Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Az új, pár hetes vállalkozásról a kormányzat hallgat, egy háttérdokumentum szerint „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozása” a feladata. De még az is lehet, hogy szerephez jut a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében, vagy a Rolls-Royce elektromos hajtóműs kutatás-fejlesztési programjában, amit az állam milliárdokkal támogat.

Papíron légi szállítóeszköz kölcsönzés a főtevékenysége a pár hete, október 13-án bejegyzett állami cégnek, az Air Hungary Szolgáltató Zrt.-nek, de ennél komolyabb tervei is lehetnek vele a kormányzatnak, bár erről a két illetékes tárca, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, illetve a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyike sem hajlandó érdemi információt elárulni.

A hvg.hu először október 9-én, még a cég bejegyzése előtt érdeklődött a két tárcánál, hogy mik a kormány tervei az Air Hungary Zrt. létrehozásával, de nem kaptunk választ. Később, a cég bejegyzése után ismét rákérdeztük Nagy Márton és Szijjártó Péter minisztériumánál is, de azóta sem kaptunk magyarázatot, információt. Pedig jó lenne tisztán látni, mivel

az új céggel kapcsolatba hozható jogszabály-tervezetek és előzmények több lehetséges kormányzati célt, tevékenységet is kijelölhetnek az Air Hungary számára, vagy akár ezek kombinációját is.

Annyi biztos, hogy az új állami cég létrehozását elsőként egy gazdaságfejlesztési miniszteri (GFM) rendelettervezet említette. A kormány honlapjára október 6-án felkerült tervezet a Külgazdasági és Külügyminisztériumot jelöli ki tulajdonosi joggyakorlóként az Air Hungary Zrt. vonatkozásában, mindez majd akkor lesz érvényes, ha a tervezetből jogszabály lesz, és hatályba is lép.

A tervezethez csatolt háttérdokumentum, a hatásvizsgálati lap az előterjesztés szükségességét „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozásával” indokolja. Ám ilyen kormányzati szándéknak, bejelentésnek nem találtuk nyomát, ezért is érdeklődtünk az előterjesztő gazdaságfejlesztési és a kijelölendő külügyi tárcánál is, de hiába.

Október 6-án felkerült a kormány honlapjára egy másik GFM rendelettervezet is, amely arról rendelkezne, hogy megszűnik az Airbus A330-as állami tehergép esetében a külügyi tárca alá tartozó HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Zrt. jövő év június 30-ig tartó tulajdonosi joggyakorlása. Új tulajdonosi joggyakorlóról a tervezet nem ír, és amúgy sem adták még ki, tehát nem lépett hatályba.

A két rendelettervezet arra enged következtetni, hogy a tulajdonosi jogok gyakorlója a HEPA helyett az Air Hungary lenne. Ezt erősíti a közben bejegyzett cég tevékenységi körei között a szállítóeszköz kölcsönzés és a légi áruszállítás, hiszen a WizzAir üzemeltette Airbus A330-cal az állam jelenleg is bérfuvarokat teljesít – amikor éppen nem kényszerül állásra, mint az augusztus 20-i sérülése után.

Vizsgálat indult az állami Airbus tehergép augusztus 20-i balesete ügyében

Közlekedésbiztonsági vizsgálat indult, hogy tisztázzák az Airbus A330-as állami teherszállító repülőgép augusztus 20-i légi parádé idején szerzett sérüléseinek okát. A gép madárral ütközött, de a súlyosabb és milliárdos költségű hajtóműcserét nem ez okozta.

A minisztériumok ugyan nem válaszoltak a hvg.hu ezen kérdésére sem, de felvetődhet, hogy az új állami cég talán részt vehet a Rolls-Royce céggel kutatás-fejlesztési projektekben is. Szijjártó Péter júniusban jelentette ugyanis be, hogy a Rolls-Royce 1,7 milliárd forintos állami támogatást kapott a teljesen elektromos és hibrid-elektromos légi közlekedéssel kapcsolatos kutatásaira.

Még érdekesebb lehet, ha az újonnan létrehozott állami cég valamilyen szerepet kaphat az Orbán-kormány által az év végére lezárni tervezett repülőtér-visszavásárlásban, vagy a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében. Erre enged következtetni egy közben már az Országgyűlés elé került törvényjavaslat. A tervről még októberben a hvg.hu is írt, eszerint

a repülőtér működtetését átengedheti a kormány állami érdekeltségbe tartozó gazdasági társaságnak.

 

Törvénymódosítással készíti elő a kormány a Budapest Airport megvásárlását

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerint fontos nemzetstratégiai kérdés az akvizíció. A kormány az új tervezet szerint a repülőtér működtetését engedné át állami érdekeltségbe tartozó gazdasági társaság számára.

Ami az új állami céget illeti, annak vezérigazgatója Borbély Tibor Péter, aki már 2016 óta a Külgazdasági és Külügyminisztérium kötelékében dolgozik. Eddig a kereskedőházak romjain létrehozott CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. igazgatója volt. Az Air Hungary Zrt. háromfős felügyelőbizottságában pedig ott ül Kiss Parciu Péter helyettes államtitkár is.

(Nyitóképünkön az állami Airbus A330-as az augusztus 20-i légi parádén. Fotó: Veres Viktor)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!