Márquez novelláját visszadobták, de Salinger és Updike a lap neveltjei voltak – 100 éves a legendás The New Yorker
A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé.
Amikor valaki bosszúból hoz létre vállalkozást, amely hirtelen 50 országban kezd működni.
Maria De La Croix két évvel ezelőtt jelentkezett egy állásra az egyik stockholmi Starbucks-kávézóba. Nem vették fel, az indoklás szerint ugyanis túlságosan kék volt a haja. Az elutasítás dacot szült: az akkor 27 éves nő az interjú után elhatározta, hogy saját kávézót nyit. Nem is akármilyet: a szükséges minimális berendezést, üzlethelyiség híján, felszerelte egy triciklire, a tetejére pedig napelemeket rakott, hogy az áramot a lehető legnagyobb részben maga termelhesse meg. Kizárólag organikus alapanyagokkal kezdett dolgozni, és kitalált egy mobilalkalmazást is, hogy a vevők azon keresztül fizethessenek a kávéért.
A Wheelys névre keresztelt üzleti ötletet először a közösségi finanszírozást szervező IndieGogo oldalon futtatta meg, ahol 153 ezer dollárt gyűjtött össze – majdnem háromszor annyit, amennyit eredetileg kért. Ezzel indította be ténylegesen a vállalkozást.
A Wheelys remekül ráérzett arra, hogyan lehet a környezettudatosságra és a modernitásra építve a trendi vállalkozás imázsát meglovagolni. Nagyon gyorsan nemzetközi franchise-hálózattá bővült, kihasználva azt az igényt, hogy sokan szeretnének saját kávézót nyitni, de nincs félmillió dollárjuk arra, hogy a Starbucks-hálózatba belépjenek. A Wheelys mindösszesen 3–7 ezer dollárt kér a hálózathoz csatlakozó partnereitől, attól függően, melyik típusú triciklijét rendeli meg a vállalkozó. Ezenkívül 200 dollár havi franchise-díjat fizetnek a belépők. Mindenki maga határozza meg, hol és mennyit dolgozik a saját triciklijével, és a helyi szabályozáshoz is neki kell alkalmazkodnia, hiszen az utcai árusítás a különböző országokban és városokban más és más feltételekhez kötött. Sőt még abban is szabadon dönthet mindenki, hogy milyen más termékeket árul – szendvicset, újságot vagy akár zöldséget-gyümölcsöt. Az egyetlen kötöttség a kávé, amely kizárólag a Wheelys sajátja lehet.
A felfutás szélvészgyors: a Wheelys idén áprilisban zárta a második körös finanszírozását, és ezúttal már 2,5 millió dollárt kapott a terjeszkedéshez. Jelenleg 50 országban vannak jelen a zöld triciklik, Magyarországon lapzártánkkor ugyan még egyetlenegy sem volt, de a környező államokban szinte mindenhol megjelentek már a hálózat vállalkozó szellemű tagjai.
A sikerben nemcsak a jó üzleti ötletnek, hanem De La Croix képzőművész múltjának és hirdetési ügynökségi tapasztalatának is nagy szerepe volt. Tudatosan játszik rá arra, hogy a nagy márkákkal szemben pozicionálja a vállalkozását, a Starbucksot pedig egyenesen a közellenség szerepébe kényszeríti – ami sokaknak tetszik, és a régóta érvényben lévő piaci paradigma megtörésének képzetét kelti. Honlapján szemrebbenés nélkül közli a „Fuck Brands” szlogent – mintha a Wheelys maga nem lenne egy alaposan megtervezett, jól kitalált és profin menedzselt nemzetközi márka. A nagy kávézólánc nevét pedig De La Croix kizárólag ebben a formában írja le: ****bucks.
A legpimaszabb húzás mégis az volt, amikor De La Croix kiállt a triciklijével az elé a bizonyos stockholmi Starbucks elé, amely túl kéknek találta a haját, és ott, az utcán kezdte árulni a saját kávéját. Mérése szerint aznap 210:148-ra nyert a kiszolgált vendégek számában, ami üzleti értelemben még akkor is figyelemre méltó, ha nem teljesen igaz, hanem megint csak egy újabb, jól eltervezett, vicces marketingfogás.
A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mekkora kár keletkezett a szállítógépben.
Új helyzet van.
A felvételt egy, az Egyesült Arab Emírségek fölött repülő gép fedélzetéről készítették.