MTI/hvg.hu

A pulzároknak, vagyis a halott csillagoknak is lehetnek bolygóik – derült ki amerikai csillagászok által a Nature magazin április 6-i számában közzétett kutatásából.

A Hubble űrteleszkóp felvétele
egy pulzárról. Nagy erő kis
helyen
© NASA
A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a Spitzer űrtávcső segítségével egy távoli pulzár körül keringő porfelhőt és törmeléket fedeztek fel. A csillagászok szerint a tíz Földnek megfelelő tömegű törmelék egy idő után bolygókká áll össze.

„Általában a fiatal csillagok körül alakulnak ki a bolygók, éppen ezért meglepő, hogy a pulzár által kibocsátott rendkívül erős sugárzásban is megindult a bolygóképződés folyamata” – mondta Deepto Chakrabarty, a kutatás vezetője.

A pulzárok – vagy neutroncsillagok – a szupernovarobbanások (az elöregedett csillagok életük végén felrobbannak) maradványai, és anyagsűrűségük rendkívül nagy. A Spitzer által felfedezett 4U 0142+61-es pulzár például 1,4-szer nehezebb a Napnál, az átmérője viszont mindössze 15 kilométer.

MTI/hvg.hu Tech

Kijelölték a legközelebbi civilizációgyanús csillagokat

Amerikai csillagászok kijelölték azt az öt csillagot, amelyekről jelenlegi ismereteink alapján a leginkább feltételezhető, hogy értelmes lények lakta bolygók keringenek körülöttük – közölte Margaret Turnbull, a washingtoni Carnegie Intézet munkatársa.

Szellem

Felderítetlen csillagok

A tavalyi Nagy Könyv játék visszaigazolta az Egri csillagok több mint százéves töretlen olvasói népszerűségét. Az irodalom avatott ítészei és történészei viszont eredetileg mind Gárdonyit, mind híres művét vegyes érzelmekkel fogadták, amit jól jelez, hogy a mai napig adósak legtöbb regénye kritikai elemzésével.

Panoráma Tech

A Plútó két új holdját azonosították amerikai csillagászok

Megerősítették a Plútó további két holdjának létezését amerikai kutatók. A picike, nagyon távoli és fagyott Plútó létezéséről a kutatók csak 1930-ban szereztek tudomást. A legrejtélyesebb, kilencedik égitest, 4569 milliárd mérföldre van a Naptól, és az egyetlen, amelyhez még nem jutott el ember alkotta űrhajó.

Két meganaprendszert fedeztek fel amerikai csillagászok

Két meganaprendszer egyértelmű jelenlétét mutatták ki amerikai csillagászok, és a felfedezés külön érdekessége, hogy a rendszerek középpontjában lévő óriáscsillagokat a bolygóképződésre utaló vastag porkorong veszi körül.

Magyar kutatási eredmények a csillagok pulzálásáról

A Magyar Tudományos Akadémia Csillagászati Kutatóműhelyének munkatársai fontos összefüggést mutattak ki a változócsillagok pulzációja és annak szabályosan ismétlődő változásai között. A kutatás eredményei segítenek a csillagok szerkezetének megismerésében.

Duma Aktuál: A kormány a vétóval olyan, mint a kellemetlen szomszéd a lakógyűlésen