Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","shortLead":"Hivatalosan egyelőre nincsen gyanúsított. ","id":"20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da5a3479-e639-41d9-b6f0-d7cdd1c7d308.jpg","index":0,"item":"e9836d26-33da-4330-aa00-0c911843966a","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Nemi-eroszak-gyanuja-miatt-nyomoznak-a-fogyatekosokat-ellato-intezetben-Gacsalyon","timestamp":"2025. március. 08. 20:32","title":"RTL: Nemi erőszak gyanúja miatt nyomoznak egy gacsályi bentlakásos intézetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.","shortLead":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"0fe7a171-740d-4e8c-aa0c-4bae14612852","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","timestamp":"2025. március. 09. 17:58","title":"Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Trump a hét elején elrendelte az Ukrajnának szánt amerikai katonai segélyszállítmányok felfüggesztését.","shortLead":"Trump a hét elején elrendelte az Ukrajnának szánt amerikai katonai segélyszállítmányok felfüggesztését.","id":"20250308_Trump-kijelentette-Ukrajnaval-nehezebb-egyuttmukodni-mint-az-oroszokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"1792ceae-aeb3-433d-ab56-d005274b157a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Trump-kijelentette-Ukrajnaval-nehezebb-egyuttmukodni-mint-az-oroszokkal","timestamp":"2025. március. 08. 08:23","title":"Donald Trump kijelentette: Ukrajnával nehezebb együttműködni, mint az oroszokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat illetően. ","shortLead":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat...","id":"20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"b1d6548b-35a0-4e5d-a0b7-17d9bb05b34a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","timestamp":"2025. március. 08. 18:57","title":"Szombaton szabadon távozott a fogdából Dél-Korea felfüggesztett elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen megnöveli katonai erőit az országban az ott élő állampolgárok biztonságának érdekében.","shortLead":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen...","id":"20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25.jpg","index":0,"item":"a711b35e-8772-441f-aa36-703b67ba965a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","timestamp":"2025. március. 08. 12:16","title":"A magyar TEK-esek megjelenése után az EU megnöveli katonai jelenlétét Bosznia-Hercegovinában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","shortLead":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","id":"20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516.jpg","index":0,"item":"720a7271-9f7a-4be9-a07c-d116f7d45c82","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 09:53","title":"„Segítsetek, hogy segíthessünk” - Magyar Péter nőnap alkalmából üzent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A végén már harmadáron kínálta a magyar buszgyártás bástyájának szánt, kínos körülmények közt csődbe ment Ikarus Egyedi félkész csuklós buszait a felszámoló. A járművek konstrukciója ugyan hagy kívánnivalót maga után, a BKV mégis megvenné a csomagot, de még a leértékelt árura sincs pénze.
Rendszám nélküli, hiányos, illetve Volánbusz-sárga Modulo 168d csuklós buszokról készült fényképeket osztott meg Facebook-oldalán az Omnibusz buszos szakblog a BKV kelenföldi telephelyéről. A típust a 2018-ban csődbe ment Ikarus Egyedi gyártotta, amely jelenleg felszámolás alatt áll. A BKV-nál tíz ilyen jármű teljesít szolgálatot, de a képeken olyan buszok láthatók, amelyeket nem állítottak forgalomba – hiszen nincs rendszámuk, burkolati elemek, légkondicionáló berendezés hiányoznak róluk, arról nem beszélve, hogy a BKV színe a kék, nem pedig a sárga.
A BKV megvenné, de nincs miből
„Valóban kilátásba helyeztük a szóban forgó autóbuszok beszerzését, de jelenleg azokra nincs folyamatban eljárás” – közölte némileg rejtélyesen a közlekedési társaság a hvg.hu-val. Majd ezt annyival egészítették ki, hogy a buszok „egyelőre kizárólag tárolás céljából állnak” a telephelyen.
Az biztos, hogy az Ikarus Egyedi felszámolója 2019 közepe óta próbál megszabadulni 11 darab „különböző készültségi fokú” Modulótól, illetve további buszok „gyártásához rendelkezésre álló” készlettől – vagyis alkatrészektől. A gyártáshoz szükséges tervek nem voltak eladóak. A 11 félkész busz értékét bruttó 962,7 millió forintra taksálták, az alkatrészekét 1,94 milliárd forintra, az egészet egy csomagban akarták eladni. Ez többszöri nekifutásra sem sikerült, legutóbb 2020 áprilisában hirdették meg a 2,9 milliárd forint értékű pakkot egymilliárd forintos minimáláron. Ajánlatokat május 5-ig lehetett tenni.
A Modulo 168d Budapesten 2016. április 27-én
MTI / Máthé Zoltán
A felszámoló a folyamatban lévő eljárásról nem adhat tájékoztatást, a hvg.hu iparági forrásoktól úgy értesült, a csomagot a H1 Systems Kft. vette meg, amely korábban az államnak készített egészségügyi szűrőbuszokat Modulo-alapra. (A szűrőbuszoké külön érdekes történet, mivel az Egyedi csődje miatt azok sem készültek el időre.) Állítólag a BKV szeretné megvenni a 11 félkész buszt és az alkatrészeket, majd maga befejezni az összeszerelést, csak épp a közlekedési vállalatnak jelenleg nincs forrása erre. A félkész járműveket a hírek szerint a H1 Systems is szívesen továbbadná a BKV-nak – ha a BKV ki tudná fizetni azokat.
A kormány stadionra ad pénzt, buszra nem
A közlekedési vállalatnak emberemlékezet óta sosincs elég pénze buszt venni. Ennek eredményeképp járműparkja elöregedett, illetve szedett-vedett, sok gyártó sok típusából áll össze, mivel jellemzően egy-egy alkalommal csak néhány darab járművet tudnak venni. Jellemzően használtan, külföldi nagyvárosokból.
A Fidesznek amúgy régóta heppje a buszágazat, a kormány nagyon szeretett volna és szeretne nagy, erős magyar buszgyártót látni. Az egyik kiszemelt az Ikarus Egyedi volt, amely minden elképzelhető állami segítséget megkapott a nagy megrendelésektől kezdve az ad hoc jogszabálymódosításig, amikor erre hivatkozva csúszhatott a rendelt mennyiség leszállításával – amíg csúfos körülmények közt csődbe nem ment. A kormány most épp a magyar települések tömegközlekedésének környezetbaráttá tételét, a villanybuszosítást, illetve a magyar villanybuszgyártás felfuttatását tűzte zászlajára. Utóbbi elektromos buszt sorozatgyártani képes magyar cég híján egyelőre nem reális. Előbbiből Budapestet aligha lehet kihagyni. A kormány elvileg nem is akarja, de azért beszédes, hogy az innovációs minisztérium által május 12-én, a „városi közlekedés zöldítésében érdekelt vállalatok és intézmények vezetőivel” tartott egyeztetésen se a fővárosi önkormányzat, se a fővárosi közlekedés szervezője, a BKK, se a legnagyobb fővárosi közlekedési cég, a BKV képviselője nem vett részt. Ott volt viszont Vitézy Dávid, az agglomerációs közlekedésért felelős állami cég vezetője.
Leginkább a BKV tud mit kezdeni a Modulo-pakkal
A BKV részéről nem lenne irracionális döntés megvenni a csomagot egymilliárd forintért, vagy akár többért. A cég már üzemelteti a típust, vagyis a szerelőknek, sofőröknek van vele tapasztalatuk. A pakkban 11 félkész busz van – a BKV anno 86 milliós darabáron vette a nála most működő járműveket. A sok alkatrészből pedig biztosan kijön jópár darab, de ezeket még össze kellene szerelni, ráadásul a tervek nélkül. Azért ez valószínűleg megoldható, hiszen a BKV-nak van tapasztalata a típussal. Az alkatrészek egy részét nyilván lenne hova tenni, a működő példányokat lehetne velük szervizelni.
A helyzetet nyilván megkönnyítené, ha a csomagban a tervek is benne lennének – még a csődeljárás kezdetekor úgy értesültünk, Mészáros Csaba tulajdonos, volt cégvezető akkor és korábban rengeteg vagyonelemet kiszervezett a vállalatból, beleértve a szellemi tulajdonjogokat. Mivel ezek nincsenek a felszámolás alatt álló vállalat birtokában, a felszámoló elárverezni sem tudja őket, így jelentősen csökken az eladásra kínált vas értéke. A BKV értelmezhető mennyiségben üzemelteti a típust, képes buszokat összeszerelni, vagyis praktikusan ők tudnának legjobban élni a Modulo-csomaggal.
Pocsék konstrukció, de most akciós
A Modulók ellen szól, hogy pocsék konstrukcióról van szó – ezt állítják még a BKV-s sofőrök is. Egy magánszemély 2018 közepén tett feljelentést a rendőrségen a buszok miatt. A feljelentő azt vélelmezte, hogy a járművek konstrukcióhibásak, nem biztonságosak, és meg kellene vizsgálni, hogyan kaphattak egyáltalán típusengedélyt. Az Egyedi ugyanis a prototípushoz képest (ami eredetileg megkapta az engedélyt) rövidebbre vette a szériagyártott járműveket és egyéb változtatásokat hajtott végre, ezáltal drasztikusan megváltoztak a menettulajdonságaik. Szakmabeli forrásaink szerint kisebb változtatások is az engedélyezési eljárás újbóli lefolytatását szokták maguk után vonni.
A BKV-nál mindenesetre a náluk üzemelő darabok csuklója fölé egy légrugós csillagkapcsolást építettek be, hogy az tompítsa a függőleges irányú kilengést (a busz hullámzását). De valószínűleg nem a Modulo lenne a cégvezetés első választása, ha minőségi alapon tudnának buszt vásárolni, nem pedig az lenne a legfontosabb tényező, hogy mire futja.
Az Egyedi sok-sok milliárddal tartozik
Ami az Ikarus Egyedi felszámolását illeti, a csuklós Modulók csomagja volt a legnagyobb tétel. A felszámoló még 4 félkész elektromos midibuszt kínált eladásra, alkatrészekkel csomagban végül már 227 millió forintos minimáláron (a becsérték 70 százalékáért). A BKV ezt a típust is üzemelteti, de úgy tudjuk, nem ők vették meg a csomagot, hanem Mészáros Csaba egy másik érdekeltsége. Az biztos, hogy a felszámoló ezt a pakkot 2020 áprilisában már nem kínálta megvételre. Ahogy azt a 108 millió forintra taksált egyéb eszközt sem, aminek a minimálára végül már 75 millió forint volt.
Úgy tudjuk, vannak még értékesítésre váró, kisebb vagyonelemek, de az nem látszik, hogy a befolyt összegből ki lehetne fizetni az Egyedi összes tartozását. A cég legnagyobb hitelezője az MKB bank a maga 5,9 milliárdos követelésével – ennek értékében zálogjoga volt a Modulo-csomagon.
Az Egyedi bedőlését elsősorban az okozta, hogy a Volánbusz rendelt tőle 150-et a csuklós Modulókból (ezért maradhattak még a felszámolásra Volán-sárga buszok, amik a BKV telephelyére kerültek), a BKV pedig 30-at. Az Egyedi azonban nem teljesített időben, csak a BKV kapott pár darabot, jórészt késve. Amint a szerződés lehetővé tette, mindkét cég elállt a megrendeléstől. A szerződések alapján kalkulálva a Volán nagyjából 2,6 milliárd forint nemteljesítési kötbért követelhet, a BKV 344 millió forintot. Mészáros Csaba a két cég követelését nem ismerte el, így azok nem szavazhattak a csődegyezségi tárgyaláson. Az MKB mindenesetre nem fogadta el az Egyedi ajánlatát, így a csődeljárás végül felszámolásba fordult, a Volánbusz és a BKV pedig jogi útra terelte a kérdést.
„BKV Zrt. által indított eljárások befejeződtek, az eljárások társaságunkra nézve kedvezően alakultak” – közölte most a BKV a hvg.hu-val. A felszámolás alatt álló cégtől 370 millió forintot követelnek.
A történész szerint abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni.