szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Önnek megérne egymillió forintot egy Chanel táska? Ennél olcsóbban ma már aligha juthat hozzá, hiszen a márka ikonikus darabjai az utóbbi öt évben 70 százalékkal drágultak. Az okok túlmutatnak az elitizmuson.

Sokan tartják a luxustáskákat "életre szóló befektetésnek", amelyek bármilyen egyszerű viseletet feldobnak, és nemcsak gyönyörűek, de a minőségük miatt csalódást sem okoznak. Növekvő áruk miatt ugyanakkor egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy beruházzanak egy miőségi darabba. Ez pedig lassan már nem csak a luxus, de a középkategóriás ún. "high street fashion" márkák darabjaira is igaz lesz - írja a DailyMail.

Miért nő 5 év alatt 70 százalékkal egy Chanel táska ára?

A divatrajongók számára egészen biztosan mond valamit a Chanel Classic Flap Bag név. A steppelt bőrtáska mai ára 2740 angol font, vagyis közel 1 millió forint. Öt évvel ezelőtt ez az összeg még jóval barátságosabb volt, de az ikonikus darab ára azóta 70 százalékkal nőtt.

Egy másik ismert luxusmárka, a Mulberry egyik klasszikusának számító Bayswater ára két év alatt 130 ezer forinttal nőtt: 2012-ben még 650 fontért (230 ezer forint) vesztegették, ma viszont a vásárlónak jóval mélyebbre kell nyúlnia a zsebébe: 995 fontért, átszámítva 360 ezer forintbért juthat hozzá az áhított darabhoz.

Kevésbé drasztikus, de még így is számottevő emelkedést mutatnak az Alexander Mcqueen divatguru tervezte ún. clutchok árai is. Ezek az elmúlt két évben 150 fonttal, vagyis közel 60 ezer forinttal drágultak, a kezdeti 845 fontról (300 ezer forint) 995 fontra (360 ezer forint).

AFP / Francois Guillot

De nemcsak a többség számára egyébként is megengedhetetlenül drága luxusmárkák darabjai kerülnek még távolabb a halandóktól. Az ún. high street márkák, pl. a Topshop, a French Connection, a Ted Baker vagy a New Look is (ezek elhasználtabb darabjai rendre ott sorakoznak a magyarországi "angol turik" vállfáin). Pár éve még az ilyen címkéket viselő táskákért is hozzá lehetett jutni egy 60 font körüli összegért (20 ezer forint), mára viszont ezeknek az árai is az égbe szöktek. 150-300 fontot (50-100 ezer forint) viszont már csak egy valóban prémium minőségű termékért hajlandó kifizetni az átlagvásárló.

Egyes márkák esetében még csak a vízió van meg az áremelésre, a Coach például – ami Gwyneth Paltrow színésznő kedvenc márkája - tízszeres növekedésre számít. Eddig  200-300 fontért (70-100 ezer forint) már egy Coach táska boldog tulajdonosa lehetett valaki, de miután a cég leszerződtette Struart Vevers dizájnert, aki korábban a már említett Mulberry csapatát erősítette, a táskák ára akár 3000 fontra -  vagyis milliós összegre rúghat.

Miből vannak ezek a táskák, aranyból? 

A folyamatos és drasztikus áremelkedésben szerepet játszik a bőr előállításának növekvő költsége, az exkluzivitás megteremtése érdekében a különleges anyagok használata, a sztárokkal való reklámozás, de még az is, hogy az üzletek presztízs értékű környéken vannak. A legnyomósabb érv ugyanakkor a célközönség megtartása.

A tervezők próbálják megtartani pozíciójukat a felső körökben, és olyan tulajdonságokkal vonzóvá tenni termékeiket, mint a magas ár. Ugyanis minél elérhetőbb valami az átlagember számára, annál kevésbé csábító a leggazdagabbaknak, akik mindig egy kicsit exkluzívabbra vágynak. A nagy divatházak pedig kifejezetten ezt a közönséget célozzák, az orosz oligarchák rubelmillióit és a kínai felsőosztály vásárlóinak jüanjait.

"Sokan észre sem veszik, hogy többet fizetnek egy-egy darabért, sőt van, akit egyenesen boldoggá tesz, ha minél drágább valami. Na ők számítanak például  a Chanel célközönségének.” - mondja Rae Jones, brit trendelemző.

pinterest

Sandra Halliday, a World Global Style Network (WGSN) nevű brit trendfigyelő oldal főszerkesztője szerint a nyugati államok gazdagjainak gyorsan és biztosan növekszik a bevétele, amivel olyan piacot teremtenek, ahol 1000 font plusz egy-egy dizájner darabért igazán nem számít. Ők továbbra is gondolkodás nélkül fogják minden szezonban új darabbal bővíteni a táskagyűjteményüket, nem számít mennyiért. – véli Halliday. Az önkényes drágítással ugyanakkor elidegenítik a középosztály tehetősebb vásárlóit, akik minőséget és stílust szeretnének, de még megengedhető áron. "A High Streettől a Chanelig mindenki valódi bőrt akar. Csakhogy az előállításhoz egyedül a tehenek állnak rendelkezésre" - véli egy brit trendelemző.

Ezzel a Mulberry is egyetért, hozzátéve, náluk közrejátszik az is, hogy az előállítási folyamatokat visszaköltöztették Nagy-Britanniába. A bőráruk 80 százaléka eddig Törökországból érkezett, most viszont az a cél, hogy az áruk felét a szigetországban gyártsák le.

Mrs. Angol Középosztály már nem engedhet meg magának

Egy 67 éves staffordshirei nyugdíjas hölgy, aki irodai ügyintézőként dolgozott, évek óta vásárol "puccos táskákat". Már 40 darabja van, de mivel a táskák ára szinte megduplázódott, úgy érzi, lassan fel kell hagynia az éves luxusberuházásával.

"Nagyon erős indokot kell találnom arra, hogy kiadjak 900 fontot (320 ezer forintot) egy táskáért. Ezek a márkák elfeledkeztek a régi vásárlóikról és már csak a külföldi plázaturisták megnyerésére koncentrálnak.” 

AFP / Damien Meyer

Persze az eddig középosztályban utazó, de most feljebb kúszó márkák helyére is azonnal akadnak jelentkezők.  A Coach eladási adatai például Amanda Scott, a londoni John Lewis áruház női kiegészítőkért felelős vezetője szerint fél év alatt közel 40 százalékkal nőttek, de ugyanez az adat a ma nagyon divatosnak számító Michael Kors óramárka esetében 360 százalékra rúg.

Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!