A cigarettacsikkek komoly problémát jelentenek, főleg akkor, ha szétdobálják őket. Ám kiderült, hogy az adott esetben úton heverő csikkekből lehet valami egészen más is – például út, konkrétan.
A spanyol Granadai Egyetem, valamint az olasz Bolognai Egyetem kutatói – kínai kormányzati támogatással – egy olyan közös kutatási projektet valósítottak meg, melynek eredményeképp hasznos anyagokat lehet kinyerni a cigarettacsikkekből – így azok nem hulladékként végzik. Pláne nem szétdobálva.
A kutatók által jegyzett, a Construction and Building Materials című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány rávilágított: a cigarettákban lévő szűrők jelentősen megerősíthetik az újrahasznosított aszfaltot, mielőtt leterítenék azt a kívánt útszakaszon.
Mint az Interesting Engineering kiemeli, a cigicsikkek igen régóta komoly problémát jelentenek, a hulladékok egyik legfőbb formái, ráadásul döbbenetes a környezeti hatásuk is. Csak szűrővel rendelkező cigarettákból évi 4,5 trilliót dobnak el a WHO adatai szerint. Ráadásul ez a szám rohamosan emelkedik.
A cigarettahulladék szennyezi a környezetet, dugulást okoz, és hosszútávú problémát jelent. Ezt próbálják mérsékelni a kutatók azzal, hogy például egyfajta adalékként alkalmazzák őket útépítéseknél. Ennek egyik első lépcsője, hogy kifejlesztettek egy eljárást, ami speciális pelletet készít a csikkekből.

A folyamat első lépése a szerves hamu eltávolítása, majd a celluózszálakat és a PLA-műanyagot összetörik, hogy összekeverjék egy speciális viasszal, ami kötőanyagként szolgál. Ezt követi egy préselési, hevítési, majd hidegvágási folyamat, melynek végeredménye a pellet.
Mikor ezek a pelletek hozzákeverik az aszfaltgyártás során a forró bitumenhez, a viasz megolvad, felszabadítja a celluózt, valamint a műanyag-szálakat. Utóbbiak lényegesen megerősítik az aszfaltot, és növelik a repedésekkel szemeni ellenállóságát.
Ez azonban még nem minden, mivel egyfajta kötőanyagként is szolgál, és rugalmasabbá, hajlékonyabbá teszi az aszfaltot. A viasz pedig csökkenti a gyártási költségeket, mivel alacsonyabb hőmérsékletre van szükség, sőt, még a kibocsátások is alacsonyabbak.
Ha sikerül skálázni, a megoldás a jövőben olcsóbb, fenntarthatóbb és erősebb utakhoz vezethet. És a végén még a cigicsikkből is lehet valami hasznos.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.