szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A luxustermékek gyártói eddig meglehetősen jól állták a világgazdaságot sújtó, egymást követő válsághullámokat, ám a Tiffany & Co. jelentése alapján úgy tűnik, hogy immáron ezeknek a cégeknek is gondjaik támadtak.

A világ egyik legnagyobb ékszerkereskedője a korábbi prognózisában szereplő tíz százalék helyett immár csak 7-8 százalékos árbevétel-növekedést vár 2012-ben és mérsékelte profit-előrejelzését is. A Tiffany hazai piacán, az USA-ban, illetve Európában is gyenge a kereslet, amit csak az ázsiai eladások − kivéve Japánt − ellensúlyoznak. A nettó nyereség 81,5 millió dollár lett az első negyedévben, ami hajszálnyival több az egy évvel korábbinál – írja a Napi Gazdaság Online. Az árbevétel 7,6 százalékkal, 819,2 millió dollárra emelkedett, ám a legalább egy éve nyitva tartó üzletek forgalma − az árfolyamváltozások hatását kiszűrve − stagnált.

A piac gyengeségéről tanúskodik egy másik nagy ékszerforgalmazó, a Signet Jewelers Ltd gyorsjelentése is, amely szintén lassuló forgalomnövekedésről számolt be, ezen belül a drágább termékeket kínáló üzlethálózatában romlott jobban a helyzet.

A legértékesebb luxusbrandek (milliárd dollár)

 Érték

Változás*

1. Louis Vuitton25,97,0
2. Hermes19,1 61,0
3. Rolex7,236,0
4. Chanel6,7 -2,0
5. Gucci6,4
-14,0
6. Prada5,7először szerepel
7. Cartier4,8n. a.
8. Hennessy4,6n. a.
9. Moët & Chandon4,2 n. a.
10. Burberry4,09n. a.
*2011/2012, százalék
Forrás: Napi Gazdaság Online a Bloomberg alapján

Eközben a a luxuspiac meglehetős mozdulatlanságot mutat a brandek értéktét tekintve: hetedik éve a Louis Vuitton a világ legértékesebb luxusipari brandje. A francia LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA-hoz tartozó brand 25,9 milliárd dollárt ér a Millward Brown Optimor által összeállított 2012-es BrandZ- jelentés 13 ágazatra kiterjedő listája szerint. A Louis Vuitton ezzel öt hellyel a 21.-re jött fel a globális ranglistán, de a Napi Gazdaság Online szerint még nagyobbat ugrott előre az Hermes, amelyben az LVMH-nak 20 százalék körüli részesedése van: a legfelső kategóriás selyemsálakat, bőrárukat fémjelző márka 19,1 milliárd dollárt ér a WPP leányvállalatának összeállítása szerint. Ez 61 százalékkal haladja meg a tavalyit, így az Hermes a 32. helyen végzett − 39-cel előbb a tavalyinál.

A luxusipari top tíz többi cége nincs benne a globális top 100-ban − a Rolex épp hogy kiszorult a maga 7,17 milliárd dollárjával, pedig a svájci óramárka értéke is 36 százalékkal nőtt egy év alatt. Újonc a tízes listán az olasz Prada: a hongkongi tőzsdére tavaly bevezetett, addig családi vállalkozásként működő divatcég vezető márkája 5,7 milliárd dollárt ér. A Prada évente mintegy 80 üzletet akar nyitni a következő három évben, többségét közvetlen tulajdonában tartva; ezzel azt a trendet követik − mutatott rá a BrandZ kísérő tanulmánya −, amely szerint a luxusipari cégek mindinkább a saját ellenőrzésük alatt akarják tudni brandjeiket, és elfordulnak a licencbe vagy franchise-üzemeltetésbe adástól.

A negyedik és az ötödik helyezett luxusbrand gyengült tavaly óta: a Chanel megúszta 2 százalékos értékvesztéssel, a Gucci azonban most 14 százalékkal ér kevesebbet, amit a lista összeállítói azzal magyaráznak, hogy a brand tulajdonosa, a francia PPR SA részvényei sokat estek tavaly.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!