő tevékenysége pedig légi szállítóeszköz kölcsönzése, de ezenkívül sok más tevékenységre is jogosult a légi személy- és áruszállítástól az üzletviteli tanácsadásig. Azon túl viszont, hogy az állami Airbus A330-as teherszállító gép feletti rendelkezés joga tavaly hozzá került – az üzemeltetés nem, mert azt a Wizz Air végzi, az ő pilótáik is repülik –, más feladata nem is volt.
Az Airbus A330 tavaly augusztus 20-án a Duna felett
Veres Viktor
Eddig nem is akarták elárulni, mi a kormány terve vele. A HVG tavaly ilyenkor hiába érdeklődött az illetékeseknél, miért alapították a céget, mi lesz a feladata. Ezért csak találgatni lehetett, hogy a cég vajon szerephez jut-e a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében vagy a Rolls-Royce elektromos hajtóműves kutatás-fejlesztési programjában, amit az állam milliárdokkal támogat.
A most megjelent kormányrendelet-tervezet még idén várható kihirdetése után – ez a következő nap hatályba is lép majd –, alapvetően a jövő évtől az Air Hungarynek számos új feladata lesz. A kormány döntése nyomán a jövőben majd a társaság
végzi a tevékenységi körébe tartozó, humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatokat és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítási feladatokat;
közreműködik Magyarország logisztikai potenciáljának fejlesztésében;
közreműködik a kormányzati repülések megvalósításában;
közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában.
Pontosabb körülírás hiányában csak találgatni lehet, hogy a fenti új feladatok közül mi mit jelenthet. A humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatok ellátása vélhetően azt, de nem kizárólag azt takarhatja, hogy az Air Hungary feladata lesz például az állami segélyszervezet, a Hungary Helps Ügynökség ilyen jellegű szállítmányainak célba juttatása, praktikusan az állami Airbus cargo géppel.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítás lehet bármi, de vélhetően ez is az Airbus tehergéppel végzett bizonyos szállítmányozási feladatokat jelenthet. Az A330-cal az állam jelenleg is bérfuvarokat teljesít Kínába és Kazahsztánba – már, amikor éppen nem kényszerül állásra, mint a tavaly augusztus 20-i – minden részletében máig nem tisztázott– súlyos sérülése után.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet csak félig-meddig elvégzett vizsgálata is meglepő megállapításra jutott az Airbus A330-as állami teherszállító tavalyi sérülése ügyében. Eszerint a gép egyik hajtóművének komplett cseréjéhez vezető eset nem akkor és nem úgy történt, ahogy azt sejteni lehetett, vagy ahogy azt eddig hivatalosan közölték.
Nehezebben értelmezhető a kormányzati repülésekben való közreműködés, hiszen az állam- és a kormányfő, továbbá a munkaideje nagy részét a levegőben töltő Szijjártó Péter külügyminiszter jellemzően a Magyar Honvédség által tulajdonolt és üzemeltetett, „kormánygépként” hivatalosan sosem elismert luxusjetekkel utaznak, ezekhez pedig jogilag jelenleg nincs köze az Air Hungary Zrt.-nek.
Még homályosabb a cég másik új feladata, miszerint közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában. Kapaszkodót jelenthet egy másik korábbi rendelet, amely szerint az Air Hungary Zrt.-nek egy „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia-központ létrehozásában” lehet szerepe.
A cégről egyébként azt lehet tudni, hogy igazgatósági elnöke Borbély Tibor Péter, aki már 2016 óta a Külgazdasági és Külügyminisztérium kötelékében dolgozik. Eddig a kereskedőházak romjain létrehozott CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. igazgatója volt. Az Air Hungary Zrt. háromfős felügyelőbizottságában pedig ott ül Kiss Parciu Péter, a külügyi tárca helyettes államtitkára is.
Veres Viktor
Egy darabig – idén februártól októberig – cégvezetőként szerepelt a hivatalos papírokban Talabos Gábor, akiről október végén írta meg a HVG, hogy egy napig sem volt munka nélkül, miután azonnal a Hungary Airlines Kft. cégvezetője lett. Ez utóbbi, kínai tulajdonban lévő vállalatról akkoriban terjedt el, hogy megkapja majd a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyt.
Megírtuk azt is, hogy a Hungary Airlines eddig is részt vett a Kína és Magyarország közötti légi áruforgalom szervezésében, most pedig átvenné az állami Air Hungary Zrt. tulajdonában lévő Airbus A330 üzemeltetését, amit most a Wizz Air végez. A kínai cég tulajdonosa, a 30 éve Magyarországon élő Wu Jiang magyar állampolgár a kormányfő vejének,
Tiborcz Istvánnak az érdekeltségével, a Waberer’s-cégcsoportba tartozó WSZL Szállítmányozási és Logisztikai Kft.-vel alapított közös társaságot SinoWa International Kft. néven.
A Hungary Airlines eddig is részt vett a Kína és Magyarország közötti légi áruforgalom szervezésében,
Az állami Airbus bérbeadása egyébként jól fial az Air Hungaryn keresztül, hiszen a cég beszámolója szerint 2023-ban ebből a tevékenységből 2,3 milliárd forint árbevétel mellett 605 milliós adózott nyereség keletkezett – itt a fent említett sérülés miatt jókora bevételkiesés történt. A Covid-járvány idején, 2020-ban 17 milliárd forintért vásárolt gép ugyanis 2022-ben még sokkal többet, 1,6 milliárdos profitot hozott.
Frissítés:
Mint megtudtuk, a Wizz Air utoljára november 29-én repült az Airbus A330-cal, és november 30-ával meg is szűnt az üzemeltetési szerződésük. Erről, és a leendő új üzemeltetőről itt írunk bővebben:
Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.