Az oroszok szinte minden eddiginél nagyobb tempóban nyomulnak előre, amikor Trump végre távolodni látszik Putyintól
Az amerikai elnök most kezdi talán megérteni, hogy Vlagyimir Putyin sok mindent akar, de az ukrajnai béke ezek között nem szerepel.
Egyszerű flörtölős, fiatalos filmnek indul, aztán gyomorszorító akcióthrillerbe torkollik a Victoria, a mozi, amelynek már a forgatása is kisebbfajta szenzáció volt. Szinte észre sem veszi a néző, hogy az egyik pillanatban még egy szimpatikus párt figyel, a következőben viszont már az életükért aggódik. A Victoriát mindenki úgy emlegeti majd, mint a vágás nélküli, egyben felvett mozit, pedig a filmzene, a színészek és maga a sztori felépítése is kellett ahhoz, hogy a féktelen berlini éjszaka története ilyen súlyos élmény legyen.
Nehéz kiválasztani azt a pillanatot a Victoriából, amikor először sejtheti meg a néző, hogy a kedvesen, bohókásan induló történetben ott fortyog kezdetektől fogva egy végzetes, szabályosan letaglózó dráma. Talán akkor esik le mindenkinek, hogy a film nem egy szokványos, boldog végkifejlet felé tart, amikor a főszereplő, a Berlinben élő spanyol lány, Victoria (Laia Costa) teljes átéléssel eljátssza Liszt Mefisztó-keringőjét filmbéli friss barátjának, Sonnénak (Frederick Lau). A fiút annyira lenyűgözi a törékenynek tűnő lány heves, átszellemült előadása, hogy nehéz eldönteni, megjátszott vagy valós döbbenetet/meghatottságot/félelmet látunk az arcán. Persze, tudjuk, hogy színészeket látunk, de ez a film alatt az improvizált, béna, hiányos angollal előadott szövegek, na és a film vágás nélkülisége miatt alig tűnik fel a nézőnek.
Mefisztó ott táncol mindenkiben
Ha valamihez muszáj hasonlítani azt az élményt, amit a Victoria két és fél órája ad, akkor elsőként ezt a pár percnyi zongorajátékot lenne érdemes megmutatni. A Victoria ugyanis mindenki Mefisztójáról, a bennünk lakozó gonosz, vad énünkről szól, és maga a film is olyan ritmusú, mint Liszt zongoradarabja: zaklatott, szélsőségek között táncol, és ezekben a szélsőséges hangulatokban előszeretettel lubickol. De nem ám úgy, hogy a boldog pillanatokban feldob, a drámánál meg elszomorít. Épp ellenkezőleg. Például amikor egy „normális” filmben a szereplők nevetését, vagy az önfeledt táncuk alatt szóló zenét kellene hallani, akkor kúszik be Nils Frahm sejtelmes, szomorú, az egész jelenetsort átértelmező filmzenéje.
Az a filmzene, ami a dialógusokhoz hasonlóan színtiszta improvizáció. A hazákban is elkötelezett rajongókat gyűjtő Frahm különleges módszerrel dolgozott a film zenéjén. Elhívta zenészbarátait egy terembe, amit telepakolt hangszerekkel és a mikrofonokkal, majd egy nagy vásznon elkezdte vetíteni a filmet. Frahmon kívül mindenki úgy kezdett el improvizálni, hogy először látta a filmet. Ahogy a zeneszerző fogalmazott, ez volt az egészben a legizgalmasabb: egyszerre voltak nézői és alkotói is a filmnek.
Ez a kreativitásnak szabad teret adó hozzáállás amúgy is minden részletében jellemzi a Victoriát. Ahogy azt a rendező, Sebastian Schipper is elárulta nekünk, a forgatókönyv csak támpont volt a filmhez. A végső verzió, az egyetlen hosszú felvétel a színészekkel, a stábbal közös munka eredménye. Senki sem tudhatta előre, mi fog kisülni az egészből, hiszen mivel vágás nélküli filmről van szó, a hibákat nem lehetett kivenni a filmből. Valószínűleg ez az óriási tét, és az egymás iránti bizalom hozta olyan félőrült állapotba a stábot, hogy szinte tökéletesen hozták le a két és fél órás cselekményt. Mert ennek a forgatásnak a végigcsináláshoz tényleg extrém elhivatottságra volt szükség.
Ez nem egy film a bankrablásról, ez egy bankrablás
Persze a Victoriában előadott történetet ezerszer láthattuk már. De mégy egyszer sem így. A főszereplő Victoria tipikusan mai, fiatal nő, aki hazájától, Spanyolországtól távol, Berlinben próbál szerencsét. Victoria azonban, számos külföldön élőhöz hasonlóan magányos: még csak ízlelgeti új lakóhelyét, és még nincsenek barátai. Ezért is beszéli rá könnyen egy csapat berlini srác, hogy folytassa velük az éjszakát. A film első órája a berlini éjszakában bolyongó csapatot követi, és azt hihetnénk a Victoria és Sonne közötti bimbózó vonzalomról fog szólni. Csakhogy a Victoria alkotói az említett zongorázós jelenettől kezdve egyre mélyebbre, és mélyebbre rángatják a nézőt, néha már az elviselhetetlenségig az arcunkba tolt drámai képsorokkal.
Ugyanis nem sokkal azután, hogy megkedvelnénk a szereplőket, már nem az estéjükért, hanem az életükért lehet aggódni. Schipper jól érzékeltette egy interjúban a film intenzitását, amikor Francis Ford Coppola az Apokalipszis mosthoz fűzött híres kommentárját („Ez nem egy film a vietnámi háborútól. Ez a vietnámi háború”) jellemezte a Victoriát: ez nem egy film a bankrablásról, ez egy bankrablás.
Persze hiábavaló lett volna a vágás nélküli, kézikamerás módszer, ha a főszereplő Laia Costa nem vinné végig a hátán a filmet. Nála izgalmasabb karaktert ritkán látni a vásznon: külsőre egy apró, elveszett spanyol lány a berlini éjszakában, viszont ha valamibe beleveti magát, legyen az zongorázás, bulizás, vagy épp egy bankrablás, akkor abban száz százalékig benne van. A filmbéli Victoria olyan ember, aki nem csak felismeri, hanem provokálja saját démonjait. Ez az elszántság, az életet szélsőségeiben élvező attitűd, ami Sonnét és vele együtt a nézőt is rabul ejti. Sonne hol döbbenettel és ámulattal fürkészi Victoriát, aki élete legemlékezetesebb, egyben kegszörnyűbb éjszakáját is teljes odaadással éli végig.
Szinte kiröhögik a nézői várakozásokat
Sokan viszont biztosan az alkotók szemére vetik, hogy ez a történet vágásokkal, rövidebb formában is ugyanolyan erős, ha nem még hatásosabb lett volna. Csak hogy ezek a hangok elfelejtik, hogy a vágások mellőzését nem önző művészi ambíció szülte. A Victoria kezdeti lassú tempója miatt lesz pont nagyon mellbevágó a végére. A filmekben amúgy sem szokás a holtidőt megmutatni, pedig épp a Victoria példája bizonyítja, hogy néha ezek a látszólag unalmas pillanatok a legizgalmasabbak.
Ezt az alkotói szándékot jelzi, hogy Schipperék még azt a poént is megengedték maguknak, hogy az egész cselekmény csúcspontját, magát a bankrablást meg sem mutatják filmben. Szinte kiröhögik a nézői várakozásokat, és azt üzenik, nézz már egy kicsit máshogy erre a sztorira, és vedd észre a szereplők valódi történetét a bankrablás mellett.
Miközben a filmipar régóta azzal a problémával küszködik, hogy minden történetet elmeséltek már, és ezt azzal próbálja orvosolni, hogy elmeséli még egyszer azt a történetet modern látványelemekkel felturbózva, sorra aratják a sikereket a Victoriához hasonló egyedi kísérletek. Azok az filmek, amelyek már rég nem azzal vesződnek mit meséljenek el, hanem szigorúan a hogyanra koncentrálnak. Abban a korban, amikor minden egyes pillanatot bárki saját kamerájával rögzít, az ember személyes nézőpontját imitáló, a történetet a lehető legközelebbről megmutató filmek ütik igazán gyomron a nézőt. Ezért bűvölte el a fél világot a Birdman, ezért hozott új időszámítást a holokausztfilmek világába a Saul fia, és ezért ünnepli főleg a fiatal európai közeg a Victoriát. Utóbbi nyilván azért is sikeres, mert nem csak a német, hanem az európai fiatalságról is elég pontos hangulatjelentést ad.
Victoria szeméből ugyanis nem csak az elvándorlás magánya, hanem egy egész generáció frusztrációja kiolvasható, a be nem teljesült álmoktól egészen az önpusztító lázadásig.
A Victoriát október 8.-tól vetítik a magyar mozikban.
Az amerikai elnök most kezdi talán megérteni, hogy Vlagyimir Putyin sok mindent akar, de az ukrajnai béke ezek között nem szerepel.
Bár Magyar Péter szerint a Tisza-kormány erősen támaszkodna a hazahozandó uniós támogatásokra, a pártvezető által emlegetett 8 ezermilliárd forint forrás megszerzése biztosan kivitelezhetetlen.
Denisz Smihalt egykori helyettese, Julija Szviridenko válthatja a poszton.
Nina Kutinát négy- és hatéves gyerekeivel együtt egy járőrözés során találták meg.