Új algoritmusok segítenek feltárni a Leonardo Da Vinci festményei alatt rejlő elfeledett alakokat.

Pier Luigi Dragotti, az Imperial College London kutatója és Catherine Higgitt, a londoni Nemzeti Galéria tudósa új algoritmusokat kombinált egy makro-röntgensugarakkal működő szkennelési eljárással (MA-XRF), amely feltérképezi a festményeken belüli kémiai elemeket. A tudósok Leonardo da Vinci Sziklás Madonna című alkotását vizsgálták.

Az eljárás segítségével minden eddiginél egyértelműbben tárták fel azokat a rejtett figurákat, amelyeket Leonardo azt megelőzően festett a vászonra, hogy elkészítette volna a végleges képet. Ezen alakok között van például egy angyal és a kisded Jézus. Dragotti elmondta:

"olyan volt, mint tűt keresni a szénakazalban, de remek érzés volt végül feltárni a szárnyakat és a fejet".

A Nemzeti Galéria kutatói infravörös képalkotó eljárásokkal már felfedezték a kép felszíne alatt Leonardo eredeti rajzait, többek között Madonna alakját egy másik pózban és kissé feljebb elhelyezve.

Az MA-XRF segítségével most képpontonként vizsgálták át az alkotást, hogy az anyagon belüli különböző kémiai elemeket észleljék. Felfedezték, hogy az első kompozíció rajzai cinket tartalmaznak, amely lehetővé teszi, hogy több alakot is feltárjanak.

Dragotti fejlesztette ki az algoritmust, amely feldolgozza az MA-XRF szkennerből származó hatalmas mennyiségű adatot. Ennek és a már létező módszereknek a segítségével sokkal megbízhatóbban alkothatnak képet az adatokból. "Minden egyes pixel különböző mennyiséget tartalmazott mindegyik elemből a különböző rétegekben. Minden pixelt egyesével elemeztünk, mielőtt kombináltuk őket, hogy aztán összeálljon a festmény alatti rajz. Így bontakozott ki az angyal és a kisded sokkal élesebb képe" – fogalmazott Dragotti.

Az agrártárca helyettes államtitkárát vették őrizetbe korrupciós ügy miatt