szerző:
Náray Attila András
Tetszett a cikk?

Tokody Ilonát elbocsátották az Operaházból: 36 év után távoznia kell a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjjal is kitüntetett operaénekesnőnek. Az elbocsátás oka, hogy megválnak az Operaház tagjainak jó részétől. Vajon okot adhat-e elbocsátásra a lassan leépülő hang vagy sem?

Ókovács Szilveszter az Operaház élére kinevezett kormányzati biztos már beiktatásakor is hangsúlyozta, hogy nemzetközi sztárokat szeretne Magyarországra hozni, ezzel is frissíteni a magyar operai életet. Ez még egy várat magára. A közszférában viszont zajlanak az elbocsátások, és megindult az Erkel Színház többmilliárdos költségű felújítása is.

Legalább 180 operaházi dolgozót - köztük magánénekeseket is - el kell küldeni. Idén februárban Ókovács megpróbálta Réthelyi Miklós miniszternél kiharcolni, hogy „csak” 145 személyt kelljen elbocsátani. Idénre 1,7 milliárd forinttal kevesebb állami támogatást kapott az Operaház, mint tavaly, így mintegy 800 millió forint hiányzik a járulék- és bérkeretből. A most elküldendő dolgozókat viszont a majdan felújított Erkel Színházban kívánják foglalkoztatni.

A költségeken tehát az énekesek - többek között Tokody Ilona elküldésével - is spórolnak. Énekesi berkekből származó információink szerint annyiban mindenképpen korrekt a megoldás, hogy a magánénekesek megkapták előre az idei évadra tervezett előadások listáját, amelyben Tokody Ilona négy darabban is szerepel. A közalkalmazotti státuszban lévő magánénekesek eddig határozatlan időre szóló szerződést kaptak, havi fix összegekkel és előadásonként is járt honorárium, ha Tokody színpadra lépne, előadásonként 900 ezer forint a gázsija.

Az általunk megkérdezett, operaházi körökben jártas énekes szerint a megfelelő foglalkozatási forma az lenne, ha határozott időre szerződtetnék a magánénekeseket, így elkerülhető lenne annak a veszélye is, hogy valaki mondjuk az előadás premierjéhez közeledve kiszálljon, fejtörést okozva ezzel mindenkinek.

A fentiekből következtethetünk arra, hogy nem ilyen módon kívánják „díjazni” Tokody Ilona 36 éves pályafutását, hanem sokkal inkább egy újfajta foglalkoztatási formát kíván kialakítani Ókovács, aki szintén a Blikknek nyilatkozta, hogy egyetlen énekes sem kapta kézhez felmondását, a jövő héten pedig az előre jelzett szerepek részleteiről fog tárgyalni velük.

Az énekhang is öregszik

Elképzelhető, hogy Tokody Ilona túl sokat vállalt - mondta el egy énekes a hvg.hu-nak. Az, hogy a művésznő drámaibb és líraibb szerepeket is el tudott énekelni, összefüggésben van azzal, hogy az évek során egyre jobban tudja irányítani saját testét, egyre inkább változik az énekhang tónusa és „sötétebbé” válik, az ereje nő.

Másik fontos szempont ugyanakkor az állóképesség megőrzése, amihez a fiatal évek után jó, ha az énekes sportol, de vannak szerencsések is, akik enélkül is megőrzik kondíciójukat. Amúgy is tendencia, hogy egyre kevésbé engednek színpadra kövérkésebb énekesnőket, és az is kezd megszokottá válni, hogy a színpadon egyre többet kell mozogni, nem elég csak énekelni.

A lényeg viszont a hang, amelynek fényét és erejét idővel egyre nehezebb megőrizni. S hiába a gyarapodó rutin és tapasztalat, ha a közönség is észreveszi, az egykori csillag fénye halványul.

Nehéz szakma

Ahhoz, hogy valakiből profi énekes válhasson, nem elég a tehetség, legalább olyan fontos a megfelelő énektanár, akinek segítségével mindenekelőtt a légzéstechnikát kell elsajátítani. Ha ez megvan, a hangterjedelem növelése válik szükségessé. Minden más csak ezután jöhet. És bár közhely, de mint minden esetben, az éneklés is a fejben dől el. A fordított gondolkodás elengedhetetlen a tanuláshoz, mert a magas hangok kiénekléséhez pontosan az ellenkezőjére kell gondolnunk. Minél mélyebbre kell elképzelnünk az éppen kiénekelt magas hangot. Ugyanez igaz fordítva is.

Az énekhangot viszont halálunkig karban kell tartani napi gyakorlással. Különösen fontos ez a profi karriert elérő énekeseknél. Apróbb alapszabályok is léteznek, melyeket nemcsak a torok, hanem a hang megóvása érdekében is be kell tartani. A reggeli ébredéstől számított két órán belül például nem is érdemes kísérletezni skálázással, mert a szervezetünk nem „ébredt” még fel.

Célszerű lemondani a hideg italokról és a dohányzásról, bár utóbbiról megoszlanak a vélemények. Egy másik énekes azt mondja, van olyan dohányzó kollégája, aki az előadás előtt zsinórban elszív pár szál cigarettát, mert ezzel elejét veszi annak, hogy a torokban letapadó „dolgok” az előadás közepén kívánkozzanak ki. Nincsen tudományos alapja annak sem, hogy a terhesség jót tesz a női énekeseknek, de a saját tapasztalataik szerint a várandós időszak alatt végbemenő hormonális változások „gömbölyítik”, teltebbé teszik a hangot.

Bizonytalan megélhetés

Az eddigi közalkalmazotti státusz egyébként meglehetősen kényelmes volt az Operaház tagjai számára, mert hosszabb távon is a biztos megélhetést biztosították. Ennek is betudható, hogy Tokody Ilona mellett az összes Operaházban szereplő magánénekes személyes sértésként éli meg elbocsátását. És persze azért, mert ma a pályán nem ilyen egyszerű megmaradni.

A magánénekesek egyfolytában meghallgatásokra járnak, amely után korántsem biztos, hogy megkapják a szerepet. A fiatal énekesek ugyanis alkalomra szóló szerződéseket kapnak igen eltérő díjazással, amelyek talán mondani sem kell, elmaradnak a nyugati országokban szokásostól. Van, aki egy főszerepre - leginkább vidéken - nyolcvanezer forintot kap, ha ugyanezt ismert, akár nemzetközi hírű énekes játssza el, ennek sokszorosa is elképzelhető.

Az Operaház kormánybiztosa hiába hárította el Tokody Ilona sérelmeit azzal, hogy a számára a jövőt finanszírozó Mesterművész címet megkapja, ha másért nem, már csak a Magyar Operaénekesek Egyesülete tiltakozó levele miatt is csuklani fog egy darabig.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Blikk Kult

Blikk: 36 énekest rúgnak ki az Operaházból

Mind a 36 operaénekest elbocsátják a Magyar Állami Operaházból – írja a Blikk. Az intézménynek spórolnia kell, de a lap az egyik „szakszervezeti funkcionáriusra” hivatkozva azt írja: az énekes bére bruttóban az opera 3,9 milliárdos költségvetésének 4,3 százalékát teszi ki. Ókovács Szilveszter kormánybiztos szerint heteken belül nyilvános lesz a következő két évad terve, és a mostani közalkalmazottaink szinte kivétel nélkül kapnak majd felkérést.