Az Instagram működése valamivel több mint öt évvel ezelőtt alapjaiban változott meg. Az alkalmazásban kitett bejegyzések addig időrendi sorrendben jelentek meg a felhasználók előtt, ám a váltással azóta egy algoritmus kezeli ezt – épp úgy, ahogy a Facebook hírfolyamát is. Bár a vállalat nem tervezi, hogy visszatérjen az eredeti megoldáshoz, sok felhasználó a mai napig erre vágyna.
Talán ezért is szültett az a blogbejegyzés, amiben Adam Moseri, az Instagram vezetője enged egy kis betekintést abba, miként is dolgozik a háttérben az említett algoritmus.
Moseri elsőként azt emelte ki, hogy valójában nem egy algoritmus dönt arról, hogy ki milyen bejegyzéseket láthat. A szakember szerint ehelyett az igazság az, hogy a program több kódrészlete is felelős azért, hogy a potenciálisan megjelenítendő tartalmakat rangsorolja.
Moseri azt írta, az algoritmusok nagyjából ugyanúgy működnek, bár "azok az egyes felhasználók igényeihez igazodnak". Ennek köszönhetően az Instagram azokat a hírfolyamba és a sztorikba kiposztolt fotókat és videókat igyekszik megjeleníteni, amelyeket általa családtagjainkként és a hozzánk legközelebb álló személyekként azonosított emberek posztolnak ki.
[Már a Facebookon és az Instagramon is eltüntethetjük a lájkokat]
Minden egyes bejegyzést azok alapján az információk alapján rangsorol az Instagram, amelyeket azokból nyer ki. Moseri szerint mindegyiknél "több ezer ilyen van", de az első és legfontosabb, hogy mennyire népszerű az adott tartalom. Ugyanakkor figyelembe veszi a felhasználó korábbi tevékenységét és ahogy azt az előbb említettük, azt is, hogy milyen kapcsolatban áll egy másik felhasználóval. A rendszer ezek alapján igyekszik megjósolni, hogy mekkora valószínűséggel szán valaki néhány másodpercet egy posztra, menti el vagy lájkolja azt. Minél nagyobb ennek az esélye, annál valószínűbb, hogy a bejegyzés megjelenik neki.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Instagram olyan bejegyzéseket igyekszik megjeleníteni a felhasználók előtt, amire biztosan ráharapnak. Ez persze a Facebook elemi érdeke, hiszen minél több időt töltenek el a felhasználók, vagy minél gyakrabban térnek vissza az alkalmazásba, annál értékesebb a platform, és annál több pénzt tud keresni a vállalat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.