Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"98a4a390-e0be-478c-825e-d986458f9684","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"A történelem majdnem mindig kötelező volt az érettségiken, de van néhány évfolyam, nagyjából a ma érettségizők nagyszüleinek korosztálya, amelynek nem kellett ebből a tárgyból vizsgáznia. ","shortLead":"A történelem majdnem mindig kötelező volt az érettségiken, de van néhány évfolyam, nagyjából a ma érettségizők...","id":"20250507_Amikor-eltoroltek-a-tortenelemerettsegit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a4a390-e0be-478c-825e-d986458f9684.jpg","index":0,"item":"e0866602-3096-4b44-981b-7a9746f8e388","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Amikor-eltoroltek-a-tortenelemerettsegit","timestamp":"2025. május. 07. 10:16","title":"Egy oktatási reform közel tíz évre eltörölte a történelemérettségit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is kritizálták.","shortLead":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is...","id":"20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538.jpg","index":0,"item":"c5113cca-2ad8-44fa-9c49-197dbd502d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 14:37","title":"Miközben a bíborosok a konklávéra készülnek, civilek az egyházon belüli szexuális visszaélésekre hívják fel a figyelmet Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre teljesen megszakadt a kapcsolat a légiirányítás és a repülőgépek között. Ugyan ez nem tűnik sok időnek, de egy ilyen komplex területen végzetes lehet. Most kiderült, mi zajlott a háttérben.","shortLead":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre...","id":"20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f.jpg","index":0,"item":"0db13fb3-2aff-4e6d-a495-4dff903efcfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","timestamp":"2025. május. 07. 15:47","title":"Se kép, se hang – egy elavult vezeték miatt teljesen összeomlott Amerika egyik legforgalmasabb reptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","shortLead":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","id":"20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e.jpg","index":0,"item":"68e908db-8498-44cc-b5d5-cbcc5120720c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","timestamp":"2025. május. 06. 07:01","title":"375 lóerővel debütált az első elektromos Jeep Compass","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a913c084-c6e8-4194-a983-f39460ab034e","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"A koronavírus eredetéről szóló vitákat is felélesztheti Donald Trump döntése, amellyel korlátozza a biotechnológiai kutatások egy vitatott formáját. Miért veszélyesek a funkciónyeréses kísérletek, amiket Amerikában hol engedélyeznek, hol betiltanak?","shortLead":"A koronavírus eredetéről szóló vitákat is felélesztheti Donald Trump döntése, amellyel korlátozza a biotechnológiai...","id":"20250507_Trump-funkcionyereses-kiserletek-gain-of-function-BSL-labor-koronavirus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a913c084-c6e8-4194-a983-f39460ab034e.jpg","index":0,"item":"0fb3db18-fdd1-4a0f-9c82-4dd168093aba","keywords":null,"link":"/360/20250507_Trump-funkcionyereses-kiserletek-gain-of-function-BSL-labor-koronavirus","timestamp":"2025. május. 07. 15:58","title":"Lehet, hogy Trumpnak most igaza van egy tudományügyi kérdésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2294f5c-e0c7-47aa-a65e-399be56f6e0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olyan részletekre kérdeznek rá, amik ritkán kerülnek elő az órákon.","shortLead":"Olyan részletekre kérdeznek rá, amik ritkán kerülnek elő az órákon.","id":"20250507_tortenelem-erettsegi-2025-szaktanari-velemeny-elso-feladatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2294f5c-e0c7-47aa-a65e-399be56f6e0a.jpg","index":0,"item":"0b9110d9-b334-47ff-8b98-3c3713411cd8","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_tortenelem-erettsegi-2025-szaktanari-velemeny-elso-feladatok","timestamp":"2025. május. 07. 10:24","title":"A rövid feladatok megoldásához alapos és biztos tudás szükséges – ez a szaktanár véleménye a történelemérettségi első feléről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Páros ajánlatot tesztel a YouTube, ami egy új előfizetési szint lehet hamarosan az egyéni és a családi opciók között. ","shortLead":"Páros ajánlatot tesztel a YouTube, ami egy új előfizetési szint lehet hamarosan az egyéni és a családi opciók között. ","id":"20250506_google-youtube-premium-elofizetes-paros-csomag-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"337f910a-4b58-4d82-92f7-898cb38be284","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-youtube-premium-elofizetes-paros-csomag-teszt","timestamp":"2025. május. 06. 15:03","title":"Olcsóbb YouTube-előfizetés jöhet, de lesz egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Több bank már most visszavett a kedvezményeiből, mert a díjemelések tilalmán milliárdokat vesztenek.","shortLead":"Több bank már most visszavett a kedvezményeiből, mert a díjemelések tilalmán milliárdokat vesztenek.","id":"20250506_bank-kedvezmenyek-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd.jpg","index":0,"item":"2a5aeee9-12c3-4400-ad9e-fef6f0bda5af","keywords":null,"link":"/kkv/20250506_bank-kedvezmenyek-dijak","timestamp":"2025. május. 06. 11:08","title":"A kedvezményeket nyirbálhatják meg a bankok, ha már a díjakon emelniük nem szabad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A végén már harmadáron kínálta a magyar buszgyártás bástyájának szánt, kínos körülmények közt csődbe ment Ikarus Egyedi félkész csuklós buszait a felszámoló. A járművek konstrukciója ugyan hagy kívánnivalót maga után, a BKV mégis megvenné a csomagot, de még a leértékelt árura sincs pénze.
Rendszám nélküli, hiányos, illetve Volánbusz-sárga Modulo 168d csuklós buszokról készült fényképeket osztott meg Facebook-oldalán az Omnibusz buszos szakblog a BKV kelenföldi telephelyéről. A típust a 2018-ban csődbe ment Ikarus Egyedi gyártotta, amely jelenleg felszámolás alatt áll. A BKV-nál tíz ilyen jármű teljesít szolgálatot, de a képeken olyan buszok láthatók, amelyeket nem állítottak forgalomba – hiszen nincs rendszámuk, burkolati elemek, légkondicionáló berendezés hiányoznak róluk, arról nem beszélve, hogy a BKV színe a kék, nem pedig a sárga.
A BKV megvenné, de nincs miből
„Valóban kilátásba helyeztük a szóban forgó autóbuszok beszerzését, de jelenleg azokra nincs folyamatban eljárás” – közölte némileg rejtélyesen a közlekedési társaság a hvg.hu-val. Majd ezt annyival egészítették ki, hogy a buszok „egyelőre kizárólag tárolás céljából állnak” a telephelyen.
Az biztos, hogy az Ikarus Egyedi felszámolója 2019 közepe óta próbál megszabadulni 11 darab „különböző készültségi fokú” Modulótól, illetve további buszok „gyártásához rendelkezésre álló” készlettől – vagyis alkatrészektől. A gyártáshoz szükséges tervek nem voltak eladóak. A 11 félkész busz értékét bruttó 962,7 millió forintra taksálták, az alkatrészekét 1,94 milliárd forintra, az egészet egy csomagban akarták eladni. Ez többszöri nekifutásra sem sikerült, legutóbb 2020 áprilisában hirdették meg a 2,9 milliárd forint értékű pakkot egymilliárd forintos minimáláron. Ajánlatokat május 5-ig lehetett tenni.
A Modulo 168d Budapesten 2016. április 27-én
MTI / Máthé Zoltán
A felszámoló a folyamatban lévő eljárásról nem adhat tájékoztatást, a hvg.hu iparági forrásoktól úgy értesült, a csomagot a H1 Systems Kft. vette meg, amely korábban az államnak készített egészségügyi szűrőbuszokat Modulo-alapra. (A szűrőbuszoké külön érdekes történet, mivel az Egyedi csődje miatt azok sem készültek el időre.) Állítólag a BKV szeretné megvenni a 11 félkész buszt és az alkatrészeket, majd maga befejezni az összeszerelést, csak épp a közlekedési vállalatnak jelenleg nincs forrása erre. A félkész járműveket a hírek szerint a H1 Systems is szívesen továbbadná a BKV-nak – ha a BKV ki tudná fizetni azokat.
A kormány stadionra ad pénzt, buszra nem
A közlekedési vállalatnak emberemlékezet óta sosincs elég pénze buszt venni. Ennek eredményeképp járműparkja elöregedett, illetve szedett-vedett, sok gyártó sok típusából áll össze, mivel jellemzően egy-egy alkalommal csak néhány darab járművet tudnak venni. Jellemzően használtan, külföldi nagyvárosokból.
A Fidesznek amúgy régóta heppje a buszágazat, a kormány nagyon szeretett volna és szeretne nagy, erős magyar buszgyártót látni. Az egyik kiszemelt az Ikarus Egyedi volt, amely minden elképzelhető állami segítséget megkapott a nagy megrendelésektől kezdve az ad hoc jogszabálymódosításig, amikor erre hivatkozva csúszhatott a rendelt mennyiség leszállításával – amíg csúfos körülmények közt csődbe nem ment. A kormány most épp a magyar települések tömegközlekedésének környezetbaráttá tételét, a villanybuszosítást, illetve a magyar villanybuszgyártás felfuttatását tűzte zászlajára. Utóbbi elektromos buszt sorozatgyártani képes magyar cég híján egyelőre nem reális. Előbbiből Budapestet aligha lehet kihagyni. A kormány elvileg nem is akarja, de azért beszédes, hogy az innovációs minisztérium által május 12-én, a „városi közlekedés zöldítésében érdekelt vállalatok és intézmények vezetőivel” tartott egyeztetésen se a fővárosi önkormányzat, se a fővárosi közlekedés szervezője, a BKK, se a legnagyobb fővárosi közlekedési cég, a BKV képviselője nem vett részt. Ott volt viszont Vitézy Dávid, az agglomerációs közlekedésért felelős állami cég vezetője.
Leginkább a BKV tud mit kezdeni a Modulo-pakkal
A BKV részéről nem lenne irracionális döntés megvenni a csomagot egymilliárd forintért, vagy akár többért. A cég már üzemelteti a típust, vagyis a szerelőknek, sofőröknek van vele tapasztalatuk. A pakkban 11 félkész busz van – a BKV anno 86 milliós darabáron vette a nála most működő járműveket. A sok alkatrészből pedig biztosan kijön jópár darab, de ezeket még össze kellene szerelni, ráadásul a tervek nélkül. Azért ez valószínűleg megoldható, hiszen a BKV-nak van tapasztalata a típussal. Az alkatrészek egy részét nyilván lenne hova tenni, a működő példányokat lehetne velük szervizelni.
A helyzetet nyilván megkönnyítené, ha a csomagban a tervek is benne lennének – még a csődeljárás kezdetekor úgy értesültünk, Mészáros Csaba tulajdonos, volt cégvezető akkor és korábban rengeteg vagyonelemet kiszervezett a vállalatból, beleértve a szellemi tulajdonjogokat. Mivel ezek nincsenek a felszámolás alatt álló vállalat birtokában, a felszámoló elárverezni sem tudja őket, így jelentősen csökken az eladásra kínált vas értéke. A BKV értelmezhető mennyiségben üzemelteti a típust, képes buszokat összeszerelni, vagyis praktikusan ők tudnának legjobban élni a Modulo-csomaggal.
Pocsék konstrukció, de most akciós
A Modulók ellen szól, hogy pocsék konstrukcióról van szó – ezt állítják még a BKV-s sofőrök is. Egy magánszemély 2018 közepén tett feljelentést a rendőrségen a buszok miatt. A feljelentő azt vélelmezte, hogy a járművek konstrukcióhibásak, nem biztonságosak, és meg kellene vizsgálni, hogyan kaphattak egyáltalán típusengedélyt. Az Egyedi ugyanis a prototípushoz képest (ami eredetileg megkapta az engedélyt) rövidebbre vette a szériagyártott járműveket és egyéb változtatásokat hajtott végre, ezáltal drasztikusan megváltoztak a menettulajdonságaik. Szakmabeli forrásaink szerint kisebb változtatások is az engedélyezési eljárás újbóli lefolytatását szokták maguk után vonni.
A BKV-nál mindenesetre a náluk üzemelő darabok csuklója fölé egy légrugós csillagkapcsolást építettek be, hogy az tompítsa a függőleges irányú kilengést (a busz hullámzását). De valószínűleg nem a Modulo lenne a cégvezetés első választása, ha minőségi alapon tudnának buszt vásárolni, nem pedig az lenne a legfontosabb tényező, hogy mire futja.
Az Egyedi sok-sok milliárddal tartozik
Ami az Ikarus Egyedi felszámolását illeti, a csuklós Modulók csomagja volt a legnagyobb tétel. A felszámoló még 4 félkész elektromos midibuszt kínált eladásra, alkatrészekkel csomagban végül már 227 millió forintos minimáláron (a becsérték 70 százalékáért). A BKV ezt a típust is üzemelteti, de úgy tudjuk, nem ők vették meg a csomagot, hanem Mészáros Csaba egy másik érdekeltsége. Az biztos, hogy a felszámoló ezt a pakkot 2020 áprilisában már nem kínálta megvételre. Ahogy azt a 108 millió forintra taksált egyéb eszközt sem, aminek a minimálára végül már 75 millió forint volt.
Úgy tudjuk, vannak még értékesítésre váró, kisebb vagyonelemek, de az nem látszik, hogy a befolyt összegből ki lehetne fizetni az Egyedi összes tartozását. A cég legnagyobb hitelezője az MKB bank a maga 5,9 milliárdos követelésével – ennek értékében zálogjoga volt a Modulo-csomagon.
Az Egyedi bedőlését elsősorban az okozta, hogy a Volánbusz rendelt tőle 150-et a csuklós Modulókból (ezért maradhattak még a felszámolásra Volán-sárga buszok, amik a BKV telephelyére kerültek), a BKV pedig 30-at. Az Egyedi azonban nem teljesített időben, csak a BKV kapott pár darabot, jórészt késve. Amint a szerződés lehetővé tette, mindkét cég elállt a megrendeléstől. A szerződések alapján kalkulálva a Volán nagyjából 2,6 milliárd forint nemteljesítési kötbért követelhet, a BKV 344 millió forintot. Mészáros Csaba a két cég követelését nem ismerte el, így azok nem szavazhattak a csődegyezségi tárgyaláson. Az MKB mindenesetre nem fogadta el az Egyedi ajánlatát, így a csődeljárás végül felszámolásba fordult, a Volánbusz és a BKV pedig jogi útra terelte a kérdést.
„BKV Zrt. által indított eljárások befejeződtek, az eljárások társaságunkra nézve kedvezően alakultak” – közölte most a BKV a hvg.hu-val. A felszámolás alatt álló cégtől 370 millió forintot követelnek.
133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. A konklávé első napjának végén fekete füst szállt fel, egyelőre nincs új pápa.