Volt is hivatalos vizsgálat, meg nem is az állami Airbus tavalyi balesete után – most sem világos, mi történt
A Közlekedésbiztonsági Szervezet csak félig-meddig elvégzett vizsgálata is meglepő megállapításra jutott az Airbus A330-as állami teherszállító tavalyi sérülése ügyében. Eszerint a gép egyik hajtóművének komplett cseréjéhez vezető eset nem akkor és nem úgy történt, ahogy azt sejteni lehetett, vagy ahogy azt eddig hivatalosan közölték.
“Eseményvizsgálat megszüntetve” jelzéssel zárta le vizsgálatát a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) az állami tulajdonú Airbus A330-as teherszállító repülő tavaly augusztus 20-i bemutatórepülése után kiderült sérülés ügyében. Ettől még vannak benne konkrét megállapítások – nem is akármilyenek.
Korábban a HVG írt arról, hogy az Airbus a tavaly augusztus 20-i légi parádé részeként alacsonyan áthúzott a Duna felett, közben a külügyi tárca tájékoztatása szerint madárral ütközött. Lapunk akkor úgy értesült, a gépet landolás után, a leszállópályán komolyabb sérülés is érte: az egyik hajtómű lapátjai, és a hajtómű is sérült.
A hajtóművet ért sérülés jellege a HVG-hez eljutott információk alapján egy kisebb, de szilárd és kemény tárgyra utalt, és bár felmerült olyan feltételezés is, miszerint ezt még a légi parádén, a levegőben, a rendőrség, vagy az esti tűz- és fényjátékot bemutató cég egyik drónja is okozhatta, ez kizárhatónak tűnt.
A HVG akkori információi szerint a gép a légibemutatót hajtóműhiba-jelzés nélkül, rendben végrehajtotta, a madárral ütközés ellenére biztonságosan landolt. Már ezután, a földön szívhatott be a hajtómű egy követ a futópálya vagy gurulóút burkolatáról, és ez okozta a komolyabb sérülést.
Ezt követően indult a vizsgálat, amely meglepő eredményt hozott.