Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Magyar idő szerint hajnali 2-kor kezdődik a 2016-os Golden Globe-gála, ami mindig egy fokkal izgalmasabb show az Oscarnál, ráadásul most a Saul fia képviseletében Magyarország akár győzhet is. A legfőbb kategóriákban rég nem láttunk ilyen szoros versenyt, még Leonardo DiCaprio sem könyvelheti el előre a díjat, de Tarantino, Jennifer Lawrence és Sylvester Stallone is nagyot bukhat. Megnéztük, kinek lehet a legtöbb esélye a győzelemre a legrangosabb díjak esetében.
A Hollywoodban élő külföldi újságírók nagyjából száz tagból álló szervezete, a HFPA által kiosztott Golden Globe-díjak botrányos történelméről a tavalyi gála előtt már írtunk – sosem árt azonban elismételni, hogy a sokat emlegetett „Oscar előszobája” kifejezés kissé túlzó, hiszen az Amerikai Filmakadémiánál sokkal kisebb létszámú gárdát sokkal könnyebb lenyűgözni – vagy ha úgy tetszik, megvenni – első osztályú partikkal és pompás vacsoraestekkel.
A tavalyi cikkben említett, bizonyítottan korrupt esetek mellett valószínűleg ennek a megoldásnak volt köszönhető az olyan filmek Golden Globe-jelölése, mint a Johnny Depp és Angelina Jolie főszereplésével készült, dögunalmas Az utazó, a félresikerült Rob Marshall-musical Kilenc vagy a vasárnap délutáni tévésávba száműzött langyos komédiák mintapéldánya, a Patch Adams.
Ugyanakkor el kell ismerni, ezek a kiszámíthatatlan húzások néha beválnak: filmes fronton például a Szemet szemért című Spike Lee-mozi, a Majdnem híres vagy az Egy makulátlan elme örök ragyogása az Oscar-jelölés hiányában örülhetett a Golden Globe figyelmének. De még nagyobb elismerés jár a HFPA tévés választásainak: az X-Akták, a Sírhant művek, a Csajok, a Félig üres vagy az angol Office sem részesült soha Emmy-díjban, Globe-ban viszont igen. Az amerikai Office Steve Carellje, a Doktor House Hugh Laurie-ja és a Városfejlesztési osztály Amy Poehlere is emmytlenül zárta a maga sorozatát, miközben a Globe járt érte.
Bár az Oscar-jelölések bejelentése még néhány nappal odébb van, az már szinte borítékolható, hogy idén is lesz olyan film, ami az Akadémia jelölését bukja a Golden Globe-bal szemben: a nagy versenyben elvérezhet A szoba, a Mad Max: A harag útja vagy akár a Mentőexpedíció is, és arra is mérget lehet venni – már csak a GG kettős (dráma + vígjáték/musical) kategorizálásából fakadó létszámkülönbség miatt is –, hogy bőven akadnak majd csalódott színészek az Oscar-nominációk kihirdetésekor.
Számunkra persze az a legfontosabb, hogy 27 év után újra (Szabó István Redl ezredesét és Hanussenjét követően harmadjára) van magyar jelölt a gálán, ráadásul Nemes Jeles László Saul fia című filmje minden előjel szerint az idegen nyelvű filmes kategória legfőbb esélyese.
A történelemírásra készülő magyar alkotásnak két fő versenytársa van a kategórián belül: a nők helyzetét taglaló felnövéstörténet, a török-francia Mustang és az El Club című chilei film, ami a katolikus egyházon belüli bűnözéssel foglalkozva jól rímel az egyik fő esélyes Spotlightra.
A nagyobb filmes kategóriák esélyeinek latolgatásánál zárójelben jelezzük a legjelentősebb kritikákat egy 100-as skálán összesítő Metacritic értékelését.
Legjobb filmek
A drámák között jelölték a leszbikus szerelmi történetet feldolgozó Carolt (95), a Boston Globe nevű újság pedofil papokat lebuktató munkáját bemutató Spotlight – Egy nyomozás részleteit (93). Indul a díjért a Mel Gibsonnal híressé vált Mad Max Tom Hardyval forgatott újragondolása, A harag útja (89), az ötéves gyermekét egy kis szobában nevelő, fogságban élő nő történetét bemutató A szoba (86), valamint a haldoklásában magára hagyott prémvadász bosszú által fűtött túlélését megelevenítő A visszatérő (77).
Bár a jelöltek közt csak két valódi vígjáték van, a komédia/musical kategóriában a következő filmek versengenek egymással: a gazdasági világválságot előre látó, abból hasznot húzó brókerek tevékenységét taglaló A nagy dobás (81), a Marson ragadt asztronauta életigenlő túlélését bemutató Mentőexpedíció (80), a Melissa McCarthy főszereplésével készült kémfilm-paródia, A kém (75), a romantikus vígjátékok nemi kliséit a fejére állító Kész katasztrófa (75) és a teleshopos találmányával meggazdagodó családanya sztoriját feldolgozó Joy (56).
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Carol és a Spotlight közül kerül majd ki az Golden Globe – és majd az Oscar – győztese, bár idén egyáltalán nem olyan egyértelmű a helyzet, mint mondjuk tavaly, a Sráckor és a Birdman csatájánál. A drámai kategória győztese mellett esélye van egy díjra az egyre nagyobb hype-ot generáló A nagy dobásnak vagy a Mentőexpedíciónak, ami a mozipénztáraknál és a kritikusoknál egyaránt nagyon jól teljesített.
Színészi kategóriák
A férfi főszereplői verseny nagyjából háromesélyes – kérdés, meg merik-e tenni, hogy nem díjazzák a minden narratíva szerint verhetetlennek tűnő Leonardo DiCapriót A visszatérőben mutatott kínszenvedése miatt. Rajta kívül a Steve Jobsszá átlényegülő Michael Fassbender és a transznemű nőként parádézó Eddie Redmayne, a tavalyi győztes reménykedhet a drámai főszereplők között, míg a komédiáknál Matt Damon asztronautáját kell legyőznie A nagy dobás két főszereplőjének, Steve Carellnek vagy Christian Bale-nek.
Különösen jó év volt 2015 a színésznők számára, a legtöbb Oscart érdemlő alakítást a női főszereplők között láthattuk. A Globe-on a drámai kategóriában sorakozó jelöltek közül mindenki megérdemelné a díjat: Cate Blanchett és Rooney Mara az év egyik legszebb love storyját hozta a Carolban, Saoirse Ronan meghitt pillanatokkal varázsolta el a Brooklyn nézőit, Alicia Vikander pedig szinte ellopta a show-t Eddie Redmayne elől A dán lányban. Ha van favorit, akkor az viszont A szoba kétségbeesett anyukájaként katartikus alakítást nyújtó Brie Larson. Komédiafronton az a legfőbb kérdés, hogy egy vérbeli vígjáték-alakítást díjaznának inkább (Amy Schumer – Kész katasztrófa, Melissa McCarthy – A kém) vagy inkább egy tényleg kiemelkedő jutalomjátékot – talán inkább az utóbbinak van több esélye, így a Joyban szereplő Jennifer Lawrence kerülhet ki győztesen.
A mellékszereplőknél bármilyen felállás előfordulhat, de a férfi versenyben könnyebb szűkíteni a kört: a két legfőbb esélyes Mark Rylance, aki első nagy moziszerepét kapta a Kémek hídjában, valamint a Rocky Balboaként visszatérő Sylvester Stallone, aki erején felül teljesített a Creed: Apollo fiában. A nőknél sok tényező bejátszhat. Ha nőgyülölőnek találták Tarantino Aljas nyolcasát (voltak ilyen hangok), akkor Jennifer Jason Leigh esélyei csökkennek, ha kompenzálni akarják a főszereplőknél is jelölt Alicia Vikandert, akkor az Ex Machináért itt kaphat díjat, ha pedig valami szenzációt akarnak húzni, akkor a 78 éves Jane Fonda Ifjúságbeli alakítását díjazhatják, de még a Steve Jobsban játszó Kate Winsletnek is van esélye.
A ceremóniamester
De ha csak egy érvet kellene felhoznunk amellett, miért érdemes Golden Globe-gálát nézni, az idén is a házigazda személye. Az előző három évben Tina Fey és Amy Poehler duója nevettette meg a közönséget és a tévénézőket, de az azt megelőző három évben egy még csípősebb humorú angol, Ricky Gervais ügyelt arra, hogy legyen miről beszélni a díjak mellett is – ő tér vissza az idei gálán.
Gervais az angol The Office és a Futottak még (Extras) című sorozatokkal vált ismertté, de stand-uposként még nyersebb humorral operál, ez pedig kifejezetten szórakoztató tud lenni egy egyébként teljesen műanyag, gigasztárokkal töltött eseményen.
Ricky Gervais poénjairól, a Saul fia szerepléséről és a filmes-tévés díjakról élőben értesülhet hajnali 2-kor kezdődő közvetítésünkben.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.