Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bucsai tömeggyilkosság tipikusan olyan téma, amelyet a történelemkutatás módszereivel még nem tudunk megvizsgálni, Schmidt Mária mégis egy szavahihetetlen forrás alapján az ukránok által megrendezett színjátéknak állította be. Stark Tamás, a magyar és ukrán történészek részvételével Ungváron megtartott konferencia szervezőjének véleménye.","shortLead":"A bucsai tömeggyilkosság tipikusan olyan téma, amelyet a történelemkutatás módszereivel még nem tudunk megvizsgálni...","id":"20250501_Stark-Tamas-tortenesz-Schmidt-Maria-sutba-vagta-a-tortenelemkutatas-modszereit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72.jpg","index":0,"item":"02600f3e-4a3f-45f0-bb3c-7be383862f1a","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Stark-Tamas-tortenesz-Schmidt-Maria-sutba-vagta-a-tortenelemkutatas-modszereit","timestamp":"2025. május. 01. 09:49","title":"Stark Tamás történész: Schmidt Mária sutba vágta a történelemkutatás módszereit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az ítélet nem jogerős.","shortLead":"Az ítélet nem jogerős.","id":"20250430_eletfogytiglan-bodvalenkei-gyilkos-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"44929f55-68aa-4bcc-8be0-06752f32b3e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_eletfogytiglan-bodvalenkei-gyilkos-itelet","timestamp":"2025. április. 30. 12:30","title":"Életfogytig tartó fegyházbüntetésre ítélték a bódvalenkei gyilkosság vádlottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"097669c6-4cf4-41fd-b18e-0eb099bdb8b0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Ferrari 296 Speciale közel 900 lóerővel gyilkolja a hátsó gumijait – jövünk minden fontos részlettel a kihegyezett plugin hibrid sportkocsival kapcsolatban.","shortLead":"A most debütált Ferrari 296 Speciale közel 900 lóerővel gyilkolja a hátsó gumijait – jövünk minden fontos részlettel...","id":"20250430_olasz-virtus-ime-a-valaha-keszult-legerosebb-hatsokerek-hajtasu-ferrari-296-speciale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/097669c6-4cf4-41fd-b18e-0eb099bdb8b0.jpg","index":0,"item":"d44df3a8-bf2a-46f3-901b-f7cff9138527","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_olasz-virtus-ime-a-valaha-keszult-legerosebb-hatsokerek-hajtasu-ferrari-296-speciale","timestamp":"2025. április. 30. 07:21","title":"Olasz virtus: íme a valaha készült legerősebb hátsókerék-hajtású Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ecf787-78e0-443e-9843-8d9122d35e65","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"A nevetés olyan szorongásoldó eszköz, ami nem kerül pénzbe, mindenkinek a rendelkezésére áll, és egyből érezzük a felszabadító hatását. Még akkor is, ha a társadalmunkban nem mindig elfogadott csak úgy röhögcsélni. Hogyan alakult ki a nevetés, mi történik az agyunkban ilyenkor, és vicc-e a hahotajóga, vagy tényleg hasznos? A nevetés világnapján ezekről is kérdeztük Szabó Attilát, az ELTE és a SZE pszichológiaprofesszorát, aki régóta vizsgálja a humor élettani hatásait. ","shortLead":"A nevetés olyan szorongásoldó eszköz, ami nem kerül pénzbe, mindenkinek a rendelkezésére áll, és egyből érezzük...","id":"20250501_nevetes-elettani-hatasai-egeszseg-szabo-attila-pszichologia-professzor-nevetes-vilagnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ecf787-78e0-443e-9843-8d9122d35e65.jpg","index":0,"item":"4917075d-3c51-498c-a2f7-d78b90613bd9","keywords":null,"link":"/360/20250501_nevetes-elettani-hatasai-egeszseg-szabo-attila-pszichologia-professzor-nevetes-vilagnapja","timestamp":"2025. május. 01. 19:30","title":"Pár perc nevetés fél óra edzéssel ér föl – így vegyük rá magunkat egy kiadós hahotázásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e45fa35-a5fa-47f8-9716-809f716e4697","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"„A kimerültség egy spektrum, és a kiégés ennek a spektrumnak a legszélső végén van.” Sokan hiszik azt, hogy régen tényleg minden jobb volt, és az élet soha nem volt ennyire stresszes és kimerítő, mint most. A kiégés valóban komoly problémát jelent a modern kor emberének, de egy új könyvből kiderül: mindig is része volt az emberi tapasztalásnak, és nem vagyunk eszköztelenek vele szemben. ","shortLead":"„A kimerültség egy spektrum, és a kiégés ennek a spektrumnak a legszélső végén van.” Sokan hiszik azt, hogy régen...","id":"20250430_kimerultseg-kieges-tortenelem-irodalom-konyvajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e45fa35-a5fa-47f8-9716-809f716e4697.jpg","index":0,"item":"45fc99de-a813-4cc4-ab76-070e3cce549c","keywords":null,"link":"/360/20250430_kimerultseg-kieges-tortenelem-irodalom-konyvajanlo","timestamp":"2025. április. 30. 19:30","title":"Lelki apokalipszis most és mindörökké: állandó harcban a kiégéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az továbbra sem világos, miért nem maradhatott mindez a NEAK rendszerén belül.","shortLead":"Az továbbra sem világos, miért nem maradhatott mindez a NEAK rendszerén belül.","id":"20250501_Kozel-40-milliardot-utaltak-Pinter-Sandorek-az-allam-altal-letrehozott-gyogyszertamogatasi-kerelmeket-kezelo-alapitvanyhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185.jpg","index":0,"item":"e921a06b-1002-4b47-b9c7-ba25458b85f1","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Kozel-40-milliardot-utaltak-Pinter-Sandorek-az-allam-altal-letrehozott-gyogyszertamogatasi-kerelmeket-kezelo-alapitvanyhoz","timestamp":"2025. május. 01. 11:23","title":"Közel 40 milliárdot utaltak Pintér Sándorék az állam által létrehozott, gyógyszertámogatási kérelmeket kezelő alapítványhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76ec483e-f948-482a-802e-984e1272d7ca","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Több mint 700 ezer forinttal tartoznak az egyik ott dolgozónak.","shortLead":"Több mint 700 ezer forinttal tartoznak az egyik ott dolgozónak.","id":"20250501_Elkuldte-de-nem-fizette-ki-a-dolgozokat-a-paksi-atomeromuvet-epito-egyik-orosz-ceg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76ec483e-f948-482a-802e-984e1272d7ca.jpg","index":0,"item":"2333b672-1a8d-40f0-a6ad-9b9fe016591f","keywords":null,"link":"/kkv/20250501_Elkuldte-de-nem-fizette-ki-a-dolgozokat-a-paksi-atomeromuvet-epito-egyik-orosz-ceg","timestamp":"2025. május. 01. 21:14","title":"Elküldte, de nem fizette ki a dolgozókat a paksi atomerőművet építő egyik orosz cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45f5d731-e83b-4462-8d44-d890eb388c58","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A fájdalmat szexuális aktus közben minden ötödik nő legalább egyszer átéli élete során. Mivel sokaknál szégyenérzettel társul, ezért az esetek többségében nem fordulnak orvoshoz. Összeszedtük a lehetséges okokat és a megoldási lehetőségeket.","shortLead":"A fájdalmat szexuális aktus közben minden ötödik nő legalább egyszer átéli élete során. Mivel sokaknál szégyenérzettel...","id":"20240617_cikatridina-szexualitas-fajdalmas-egyuttlet-endometriozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45f5d731-e83b-4462-8d44-d890eb388c58.jpg","index":0,"item":"a17f4fcf-31b2-4394-98b5-f059dfa5870a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20240617_cikatridina-szexualitas-fajdalmas-egyuttlet-endometriozis","timestamp":"2025. május. 01. 15:30","title":"Fájdalom együttlét közben: van megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""}]
Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly alapított cég felelne a humanitárius légi szállítmányokért, a kormányzati utakért és a „kiemelt jelentőségű áruszállításokért” is. Az állami Airbus tehergép már most is a cégé, e mellé kapja meg az új feladatokat.
Egy sor közszolgáltatásiként jellemzett feladatot bízna Orbán Viktor egy tavaly alapított, ám eddig komolyabb szerepet nem kapott állami tulajdonú repülős cégre – ez derül ki egy friss, a kormány honlapjára felkerült rendelettervezetből. Az érintett cég az Air Hungary Szolgáltató Zrt., amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium alá tartozó, teljesen állami tulajdonú társaság.
A cég egyéves, tavaly októberben alapították, fő tevékenysége pedig légi szállítóeszköz kölcsönzése, de ezenkívül sok más tevékenységre is jogosult a légi személy- és áruszállítástól az üzletviteli tanácsadásig. Azon túl viszont, hogy az állami Airbus A330-as teherszállító gép feletti rendelkezés joga tavaly hozzá került – az üzemeltetés nem, mert azt a Wizz Air végzi, az ő pilótáik is repülik –, más feladata nem is volt.
Az Airbus A330 tavaly augusztus 20-án a Duna felett
Veres Viktor
Eddig nem is akarták elárulni, mi a kormány terve vele. A HVG tavaly ilyenkor hiába érdeklődött az illetékeseknél, miért alapították a céget, mi lesz a feladata. Ezért csak találgatni lehetett, hogy a cég vajon szerephez jut-e a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében vagy a Rolls-Royce elektromos hajtóműves kutatás-fejlesztési programjában, amit az állam milliárdokkal támogat.
A most megjelent kormányrendelet-tervezet még idén várható kihirdetése után – ez a következő nap hatályba is lép majd –, alapvetően a jövő évtől az Air Hungarynek számos új feladata lesz. A kormány döntése nyomán a jövőben majd a társaság
végzi a tevékenységi körébe tartozó, humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatokat és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítási feladatokat;
közreműködik Magyarország logisztikai potenciáljának fejlesztésében;
közreműködik a kormányzati repülések megvalósításában;
közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában.
Pontosabb körülírás hiányában csak találgatni lehet, hogy a fenti új feladatok közül mi mit jelenthet. A humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatok ellátása vélhetően azt, de nem kizárólag azt takarhatja, hogy az Air Hungary feladata lesz például az állami segélyszervezet, a Hungary Helps Ügynökség ilyen jellegű szállítmányainak célba juttatása, praktikusan az állami Airbus cargo géppel.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítás lehet bármi, de vélhetően ez is az Airbus tehergéppel végzett bizonyos szállítmányozási feladatokat jelenthet. Az A330-cal az állam jelenleg is bérfuvarokat teljesít Kínába és Kazahsztánba – már, amikor éppen nem kényszerül állásra, mint a tavaly augusztus 20-i – minden részletében máig nem tisztázott– súlyos sérülése után.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet csak félig-meddig elvégzett vizsgálata is meglepő megállapításra jutott az Airbus A330-as állami teherszállító tavalyi sérülése ügyében. Eszerint a gép egyik hajtóművének komplett cseréjéhez vezető eset nem akkor és nem úgy történt, ahogy azt sejteni lehetett, vagy ahogy azt eddig hivatalosan közölték.
Nehezebben értelmezhető a kormányzati repülésekben való közreműködés, hiszen az állam- és a kormányfő, továbbá a munkaideje nagy részét a levegőben töltő Szijjártó Péter külügyminiszter jellemzően a Magyar Honvédség által tulajdonolt és üzemeltetett, „kormánygépként” hivatalosan sosem elismert luxusjetekkel utaznak, ezekhez pedig jogilag jelenleg nincs köze az Air Hungary Zrt.-nek.
Még homályosabb a cég másik új feladata, miszerint közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában. Kapaszkodót jelenthet egy másik korábbi rendelet, amely szerint az Air Hungary Zrt.-nek egy „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia-központ létrehozásában” lehet szerepe.
A cégről egyébként azt lehet tudni, hogy igazgatósági elnöke Borbély Tibor Péter, aki már 2016 óta a Külgazdasági és Külügyminisztérium kötelékében dolgozik. Eddig a kereskedőházak romjain létrehozott CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. igazgatója volt. Az Air Hungary Zrt. háromfős felügyelőbizottságában pedig ott ül Kiss Parciu Péter, a külügyi tárca helyettes államtitkára is.
Veres Viktor
Egy darabig – idén februártól októberig – cégvezetőként szerepelt a hivatalos papírokban Talabos Gábor, akiről október végén írta meg a HVG, hogy egy napig sem volt munka nélkül, miután azonnal a Hungary Airlines Kft. cégvezetője lett. Ez utóbbi, kínai tulajdonban lévő vállalatról akkoriban terjedt el, hogy megkapja majd a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyt.
Megírtuk azt is, hogy a Hungary Airlines eddig is részt vett a Kína és Magyarország közötti légi áruforgalom szervezésében, most pedig átvenné az állami Air Hungary Zrt. tulajdonában lévő Airbus A330 üzemeltetését, amit most a Wizz Air végez. A kínai cég tulajdonosa, a 30 éve Magyarországon élő Wu Jiang magyar állampolgár a kormányfő vejének,
Tiborcz Istvánnak az érdekeltségével, a Waberer’s-cégcsoportba tartozó WSZL Szállítmányozási és Logisztikai Kft.-vel alapított közös társaságot SinoWa International Kft. néven.
A Hungary Airlines eddig is részt vett a Kína és Magyarország közötti légi áruforgalom szervezésében,
Az állami Airbus bérbeadása egyébként jól fial az Air Hungaryn keresztül, hiszen a cég beszámolója szerint 2023-ban ebből a tevékenységből 2,3 milliárd forint árbevétel mellett 605 milliós adózott nyereség keletkezett – itt a fent említett sérülés miatt jókora bevételkiesés történt. A Covid-járvány idején, 2020-ban 17 milliárd forintért vásárolt gép ugyanis 2022-ben még sokkal többet, 1,6 milliárdos profitot hozott.
Frissítés:
Mint megtudtuk, a Wizz Air utoljára november 29-én repült az Airbus A330-cal, és november 30-ával meg is szűnt az üzemeltetési szerződésük. Erről, és a leendő új üzemeltetőről itt írunk bővebben:
Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is.