"A ChatGPT baromi okos, de a tudása olyan, mint egy szenilis nagybácsié" – egy ígéretes kísérlet a mesterséges intelligenciával
Nem tiltani kell az MI-t, hanem szembe kell nézni azzal a helyzettel, hogy itt van, és aki nem használja, lemarad – véli Tamási Árpád, IT-szakember, a Progos Kft. alapítója és Szabó Miklós az ELTE Kisebbségszociológia Tanszék docencse, akik kidolgoztak és ki is próbáltak egy hatékony, tanulást segítő “saját ChatGPT”-t.
hvg360: Két egyetem, az ELTE és az Óbudai Egyetem négy kurzusán is kipróbálták az önök által kifejlesztett, a mesterséges intelligencia (MI) alapján működő GoSchool nevű „tanársegédet”. Mik a tapasztalatok? Miben más ez, mintha a ChatGPT használata, ami a Corvinus egy kurzusán egyelőre nem túl jó eredményeket hozott?
Tamási Árpád: Azt ugyan előre lehetett tudni már évekkel ezelőtt, hogy előbb-utóbb be fog robbanni az MI az életünkbe, és így az oktatásba is, de mégis sokkoló volt 2023-ban látni, ahogy ez bekövetkezik. Én az IT-szektorban, Miklós pedig – mint antropológus és az ELTE TáTK Kisebbségszociológia Tanszék docense – az oktatásban dolgozik, azon kezdtünk közösen gondolkodni, hogy mit lehet kezdeni ezzel a helyzettel.
hvg360: Épp egy társadalomtudományi tanszéken próbálnak ki ilyen technológiai újdonságokat?
Szabó Miklós: Ez csak itt hangzik furán, a nyugati egyetemeken a társadalomtudományok nincsenek olyan távol a technológiától és az innovációtól. Mindenesetre 2023-ban azt éreztem folyosói beszélgetésekből, informális eszmecserékből, hogy az egyetemek még az előtt be akarja tiltani az nyelvi modellek alaplán működő MI-t, mint hogy a diákok használnák. Ráadásul az első időben a ChatGPT hallucinációin nevetett mindenki, ontotta magából a fals információkat a gép, úgyhogy volt egy ilyen „nincs itt semmi látnivaló”-hozzáállás is. Mi viszont arról kezdtünk beszélgetni Árpival, hogy próbáljunk ki egy kurzusomon egy olyan technológiát, ami kvázi egy „saját ChatGPT”, de nem nyitott az internetre, tehát csak abból az anyagból építkezik, amit én feltöltök. Hozzáteszem, azóta a ChatGPT is beépített egy ilyen zárt funkciót az előfizetéses változatába.
T. Á.: Az volt a tapasztalatunk, és sokaknak lehet ilyen élménye, hogy a ChatGPT baromi okos, biztos, hogy többet olvasott mindannyiunknál, viszont a tudása olyan, mint egy szenilis nagybácsié: vagy jól emlékszik, vagy nem. A hallucinációt és a műveltséget nem lehet nála szétválasztani. Viszont az oktatásban elég erős korlát, hogy megbízható tudást kapjon a hallgató. Azaz a robotot mi nem úgy kezeljük, mint aki elolvasott már mindent, hanem úgy, hogy el tud olvasni bármit. Miklós betáplálja az adott tudásterület által fontosnak tartott dokumentumait, és az MI csak azokra építve beszélget a diákkal. Így a hallucináció nagyon lecsökken, és leginkább a nem megfelelő nyelvi kifejezésekre korlátozódik.
hvg360: Mi volt ezen az első kurzuson az elvárás?
Sz. M.: Ezzel az eszközzel kellett elkészíteniük a kurzus végi beadandó dolgozatot. Tehát, azokat az információkat, amit az internetről, újságokból, folyóiratokból, könyvtárakból, netán mások szakdolgozatából szereztek volna be, azt ezúttal kifejezetten erre a chat-re támaszkodva gyűjtsék össze.
hvg360: Ez volt tehát a pilot program, az első kurzus ezzel a metódussal. Ez hány ELTE-s hallgatót érintett. Mi volt a tapasztalatuk?