Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4de0b1ce-7862-4731-94fe-1a4d3606bab4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A svájci WinGD nevű cégtől már ötvennél is többet rendeltek abból az újfajta motorból, ami a hagyományos dízel üzemanyag helyett metanollal működik.","shortLead":"A svájci WinGD nevű cégtől már ötvennél is többet rendeltek abból az újfajta motorból, ami a hagyományos dízel...","id":"20250304_hajo-motor-metanol-uzeamanyag-karos-anyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4de0b1ce-7862-4731-94fe-1a4d3606bab4.jpg","index":0,"item":"a92ef2ac-c8af-4e39-ac8e-e3d768152437","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_hajo-motor-metanol-uzeamanyag-karos-anyag-kibocsatas","timestamp":"2025. március. 04. 16:03","title":"1953 tonnás gépszörny: megépült a gigantikus hajómotor, megoldhatja a hajózás egyik legnagyobb problémáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színész 2019-ben jött össze a szexuális erőszak miatt bebörtönzött producer volt feleségével.","shortLead":"A színész 2019-ben jött össze a szexuális erőszak miatt bebörtönzött producer volt feleségével.","id":"20250304_harvey-weinstein-oscar-adrian-brody","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2.jpg","index":0,"item":"1d751de6-5c92-401b-92bc-ede6b970b83c","keywords":null,"link":"/elet/20250304_harvey-weinstein-oscar-adrian-brody","timestamp":"2025. március. 04. 15:05","title":"Harvey Weinstein reagált arra, hogy az ő gyerekeinek is hálálkodott az Oscar-díj átvételekor Adrien Brody","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"229ec985-455c-4828-a9ba-3f67826506d8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"De azért hiányozni fog az Egyesült Államok katonai segítsége. ","shortLead":"De azért hiányozni fog az Egyesült Államok katonai segítsége. ","id":"20250304_orosz-ukran-haboru-amerikai-katonai-segely-tartalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/229ec985-455c-4828-a9ba-3f67826506d8.jpg","index":0,"item":"b1b02871-1a8a-48ed-a3eb-a7d22eee6015","keywords":null,"link":"/vilag/20250304_orosz-ukran-haboru-amerikai-katonai-segely-tartalek","timestamp":"2025. március. 04. 12:05","title":"Ukrajna hat hónapra elegendő fegyverkészlettel rendelkezik, most azon gondolkodnak, mi lesz utána","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly október óta először került 398 forintnál kevesebbe egy euró.","shortLead":"Tavaly október óta először került 398 forintnál kevesebbe egy euró.","id":"20250304_forint-euro-arfolyam-csucs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"6efab865-f8ba-4bf3-86d6-5bfeb4fed534","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_forint-euro-arfolyam-csucs","timestamp":"2025. március. 04. 12:12","title":"Öthavi csúcsára ugrott a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli ugyanis a németeket.","shortLead":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli...","id":"20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07.jpg","index":0,"item":"58143fe4-677e-4c8e-9589-90513b8ff41b","keywords":null,"link":"/elet/20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","timestamp":"2025. március. 03. 11:45","title":"Azért is lesz magyar előadó az Eurovízión","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8625edd0-dee6-4049-97be-ac973230bb5c","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Alapvető változások jönnek a Magyar Nemzeti Bank felső vezetésében, mindez egy gazdaságilag viszontagságos időszakban, egy választást megelőzően. Spekulálunk: milyen lesz a Varga Mihály által vezetett jegybank, megítélésében és szakmai preferenciáiban.","shortLead":"Alapvető változások jönnek a Magyar Nemzeti Bank felső vezetésében, mindez egy gazdaságilag viszontagságos időszakban...","id":"20250303_Varga-Mihaly-MNB-jegybank-Matolcsy-Gyorgy-gazdasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8625edd0-dee6-4049-97be-ac973230bb5c.jpg","index":0,"item":"9c671102-f323-48c2-bb05-ecaaa9beb444","keywords":null,"link":"/360/20250303_Varga-Mihaly-MNB-jegybank-Matolcsy-Gyorgy-gazdasagpolitika","timestamp":"2025. március. 03. 06:30","title":"Varga Mihály a jegybank élén: a kormány fiókvállalatává válik az MNB?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeffbdb0-9c01-413b-a63b-0cc7040e4eb3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelentősebb mennyiségben lesznek olyanok is, amelyek kifejezetten teherautó-töltők. ","shortLead":"Jelentősebb mennyiségben lesznek olyanok is, amelyek kifejezetten teherautó-töltők. ","id":"20250303_eu-tamogatas-elektromos-toltopont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeffbdb0-9c01-413b-a63b-0cc7040e4eb3.jpg","index":0,"item":"fd664e77-3b5e-487a-9476-fd622ad3fae1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_eu-tamogatas-elektromos-toltopont","timestamp":"2025. március. 03. 10:42","title":"Több mint 200 új elektromos töltőpont épül itthon uniós pénzből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap esti Oscar-gáláról. ","shortLead":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap...","id":"20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39.jpg","index":0,"item":"6dfdca8d-01d2-490a-8cbc-3b88ee0905c9","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","timestamp":"2025. március. 03. 06:16","title":"Hogyan lett az Anora az idei Oscar meglepetése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ma sem tisztázott, hogy a szocialista realizmus kategóriájába eső művek részei-e a magyar művészettörténetnek, vagy csak kortörténeti dokumentumokként játszanak szerepet.
Hogy miért érdekes ez a kérdés? Az ötvenes évek képzőművészetének eddigi feldolgozásai döntően egy olyan attitűdről tettek tanúbizonyságot, amely a szakmai semmibevételt morális szempontok alapján kívánta legitimálni. Ennek a Bán András által egy korábbi Műértő-vitában találóan „morális típusú kánonnak” nevezett jelenségnek a művésztársadalom körében is jelentősek a hagyományai Magyarországon, és a közelmúlttal foglalkozó művészettörténet-írásban más témák, elsősorban az avantgárd kapcsán ugyancsak erősen jelen van. Ez tehát elvi kérdés, amelyet nem lehet azon az alapon megoldani, hogy a korszakból szimpátia vagy tetszés alapján ki-ki egy-egy művet kiemel, de az egészet elítéli, és nem tekinti művészetnek.
A debreceni MODEM mostani, a Szocreál – Festészet a Rákosi-korban című kiállítása újabb lehetőséget ad arra, hogy ezeken a kérdéseken gondolkodjunk.
Az ötvenes évek hivatalos művészete, a szocreál egészen a nyolcvanas évekig elfojtottan élt a társadalmi és a művészettörténeti tudatban. A hatvanas évektől kezdve nem mondta ki senki azt, hogy a szocialista realizmus doktrínája hatályon kívül helyeződött, de a napirendről lekerült. Mégsem az történt, hogy magától kimúlt volna, hanem tabuvá lett. Egyszerűen nem illett szóba hozni. Ezért ezt a témát a mai napig a tabudöntögetéssel összefüggő voyeurizmus, a szenzáció hangulata lengi körül. Az, hogy a MODEM – mint a modern művészet egyik élenjáró intézménye – széles körű érdeklődésre számot tartó kasszasiker kiállításokat akar szervezni, nemcsak a művészeti életbe betört kapitalizmus számlájára írandó, hanem a művészet elitista szemléletének bírálata is. Ettől azonban a kiállítás – amennyiben megbecsülésre méltó igyekezete ellenére nem hoz új kritikai szempontokat – összességében akár egy már leleplezett tabu újabb közszemlére tétele maradhat.
A kérdés az, hogy a szocreál kiállítás fiatal rendezője, Rieder Gábor a téma újszerű feldolgozására vállalkozik-e, vagy egy olyan interpretációs mintát követ, amely évtizedek óta beépült a művészettörténeti köztudatba, és a szocreál termés zárványjellegét, a magyar művészet szempontjából kontextus nélküliségét hangsúlyozza. Úgy tűnik, a debreceni kiállítás lényegében azt sugallja, hogy a szocreál idegen test a magyar művészetben, és lényegében eltagadnivaló, kínos fejezete az egyes festői életműveknek. Ez az értelmezés a székesfehérvári István Király Múzeumban 1981-ben megrendezett tárlat kapcsán fogalmazódott meg először konkrétan, és szinte azonnal kánonná lett. Talán azért, mert megfelelt annak – a társadalom széles rétegeiben élő – nézetnek, amely szerint a szocreál a kommunista kultúrpolitika „eredendő bűne”, a magyar értelmiség nagy sérelme. A rendezők, Kovács Péter és Kovalovszky Márta koncepciója a korszak jelenségeinek dokumentálására fókuszált elsősorban, vagyis nem az akkor még tabutéma szellemi kihívása inspirálta őket a kiállítás megrendezésére, hanem A huszadik század magyar művészete című sorozatuk soron következő fejezete bemutatásának kötelessége. „A sorozat eddigi részeiben műtárgyakat sorakoztattunk fel – írta Kovalovszky Márta a Művészet című folyóiratban –, műalkotás voltukhoz nem férhetett kérdés… a fogalommá vált korszakot elsősorban nem műalkotások, hanem olyan »termékek« határozták meg, amelyek itt-ott közös vonásokat mutatnak a valódi művekkel, lényegüket tekintve mégsem tartoznak a művészet szférájába.” A nyolcvanas évek legelején ez volt a legtöbb, amit szocreálügyben tenni lehetett. A korabeli társadalom és a művészettörténész-szakma sem mentálisan, sem nyelvileg nem volt felkészülve a szocreálról való beszédre. A fehérváriak tehát a szakmai (művészettörténeti) hatókörükön kívülállónak tételeztek egy megoldásra váló problémahalmazt, amelyet – igaz – nem kerültek meg, hanem átugrottak. Ez a szemlélet a mai napig meghatározza a szocreálról való gondolkodást, és azt a nézetet konzerválta, miszerint a diktatúra nyomása alatt született munkák „a kvalitás kategóriái felől kezelhetetlenek” (Bán András).
Újraértelmezhető volna? (Oldaltörés)
Szőnyi István: A TSZ első megbeszélése; 1951. papír, tempera; 69x60 cm
Rieder Gábor – aki a szocreál festészet igényes kutatója – egyszerű és világos koncepcióval állt elő: a szocreál fogalmát a tematikus festészet bemutatásával kívánta megvilágítani. Ennek illusztrálására közel 90 művet állított ki a különböző témákban (portré, zsáner, történelmi festészet stb.), javarészt a Magyar Nemzeti Galéria anyagából válogatva. Kiállításának legfőbb erénye, hogy először ad közel teljes áttekintést a szocreál festészetről, egyik konkrét haszna pedig a képek nagytömegű restaurálása a MODEM jóvoltából. Maga a fő probléma, a szocreál mai szempontú feldolgozása azonban – viszonyítási pontok hiányában, kontextus nélkül maradottságában – megoldatlan marad. A szocreált csupán kínos művészettörténeti intermezzóként beállítani azért nem szerencsés dolog, mert ez a kádári időkben rögzült szemlélet ma már nem egészen állja meg a helyét. Ennek a nézetnek az alapja a Kádár-rendszer önmeghatározása a Rákosi-rendszerhez képest, és abban gyökerezik, hogy az ötvenes évek emléke volt az a masszív viszonyítási pont, a mélypont, amelyhez mérten a dolgok a későbbi évtizedekben jobbnak tűntek. A Kádár-korban az ötvenes évek maradt a rettenet mítosza és a haladás mércéje.
Ezzel szemben állhatna egy korszerűbb szemlélet, amely szerint a szocialista realizmus mint elképzelés és produkció újraértelmezhető lenne. Nem pusztán a helyi múltfeldolgozás szempontjából, hanem a művészet mai kérdései kapcsán. Az egyik ilyen kérdés például az, hogy miképp lehet olyan képzőművészetet létrehozni, amely egy szélesebb közönséggel is kapcsolatba tud lépni, méghozzá nemcsak a provokáció, hanem valamilyen párbeszéd szintjén. A kérdés megoldatlan, és minden példát, a félresikerülteket is érdemes lenne ebből a szempontból átgondolni. Másrészt a hatvanas évektől nemcsak a szocialista realizmus, hanem idővel maga a realizmus is tabutéma lett, mára azonban nem az. Elsősorban a fiatalabb korosztályhoz tartozó művészek ismerték fel a realista művészetben rejlő kommunikációs potenciált, és keresik a realista önkifejezés lehetőségeit. Tehát indokolatlan eleve szörnyülködve nézni egy XX. századi realizmusra. Felmerül a kérdés, nem lenne-e érdekesebb a magyar szocialista realizmust olyan modernitásellenes konzervatív kísérletnek tekinteni, amelynek modernitásellenessége a magyar művészek túlnyomó részétől egyáltalán nem volt idegen. Célszerű volna akkor megkeresni ennek előzményeit, következményeit, és a folyamatosságát is bemutatni.
A szocialista realizmus súlyosan ellentmondásos fogalom. A szovjet típusú szocializmus eredetileg modernizációs eszmeként lépett színre. Az ötvenes évekre a szocialista realizmus viszont a társadalom modernizálásának eszméjét ultrakonzervatív, modernségellenes formában kívánta propagálni. Bár létezett logikus érvrendszer arra, hogy miért ez a művészeti doktrína alakult ki, mégis teljes abszurditás volt, olyan ellentmondás, amely belülről emésztette fel és tette idővel tarthatatlanná a szocialista realizmus programját. A program modernitásellenessége miatt volt lehetséges, hogy az ötvenes évek magyar képzőművészetét olyan konzervatív mesterek uralták, akiknek szemmel láthatóan nem sok dolguk volt a szocializmus eszmerendszerével. További abszurditás, még ha kisebb is, hogy a magyar értékelés ezt általában még a javukra is írja.
Igazi telitalálata a tárlatnak a szovjet mesterek magyar másolatokban való bemutatása. A moszkvai Új Tretyakov Képtárban kiállított, nagyszabású eredetiekkel egybevetve tűnik szembe csak igazán a hazai produkciók ambíciótlansága és kisszerűsége. Kitűnő ötlet volt az anyag bemutatását ezzel indítani.
Elismerésre méltó teljesítmény a kiállítás létrehozása. Az, hogy a fentiek akár csak ennyire is végiggondolhatók, Rieder Gábor munkájának köszönhetjük. A kiállítás kurátora fiatal ember, aki elfogultság vagy nosztalgia nélküli kíváncsisággal foglalkozik a témával. Ezért is hitelesek az egyes tematikai egységekhez és az egyes művekhez mellékelt szövegtáblákon megjelenő magyarázatok. Egy-két szobortól eltekintve a festészetre tette a hangsúlyt. Rieder abból indul ki, hogy a szocreál legjellemzőbb típusa a tematikus festmény. Szemléletesen felvonultatja ezek csoportjait, és lehetőséget teremt az egy-egy tematikus csoporton belüli megoldások összevetésére. Értékes, önálló kutatómunkát végzett, amelynek során a szocreállal szemben máig élő viszolygással is számolnia kellett. Litvániába, Lengyelországba utazott, hogy összehasonlításokat tegyen az ötvenes évek művészetét illetően. A kiállításhoz igényes, szép katalógus készült, amely hosszabb távon teszi hozzáférhetővé a szélesebb közönség számára is a magyarországi szocialista realizmus műalkotásait.
Fehérvár után majd harminc évvel ez az első kiállítás, s témájára – a szocialista rendszer elmúltával – tisztább fejjel nézhetünk vissza. Politikai ballasztok nélküli, felmérő jellegű tárlat. Ezért is nem várható el ettől a vállalkozástól, hogy teljes mellszélességgel vessen fel kritikai, esztétikai és ideológiai problémákat. Olyan problémákat, amelyek megfogalmazása épp az ilyen kiállítások kritikai reflexióiban jöhet felszínre.
Hatalmas Sztálin-szobor magasodik hétfőtől a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ kertjében; a talapzatával együtt 10 méter magas monstrum a leglátványosabb darabja a csütörtökön nyíló Szocreál - Festészet a Rákosi-korban című kiállításnak.
Nem derült fény minden fontos részletre a MODEM csütörtöki sajtótájékoztatóján, épp a legfontosabbat, a 2007-es kiállítási program részleteit nem tudhatták meg az érdeklődők. Debrecen új, modern művészeti kiállítóhelye ma mutatta be új munkatársait és a hivatalába lépő művészeti vezetőt.
Megkezdődött a jegyárusítás Az igazi da Vinci című, augusztus 16-án nyíló debreceni kiállításra, miközben a bemutató anyaga Tokióból már Európa felé hajózik - jelentette be Gulyás Gábor, a kiállításnak otthont adó Modem Galéria igazgatója.
Igaz, hogy "modern és kortás művészeti" intézményként nyílt meg Debrecenben tavaly, de 2007-es kiállítási programjában Leonardo da Vinci kiállítás is szerepel. A MODEM beszámolt kiállítási terveiről.
Hatalmas Sztálin-szobor, munkásmozgalmi dalok, Sztálin-, Lenin-, Rákosi-portrék minden mennyiségben - ez fogadta a betérőket csütörtökön Debrecenben a Szocreál - Festészet a Rákosi-korban című kiállítás megnyitóján.