Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","shortLead":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","id":"20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287.jpg","index":0,"item":"14c8f4ea-84b6-4f1d-86e4-343810c17f00","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","timestamp":"2025. január. 21. 07:55","title":"Összetörte egy szerelő Lando Norris Ferrari F40-esét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai között volt ügynökmúltú exállamtitkár, és van bankvezér is.","shortLead":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai...","id":"20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac.jpg","index":0,"item":"98f8adc5-495d-4e95-8c2d-f7778e776e50","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 21. 08:06","title":"Hulladékból aranyat csináló céget vesz a Mol, de még érdekesebb, hogy kitől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e58f916e-f418-4d43-8c5b-b70660fa9b72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy figyelmetlen autós belecsapódott a belső sávban álló autóba. ","shortLead":"Egy figyelmetlen autós belecsapódott a belső sávban álló autóba. ","id":"20250120_Ijeszto-baleset-autopalya-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e58f916e-f418-4d43-8c5b-b70660fa9b72.jpg","index":0,"item":"85007381-8e13-4874-a5da-31d2759293af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_Ijeszto-baleset-autopalya-video","timestamp":"2025. január. 20. 13:31","title":"Nem szállt ki a balesetnél összetört autójából egy sofőr, hatalmas hiba volt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f","c_author":"Jungheinrich","category":"brandchannel","description":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan élhetjük túl a ránk váró kihívásokat, hogyan kerülhetjük el a ránk leselkedő veszélyeket. Legújabb podcastunkban azt járjuk körbe meghívott szakértőinkkel, hogy miért lényeges kérdés az ma egy vállalat életében, hogy az eddig is alkalmazott, fontos összetevők mellett a tudomány fókuszát is használja saját jövőjének tervezésében.","shortLead":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan...","id":"20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f.jpg","index":0,"item":"957c2886-bea9-4b58-8550-2d872ae4a311","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","timestamp":"2025. január. 20. 13:30","title":"Miért fektetnek cégek egyre több energiát a jövőkutatásba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Jungheinrich Hungária Kft.","c_partnerlogo":"2b5681f7-2be2-41a2-b449-eafef36cad80","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"b220a178-5f2e-452a-be4c-5f75860d75da","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az amerikai elnök az olasz miniszterelnököt hívta meg hétfőre, aki el is megy.","shortLead":"Az amerikai elnök az olasz miniszterelnököt hívta meg hétfőre, aki el is megy.","id":"20250119_Matteo-Salvini-Donald-Trump-beiktatasa-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b220a178-5f2e-452a-be4c-5f75860d75da.jpg","index":0,"item":"1661c6fb-e2fe-47fb-a7ab-2b5a8af93d76","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Matteo-Salvini-Donald-Trump-beiktatasa-Orban-Viktor","timestamp":"2025. január. 19. 14:59","title":"Orbán és Salvini is mindent megtettek, hogy Trump kedvében járjanak, de csak tévén nézhetik a beiktatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2bb836-0d76-4901-bda7-23a35ad3d8b6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"50,9 milliárd forintért vették meg az arab befektetők a Mini-Dubaj területét, a teljes vételárat akkor fizetik majd ki, ha az állam a teljes infrastruktúrát megépítette, és az összes szabályt, amit kell, átírta.","shortLead":"50,9 milliárd forintért vették meg az arab befektetők a Mini-Dubaj területét, a teljes vételárat akkor fizetik majd ki...","id":"20250120_500-meter-felhokarcolo-Rakosrendezo-2039-arab-minidubaj-ngm-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2bb836-0d76-4901-bda7-23a35ad3d8b6.jpg","index":0,"item":"762af345-4b67-4d72-85a7-843b071554b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_500-meter-felhokarcolo-Rakosrendezo-2039-arab-minidubaj-ngm-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 11:13","title":"500 méteres felhőkarcoló is lehet Rákosrendezőn, 2039-ig is várhatunk, hogy az állam megkapja a teljes vételárat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0956ed-eaf9-4e57-b4e4-ff23eec099b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy Reddit-felhasználó beszámolója szerint egy laza edzés után napokon keresztül rosszul érezte magát, ezért először a mesterséges intelligenciához fordult. A jelek szerint nagyon jól tette.","shortLead":"Egy Reddit-felhasználó beszámolója szerint egy laza edzés után napokon keresztül rosszul érezte magát, ezért először...","id":"20250120_chatgpt-mesterseges-intelligencia-eletet-mentett-vesekarosodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0956ed-eaf9-4e57-b4e4-ff23eec099b8.jpg","index":0,"item":"0ceb32cc-8843-4cd7-9ab0-8b32d379758b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_chatgpt-mesterseges-intelligencia-eletet-mentett-vesekarosodas","timestamp":"2025. január. 20. 17:03","title":"Elmondta a tüneteit a ChatGPT-nek, életmentő tanácsot kapott tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","shortLead":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","id":"20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b.jpg","index":0,"item":"6cfe909e-8844-48ec-a91f-9ea48e9d8cd3","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","timestamp":"2025. január. 19. 15:49","title":"A HÉV elgázolt egy embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mikromobilitási eszközökre még nincsenek KRESZ-szabályok, a velük kapcsolatos kockázatok java ismeretlen, ami meg ismert, nem mutat jól. A biztosítók ajánlatai jelenleg a néhány ezer forintostól a több százezresig szóródnak, ami a szabályok egyértelművé válásával jelentősen változhat, de csak kevés eséllyel hamarabb, mint jövő ilyenkor.
A biztosítók többsége egyelőre kivár és óvatos az e-rollerek júliustól bevezetendő kötelező felelősségbiztosításával kapcsolatban. A járművekre meghatározott nettó tömeg és tervezési sebesség fölött július 16-tól kell kötelezőt kötni, hogy melyekre, arról a Magyar Biztosítók Szövetsége tett közzé tájékoztató ábrát. A cégek a törvényben előírtaknak megfelelően június elején közzé is tették az erre a járműkategóriára vonatkozó díjszabásukat, amiről röviden már a hvg.hu-n is írtunk.
A díjszabásokat alaposabban megvizsgálva jól látszik, mely piaci szereplők vették komolyan a kérdést és számítanak a rolleres ügyfelekre, és melyek köszönik, de inkább nem kockáztatnak velük. Ez utóbbiak eleget tesznek ugyan az előírásnak, de kiárazással veszik el az érdeklődők kedvét arról, hogy náluk kössenek ilyen biztosítást. Legalábbis nehéz másként értelmezni azt, hogy akad olyan biztosító, amelynél már a havi alapdíjként meghatározott összeg is többszörösen felülmúlja egy másik cég éves díját.
Ebben a miniszterelnök vejéhez, Tiborcz Istvánhoz köthető Gránit Bank jár az élen. Éves szinten – ezt a fajta biztosítást csak határozott időtartamra, egy évre lehet megkötni, alapdíjként pedig 468 000 forintot állapítottak meg az egyéb gépjárművek elnevezésű kategóriára. Vastagon fogott a Posta Biztosító és az Alfa ceruzája is, előbbi 420 ezer utóbbi 360 ezer forintos éves díjjal tántorítja el a potenciális rolleres ügyfeleket.
A biztosítók másik csoportja nem bonyolította túl a kérdést: a kategóriához leginkább hasonlítható segédmotoros kerékpárok díja alapján számoltak – néhány esetben egy kalap alá is vették a kettőt.
Képünk illusztráció!
Reviczky Zsolt
A harmadik csoport több energiát fektetett az ügybe: úgy tűnik leginkább ezek számítanak a potenciálisan több tízezres ügyfélkörre. Náluk differenciálás is van – leginkább életkor és lakóhely alapján – ennél fogva a fiatalabb, Budapest belvárosi rolleresek az idősebb vidéki rolleresek díjának akár 2-3-szorosát is fizethetik. A megosztókra gondolva kínálnak flottás árakat is. Az éves alapdíjak a fenti, a szélsőségesen kiugró példáktól eltérően jellemzően 5000 és 36 000 forint között szóródnak.
Azért ekkorák különbségek, mert nehéz belőni a kockázatokat. Ennél a járműkategóriánál nemcsak a részletes és hosszabb távra visszamenő statisztikák hiányoznak, de a közúti közlekedésük feltételei, szabályai sem ismertek még. A néhány velük kapcsolatos statisztika sem fest túl szép képet: tíz esetből kilencben személyi-, zömében fejsérüléssel járnak a mikromobilitási eszközökkel történt balesetek, a használók ráadásul jellemzően nem viselnek védőfelszerelést – mondta a hvg.hu-nak Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnökségi tagja.
Rendezetlen helyzet
A gépjármű szakágban nagy tapasztalattal rendelkező szakember szerint a biztosítók óvatosságát a járművek rendezetlen törvényi helyzete indokolja, amit a kötelező biztosításra vonatkozó új szabályok sem tisztáznak. Így nem világos, hogy
milyen közlekedési előírások vonatkoznak majd rájuk (például hol lehet majd velük közlekedni),
mennyivel mehetnek,
milyen védőfelszerelést kell viselniük a vezetőknek,
hogyan oldják meg a járművek azonosítását – ami alapján károkozás esetén felelősségre lenne vonható a használójuk, és egyáltalán,
hány éves kortól lesznek vezethetők?
Az utóbbi komoly nyitott kérdés: jelenleg kiskorúak is vezethetnek rollert, biztosítást azonban nem köthetnek. Így akár az is előfordulhat, hogy valaki szabálykövető állampolgárként köt biztosítást a rollerére, amit a kiskorú gyereke is rendszeresen használ. Ha azonban az új közlekedési szabályok kizárják majd a kiskorúakat a használók köréből, hiába lesz biztosítás a rolleren, ha 18 év alatti vezeti, és kárt okoz, a biztosító mentesülhet a kárfizetés alól.
Egyelőre tehát számos kockázat beárazhatatlan: ha az e-rollerekkel a járdán lehetne közlekedni, a gyalogosok lennének nagy veszélyben, ha a közúton, akkor viszont a járművek felhasználói.
A kicsi kerekek és a rossz útburkolat végzetes kombinációt jelenthet
– figyelmeztet a szakember.
A jellemző balesetek sem feltétlenül ütközések, hanem (rá)esések:, amikor a rolleres úthibára fut és nekiesik egy autónak, összetörve magát és kárt okozva a másik járműben. Ráadásul a kategóriába eső járművek – elektromos monociklik, segway-ek és a leginkább elterjedt villanyrollerek – komoly értéket képviselhetnek, az áruk elérheti akár a másfélmillió forintot is.
A biztosítók számára ugyanakkor a külföldi példák sem mutatnak egyértelmű irányt, az európai gyakorlat nagyon eltérő. Van, ahonnan mindenestül kitiltották őket, van, ahol 18 éves kor felett és bukósisakban használhatók, illetve ahol kiskorúak csak szülői felügyelet mellett használhatnak legfeljebb 25 kilométer per órás sebességre képes eszközöket – sorolta Cselovszki Zsolt. A használók sok esetben ráadásul nem is tulajdonosok és hiányzik a gyakorlatuk: a szakember szerint hazai 80-100 ezer ebbe a kategóriába eső jármű közül 30-35 ezer darab a rollermegosztók flottájában működik.
Ezt a helyzetet részben tükrözi az új szabályozás is: a törvény kimondja, hogy az ilyen eszközöknél minden esetben a felhasználót (és nem a tulajdonost) terheli a felelősség, még az is a felhasználó dolga, hogy meggyőződjön arról, rendelkezik-e a jármű kötelező felelősségbiztosítással.
Ez nyilván kevésbé probléma, ha saját tulajdonú a roller, de a bérrollereknél felvetődhet, hogyan tud az ügyfél – aki sok esetben külföldi, akár harmadik országbeli állampolgár, ami a kárrendezésnél még tovább bonyolíthatja a dolgot – meggyőződni a biztosítottságról, és milyen megoldással teszik ezt lehetővé a megosztással foglalkozó cégek. „Ez még okozhat furcsa helyzeteket” – mondja Cselovszki Zsolt.
Megosztók: eddig is volt biztosítás
Jelenleg is rendelkeznek biztosítással, ami fedezi mind a baleseti mind a harmadik félnél keletkező károkat – amennyiben a baleset oka a járművek műszaki állapotára lenne visszavezethető. Erről Lendvai Tímea, az egyik itthon is működő mikromobilitási szolgáltató (rollermegosztó), a berlini központú Tier magyarországi képviselője tájékoztatta lapunkat.
A képviselő szerint ha egy baleset az eszközt használó hibájából történik, akkor az az ő saját felelőssége, nekik csak addig van vele dolguk, hogy megfelelő műszaki állapotban tartsák a villanyrollereket. Részükről állítása szerint jelenleg megfelelően le van fedve a biztosítás (a cég honlapja szerint harmadik félre kiterjedő felelősségbiztosítással rendelkeznek), de július 16. után kötelezőt is meg fogják kötni, ami miatt várhatóan a felhasználói díjakon is emelni fognak Az új szabályok értelmében Tier e-rollerek – bár 25 kilométer per óránál nem gyorsabbak – 34 kilogrammos tömegüknél fogva meghaladják az új jogszabályban meghatározott 14 kilogrammos súlyhatárt.
A hazai villanyroller-megosztó piac másik nagy szereplőjénél, a Lime-nál ugyancsak van biztosítás. Tájékoztatójuk szerint ez vonatkozik a testi sérülésekre, más járművek, gyalogosok vagy vagyon károsodása esetére is. A kötelező megkötése alól várhatóan ők sem mentesülnek, az újabb generációs eszközeik súlya náluk is meghaladja a jogszabályban meghúzott határt.
A kötelező mellé nem árt a balesetbiztosítás sem
Az érintett rollereseknek az FBAMSZ szakértője addig is azt tanácsolja, hogy a kötelező biztosítás mellett – hiszen az csak az okozott kárt téríti – mindenképp viseljenek védőfelszerelést (például sisakot), és kössenek balesetbiztosítást is. Az ilyen eszközökkel ugyanis fokozott egészségi kockázatot vállalnak a forgalomban közlekedve, és saját hibából is szenvedhetnek súlyos sérüléseket – például az úthibák miatt. A szakember arra számít, hogy a biztosítók kínálni fognak speciálisan villanyrolleresekre szabott balesetbiztosítási szolgáltatásokat is, ha meglesz a szabályozás.
A felhasználók szempontjából kulcskérdés lehet az ellenőrzés is. A szakember erre azt mondta, egyelőre az sem világos, a hatóságok hogyan tudják megállapítani, hogy az adott eszköznek mi a tervezett sebessége, és hogy valóban akkora-e a tömege, amekkora a papírjain szerepel.
A nyitott kérdések rendezése a KRESZ évek óta napirenden lévő módosításától várható, ami nagymértékben befolyásolhatja még a díjakat, viszont legkorábban jövőre tavasszal: az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint 2025. március 31-ig készül el a javaslat (a tárcát vezető Lázár János korábban még 2026-ról is beszélt).
Az KRESZ-módosítás ügye évek óta húzódik látható eredmény nélkül, annak ellenére is, hogy – mint egy korábbi interjúnkból kiderült –, a kormányzat és az érintett szakmai és civil szervezetek között 2021-ben már egyszer lezárult, sőt a tárcaközi egyeztetésen is átesett a közlekedési szabályok módosítása. Törvény évekig nem lett belőle, Lázár János pedig tavaly ősszel az egészet visszaküldte a startvonalra. Hogy ennek a késlekedésnek mi állhatott a háttérben arról Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója beszélt korábban lapunknak: