12 méter magas robotot épített a japán MÁV, már el is kezdett dolgozni
Japánban mindenhol komoly problémát jelent a munkaerőhiány, amit a JR West vasúttársaság egy robot segítségével igyekszik enyhíteni.
HVG
Hosszú éveken át fejlesztette a gyorsaságáról híres japán szupervonatot, a Sinkanszent üzemeltető vállalat, a West Japan Railway Company (JR West) azt a robotot, ami leginkább olyan, mintha egy sci-fi-filmből lépett volna elő. Egy 12 méter magas eszközről van szó, amit azért készített a vállalat, hogy az építési és a karbantartási feladatoknál segédkezzen.
A cég 2022 tavaszán már megmutatta a robot prototípusát, és azt ígérte, 2024-re elkészülhet a szerkezet élesben is használható változata. A jelek szerint a JR West nemcsak a vasúti menetrendet képes betartani, a robot ugyanis most megérkezett – számolt be róla a TechXplore.
A beszámoló szerint a gép 2024 júliusától áll hadrendbe, amit egy teherautóra szereltek rá, de képes arra is, hogy a síneken közlekedjen. A kezelője a teherautóban ül, a gép kameráin – szemein – keresztül lát, és onnan irányítja a mozgását. A gép akár 40 kg súlyú tárgyakat is képes felemelni, emellett festeni is tud és a láncfűrésszel is jól bánik.
A robot első körben a sínek fölé belógó faágakat vágja majd le, valamint a kábeleket tartó fém alkatrészeket festi le. A megoldás segít pótolni az elöregedő társadalom miatti egyre nagyobb munkaerőhiányt, valamint csökkenti a munkahelyi balesetek számát.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.