Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az intézkedés kivezetése viszont majdnem mindenki szerint növelni fogja az árakat.","shortLead":"Az intézkedés kivezetése viszont majdnem mindenki szerint növelni fogja az árakat.","id":"20250424_publicus-arresstop-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63.jpg","index":0,"item":"cf6084e6-03c1-4aa2-a2eb-1068439672b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_publicus-arresstop-felmeres","timestamp":"2025. április. 24. 10:24","title":"A Fidesz-szavazók jobban érzik az árrésstop hatását, mint az ellenzékiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új pápáról, mert még nem jogerős a börtönbüntetésről szóló ítélete.","shortLead":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új...","id":"20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01.jpg","index":0,"item":"aaa59134-dde1-4592-a5e5-449a90587d31","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","timestamp":"2025. április. 24. 08:41","title":"Költségvetési csalás miatt elítélt bíboros követeli, hogy ő is szavazhasson az új pápa megválasztásakor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dba5b407-6375-4e88-a3d8-2e2f4082bfe9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az impozáns fellépői lista mellett minden eddiginél látványosabb, karaktereresebb nagyszínpadot ígérnek az üzemeltetők.","shortLead":"Az impozáns fellépői lista mellett minden eddiginél látványosabb, karaktereresebb nagyszínpadot ígérnek az üzemeltetők.","id":"20250424_Monumentalis-elmenyeket-iger-2025-re-a-Budapest-Park","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dba5b407-6375-4e88-a3d8-2e2f4082bfe9.jpg","index":0,"item":"bcfdd0e8-8ef2-4de3-b56d-09ee71ca7fa2","keywords":null,"link":"/kultura/20250424_Monumentalis-elmenyeket-iger-2025-re-a-Budapest-Park","timestamp":"2025. április. 24. 09:45","title":"Monumentális élményeket ígér 2025-re a Budapest Park","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed161f5c-46a8-4c97-9f23-975d7d31117f","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az elkövetőt még aznap elfogták a rendőrök.","shortLead":"Az elkövetőt még aznap elfogták a rendőrök.","id":"20250424_Megprobalta-eladni-az-autojat-de-kiloktek-a-jarmubol-a-probakor-alatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed161f5c-46a8-4c97-9f23-975d7d31117f.jpg","index":0,"item":"714b27d0-efce-4895-a9ad-0215de104795","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Megprobalta-eladni-az-autojat-de-kiloktek-a-jarmubol-a-probakor-alatt","timestamp":"2025. április. 24. 07:56","title":"Megpróbálta eladni az autóját, de kilökték a járműből a próbakör alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump a kapituláció tervét dolgozta ki Ukrajna számára, stratégiája olyan, mintha Putyin diktálta volna. Ki súg Trumpnak külföldről? A Pentagonban káosz van, Pete Hegseth miniszternek mennie kell. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump a kapituláció tervét dolgozta ki Ukrajna számára, stratégiája olyan, mintha Putyin diktálta volna. Ki súg...","id":"20250424_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"128f1f9a-54ab-4d47-a4e2-8b1a60b3b453","keywords":null,"link":"/360/20250424_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 24. 10:47","title":"Wall Street Journal: Trumpnak úgy kellene dobnia a vámokat, mint anno Mitterrand francia elnöknek a szocializmust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-bazilika.","shortLead":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-bazilika.","id":"20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1.jpg","index":0,"item":"17a6300c-70c3-411a-9789-408d9874e871","keywords":null,"link":"/elet/20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","timestamp":"2025. április. 23. 18:46","title":"Nyolc órát is sorba kell állnia annak, aki szeretne búcsút venni Ferenc pápától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést kapott az Európai Unióban.","shortLead":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést...","id":"20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33.jpg","index":0,"item":"f7d33fe3-3c0b-435b-8037-c6673bcc0951","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 12:06","title":"286 milliárd forintos büntetést kapott Európától az Apple és a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd01e085-2015-40d5-83b6-c4a8fe479c46","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A kormányfő állatorvostan-hallgatókat használt arra, hogy tisztára mossa magát a nyilvánosság előtt, történész tanácsadója pedig alpári módon ment neki az akadémikusoknak. A tudományos intézmények azzal néznek szembe, hogy a kormány az önállóság maradványaitól is megfosztja őket.","shortLead":"A kormányfő állatorvostan-hallgatókat használt arra, hogy tisztára mossa magát a nyilvánosság előtt, történész...","id":"20250423_hvg-orban-viktor-zebra-allatorvostudomanyi-egyetem-fazekas-sandor-politika-tudomany-kekva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd01e085-2015-40d5-83b6-c4a8fe479c46.jpg","index":0,"item":"df2d51c9-88ee-49e8-9de4-844f87722eda","keywords":null,"link":"/360/20250423_hvg-orban-viktor-zebra-allatorvostudomanyi-egyetem-fazekas-sandor-politika-tudomany-kekva","timestamp":"2025. április. 23. 09:35","title":"Állatorvosi zebra: így teszi Orbán a politika játékszerévé a tudományos műhelyeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az angol közalkalmazottak bérezését felülvizsgáló testület 1987-ben úgy döntött, hogy a Tate Galéria igazgatójának fizetését a nagyobb presztízzsel és gyűjteménnyel rendelkező Victoria & Albert Múzeum, valamint a Nemzeti Galéria vezetőinek javadalmazási szintjére hozza. Ezt azzal indokolták, hogy „a Tate igazgatójának a modern művészet rendkívül bonyolult problémájával kell szembenéznie”. Mintha legalábbis valamiféle veszélyességi pótlék illetné meg ezért.
Fergus Greer: Leigh Bowery, VI/31 1992, komputerprint, 152x123 cm.
A hivatal azonban minden bizonnyal nem a kanonizált - és ezért intézményvezetői szempontból aligha problematikus - klasszikus modernizmus művészetére gondolt, hanem a kortárs képzőművészet útvesztőjére. Csupán művészettörténeti jártasság híján használta pongyola módon a „modern” kifejezést - ahogy teszik ezt sokan, amikor azt akarják kifejezni, hogy az urbanizáció kora óta született művekről van szó, szemben például a régi mesterek kategóriájával. Ami a modernizmust illeti, annak behatárolása sem könnyű feladat, hiszen a művészettörténetben modernizmusként számon tartott időszak, amely Manet-tól az amerikai absztrakt expresszionizmus kifulladásáig (többé-kevésbé az 1880-as évektől az 1960-as évekig) terjed, nem esik egybe az úgynevezett társadalmi modernitással, amely sok helyütt még ma sem lezárult folyamat. Ez kétségkívül aláaknázza a modernizmusról szóló diskurzust, arról nem is beszélve, hogy Magyarországon sokak szerint a mai napig a modernizmus az érvényes paradigma. Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy a művészettörténeti fogalmak lineáris kronológiájában a modernizmust a kortárs művészet korszaka követi.
De ki a kortárs művész? A Magyar Köztársaság Kormányának T/1754 7. számú költségvetési befizetésekről, köztük a képzőművészeti alkotások beszerzése alapján érvényesíthető adókedvezményről rendelkező törvényjavaslata szerint kortárs művésznek az a művész tekinthető - összhangban a személyi jövedelemadó-törvényben foglaltakkal -, aki a vásárlás évének első napján még élt.
A Christie’s aukciósház kevésbé volt szűkkeblű, amikor 1998. január elsejei hatállyal módosította művészettörténeti korszakolását. A kortárs definíciót ekkortól az 1970 után készült művekre alkalmazták, a kategóriából így kikerült alkotásokra pedig a „háború utáni” terminust kezdték alkalmazni. Ezt megelőzően - a megszokott művészettörténeti gyakorlattal párhuzamosan - az aukciósházak is a hatvanas éveknél húzták meg a korszakhatárt a kortárs művek esetében. John Lumley, a Christie’s XIX-XX. századi festmény osztályának vezetője szerint azonban tűrhetetlenné vált, hogy 40-50 évvel ezelőtt készült műveket „kortárs”-nak nevezzenek. A kategória Christie’snél történt 1972-es bevezetésének idején a szóban forgó kortárs művek legfeljebb 20-25 évvel az árverezésük előtt készültek, s Lumley szerint az 1998-ban életbe lépő új korszakolás ezt korrigálta, azaz a választóvíz a 20-25 év volt, és továbbra is az maradt. Autokratikus megállapítása ellenére Lumley jó érzékkel mutatott rá arra, hogy a kortárs művészetnek a mindenkori jelen kontextusába kell illeszkednie, ha úgy tetszik, azzal kell beszélő viszonyban lennie. A 20-25 évnél meghúzott határ önkényesnek tűnik, és elsősorban piacpolitikai megfontolások állnak mögötte, mégis érzékelteti a „kortárs” kategóriának azt a problémáját, amely az idő előrehaladtából, s így a nézőpont folytonos elmozdulásából adódik.
Arthur C. Danto a Művészet vége után (1997) című könyvében szintén a hatvanas évekre helyezi a modernizmus lezárulását és a kortárs művészet mint kategória megjelenését, ám a hetvenes évek végéhez köti az átmenet nyilvánvalóvá válását. Hosszú ideig a kortárs kifejezést a művészetben is szó szerint értelmezték, azaz szigorúan csak a „ma született bárányt”, az élő művészek által alkotott műveket értették alatta. Danto visszaidézi a negyvenes évek végét, amikor a Museum of Modern Artban bemutatott műveket kortárs műveknek érezte - ilyen értelemben kortárs mű volt az akkor készült modern alkotás is. A modernizmus korszaka után azonban a kortárs művészet fogalma revízióra szorult, és ez egybeesett a lineáris művészettörténet-írás, azaz az egyetlen hiteles narratíva illúziójának szertefoszlásával. Utópikus ideológiájának aktualitását vesztve a modern művészet stílusjegyeik alapján azonosítható izmusok konglomerátumává vált, a kortárs művészet pedig a párhuzamos narratívák megjelenéséhez kapcsolódó gyűjtőfogalommá.
Második rész (Oldaltörés)
E gyűjtőfogalom gyengesége, hogy nem kapcsolódik stílusjegyekhez, így utat nyitott alfejezetek (például a posztmodern) megjelenésének. A művészi szabadságot kiteljesítő kortárs művészet kétértelműsége a formai stílusjegyek hiányában és a narratíva pluralitásában rejlik. Ezért aztán az egyetlen elvi megközelítés mentén megragadhatatlan kortárs művészet számos félreértésre ad alkalmat. Ilyen például, amikor pusztán a jelenidejűség kritériumát alkalmazva kortársnak nevezünk olyan műveket, amelyek egy már lezárt diskurzushoz kapcsolódnak. Meglehet, ezt a problémát is könnyebb történeti távlatból vizsgálni, párhuzamként vessünk hát egy pillantást a preraffaelitákra. Az 1848-tól működő művészcsoport az impresszionistákhoz hasonlóan radikális reformerként aposztrofálta magát, a fennálló művészeti intézményrendszer kritikájaként azonban a klasszikus és a historikus festészetet eszményítette. Lázadásuk és műveik meggyőző ereje, erkölcsi emelkedettsége az avantgárd jelzőre predesztinálta őket. A tettvágy azonban kevésnek bizonyult, a technikai innovációt nélkülöző illusztratív festmények inkább illeszthetők az akadémikus festészet, mint az avantgárd hagyományába. A preraffaeliták kihátráltak jelenükből; az ipari társadalmat elutasítva a múltban kerestek kapaszkodókat. A művészettörténet éppen a jelennel való kapcsolatuk hiánya és archaikus technikáik okán nem tekinti őket a modernizmushoz kapcsolódó diskurzus részének; művészetük zárvány maradt.
Hasonló módon a ma készülő, ám lezárt korszakok problematikájához kapcsolódó művek társadalmi értelemben nevezhetők ugyan kortárs műalkotásnak, de a szó művészettörténeti értelmében nem.
Az angol nyelvben talán némi zavart okoz, hogy a performance a köznyelvben előadást, a happening pedig eseményt jelent, e szavak mégis jól működnek a művészettörténet-írásban. Specifikus jelentésüket nem övezi afféle tanácstalanság, mint az a kortárs művészet kifejezés esetében megfigyelhető, amelynél a köznyelvi alkalmazás és a művészettörténeti olvasat nem vált el határozottan egymástól. Ezért a „kortárs” kifejezés értelmezése nem immanens, hanem az olvasótól, az interpretálótól függ. Művészettörténeti jártasság esetén tiszta a képlet: a hatvanas években kezdődő, még lezáratlan művészettörténeti korszakról beszélünk. A művészetelméleti alapoktól távolodva kezd beszűkülni az értelmezés - lásd a Christie’s korszakhatár-revízióját és 25 évre terjedő horizontját, illetve a magyar törvényi szabályozás egyévnyi látómezejét. Ha egy művész például tavaly elhalálozott, műve bármennyire is érvényes - vagyis korunk politikai és társadalmi problémáira reflektál -, a magyar hivatal nem tekinti kortárs műnek.
A 2005-ös Velencei Biennále német pavilonjában Tino Sehgal egy olyan munkát mutatott be, amely csupán abból állt, hogy a teremőrkosztümöt viselő szereplők a pavilonba lépőkre kiáltottak: „This is so contemporary, huh!” (Hű, ez annyira kortárs!) Sehgal műve mindennél jobban érzékeltette a kortárs terminus megkopottságát, Johannes Saar észt szakember szerint egyenesen annak szimbolikus és méltó temetésével ért fel. Saar tehát elérkezettnek látja az időt a „kortárs” terminus temetésére, de ezt aligha indokolja más, mint a kategória behatárolásának nehézkessége.
Talán éppen a tisztánlátás érdekében javasolta Danto a kortárs helyett a „poszthistorikus” terminus használatát, ez azonban nem akar szárnyra kapni. Így jobb híján továbbra is kortárs művészetről beszélünk, tovább küzdve a kifejezés összetett jelentésrétegeivel és ellentmondásaival.
Lehetséges-e, hogy ahogyan Danto és generációja számára a modernizmus jelen időből történelmi távlatba került és művészettörténeti kategóriává vált, a „kortárs” kifejezés is eltávolodjon köznyelvi jelentésétől és egy művészettörténeti korszakra vonatkozzék? Talán van remény. A yBa (young British artists) néven ismert művészcsoport tagjai már a középnemzedékhez tartoznak, mégis örökké „fiatalok” maradnak, hiszen a „young” jelzőt aligha fogja a jelenhez igazítva „old”-ra módosítani a művészettörténet-írás. Hasonlóképp a kortárs kifejezést is előbb-utóbb a tegnap művészeteként kell értelmeznünk. De hogyan hagyhatnánk magunk mögött egy olyan fogalmat, mint a kortárs, amely erős szálakkal kötődik a mindenkori jelenhez?
A dolgok állása szerint a kortárs művészettel való hivatásszerű foglalatoskodás valóban indokolná a veszélyességi pótlékot.