Az aukciósház érvénytelenítette az eladást és a vételárat visszafizette a vásárlónak, miután a vizsgálatok kétséget kizáróan megerősítették, hogy az An Unknown Man című alkotás valóban nem a flamand barokk festő műve.
Az ügyben azután indult nyomozás, hogy jelentések érkeztek egy rendkívül kifinomult képhamisító műtárgypiaci ténykedéseiről – írta a BBC.
Ennek a hamisítónak a munkája lehet az a korábban Orazio Gentileschi itáliai mesternek tulajdonított festmény is, amely egy ideig a londoni National Galleryben vendégeskedett.
A francia hatóságok idén márciusban koboztak el egy idősebb Lucas Cranachnak tulajdonított alkotást, miután kétségek merültek fel az eredetiségével kapcsolatban.
A művet II. János Ádám, Liechtenstein uralkodó hercege adta kölcsön egy kiállításra a franciaországi Aix-en-Provence-ban.
A Sotheby's szerint a Hals munkájának hitt alkotás esetében az eladó beleegyezésével értesítették a vásárlót arról, hogy probléma lehet a festmény eredetiségével. A kép 2011-ben cserélt gazdát 8,5 millió fontért.
Az aukciósház "mélyreható technikai elemzésnek" vetette alá a festményt, miután felmerült, hogy kapcsolat lehet a mű és a Cranachnak tulajdonított alkotás között.
A Sotheby's szerint a tesztek modern anyagok jelenlétét mutatták ki a festékben, ami azt jelenti, hogy a kép nem készülhetett a 17. században.
Bendor Grosvenor művésztörténész szerint ami igazán elképesztő ezzel a festménnyel kapcsolatban, az a minősége és a tény, hogy nem másolat.
"Bárki is öltötte magára Hals auráját, amikor festette a művet, egy teljesen új kompozícióval rukkolt elő. Ha ezek a festmények valóban hamisak, és úgy vélem, hogy nagy valószínűséggel azok, akkor minden idők legnagyszerűbb hamisítójával van dolgunk" – jegyezte meg a szakember.