Balla István

Balla István
Herendi Gábor: „Ennek így biztos, hogy nem lesz jó vége”
 

Herendi Gábor: „Ennek így biztos, hogy nem lesz jó vége”

Csütörtökön kerül a mozikba Herendi Gábor új, Futni mentem című filmje, amely az első igazi közönségfilm a mostanában kijött független produkciók között. Össze lehet-e hasonlítani a korábbi rekord-költségvetésű Kincsemet az új rekorder Most vagy soha! című filmmel? Tényleg egyfajta (független) aranykort jelez a rengeteg NFI-támogatás nélkül készült film? Meddig tartható fenn a NER-es támogatási rendszer? Interjú.  


Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke: „A felvételi nem osztályzatra megy”
 

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke: „A felvételi nem osztályzatra megy”

Bár tagadhatatlan, hogy vannak vesztesei, de alapvetően jól szűri a gyerekeket a középiskolai felvételi rendszer – véli Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója. Szerinte jó lenne, ha az esetleges sikertelen felvételit nem tragédiaként élnék meg a szülők és a gyerekek, mert ma már sok lehetőség van a hagyományos iskolai pálya mellett más sikeres utat találni.


Till Attila: Ugyanúgy szét vagyok mérgezve a politikával, mint mindenki
 

Till Attila: Ugyanúgy szét vagyok mérgezve a politikával, mint mindenki

És mi van Tomival? címmel kerül moziba a napokban Till Attila új filmje, amelybe a rendező saját, alkohollal kapcsolatos rossz tapasztalatait is beleírta. Úgy véli, nem sokáig tartható fenn, hogy tehetséges, bizonyított rendezők nem kapnak állami támogatást. Arra pedig saját bevallása szerint nincs épkézláb válasza, hogy elfogadható-e az, hogy a TV2 egyik arca.






Dolgozatokhoz is használhatták a magyar egyetemisták az MI-t, katasztrofális vége lett a kísérletnek
 

Dolgozatokhoz is használhatták a magyar egyetemisták az MI-t, katasztrofális vége lett a kísérletnek

Csökkent a hallgatók tudásszintje és motivációja, nőtt a köztük lévő társadalmi egyenlőtlenség – a Corvinus egyetem két oktatója, Benedek Márton és Sziklai R. Balázs tanulságos kísérletbe fogott, amikor megengedték hallgatóiknak, hogy használják tanulmányaikhoz a ChatGPT-hez hasonló mesterséges intelligenciákat. Az eredmény lesújtó lett. Interjú. 


A gyomrunk is összeszorul, annyira ismerős az iskola, amit az új magyar filmben látunk
 

A gyomrunk is összeszorul, annyira ismerős az iskola, amit az új magyar filmben látunk

Lepusztult, használhatatlan épület, a gyerekek igényeire nem figyelő oktatás, a tanárokat lenéző szülők, finomfőzelék-szagú menza, inkompetens tankerületi emberek, a házmestertempójú működéstől eltérő módon gondolkodó pedagógusok és az átlagból kilógó diákok kivetése a rendszerből. Szimler Bálint filmje, a Fekete pont tükröt tart elénk a magyar közoktatásról. És megint gyomorgörcsünk lesz tőle.








Isten számát is a most 80 éves Rubik Ernőnek köszönhetjük
 

Isten számát is a most 80 éves Rubik Ernőnek köszönhetjük

A leghíresebb magyar találmány. Nemcsak egy játék, hanem a popkultúra kitörölhetetlen része, dizájntárgy, egyetemi tananyag. A Rubik-kocka a most 80 éves névadó-feltalálóját még a szocializmusban viszonylag gazdaggá tette, ez azonban őt mindig is hidegen hagyta. Úgy tekint a találmányra, mint „a természet megértésének apró és különleges, egyedi darabjára”.  


Kreatív gondolkodásban megelőzik a lányok a fiúkat, de az iskola sok gyereket cserben hagy  
 

Kreatív gondolkodásban megelőzik a lányok a fiúkat, de az iskola sok gyereket cserben hagy  

A legutóbbi PISA-vizsgálat eredményei szerint a magyar diákok kreatív gondolkodása nagyjából az OECD-átlag körüli. A kreativitás fejleszthető, ezt egy tíz éve futó magyar program egyértelműen bizonyítja. Hogy segít a kirekesztés elleni küzdelemben és egyben a matekban is egy kitalált diáktárs? Mit keresnek román művészek az erdélyi magyar iskolákban? Hogy lehet a valószínűségszámítást a könyvtárban gyakorolni? Interjú Németh Szilviával, a Kreatív Partnerség Magyarország vezetőjével.



Mi köze a tesitanárnak a gyerek szövegértéséhez? Kiakadtak a pedagógusok a kormány új értékelési módszerén
 

Mi köze a tesitanárnak a gyerek szövegértéséhez? Kiakadtak a pedagógusok a kormány új értékelési módszerén

Levélben tiltakoztak az Oktatási Hivatal (OH) dolgozói az elnöknél, amikor kiderült, hogy 4-11. évfolyamon minden gyereknek meg kell írni egy halom tesztet, csak azért, mert a belügyminiszter szerint ezekkel lehet a pedagógusokat értékelni. Több vezető le is mondott az értelmetlen pazarlás miatt. Közben nagyjából beszántottak egy több mint 20 éves, eddig jól működő rendszert.