Mi történik az aggyal, ha alváshiány mellé koffeint kap?

Szingapúri kutatók egérkísérletekkel mutatták meg, mennyire fontos az agy CA2 nevű régiója, és milyen hatása lehet a koffeinnek akkor, ha az ember nem alszik eleget.

  • HVG

Emberek millió kezdik azzal a napot, hogy ébredés után elfogyasztanak egy csésze kávét. A kávézás hatásaival már számos tanulmány foglalkozott, az italnak ugyanis sokkal összetettebb a hatása annál, hogy pusztán jó a fáradtság ellen. Ilyen például az, hogy még a demencia ellen is jó lehet a benne lévő koffein miatt.

Most egy újabb fontos hatását állapították meg a Szingapúri Nemzeti Egyetem tudósai. A kutatók egereken végzett kísérletek segítségével mutatták ki, hogy a reggeli kávé elfogyasztása nemcsak védelmet nyújthat az alváshiány okozta memóriazavarok ellen, de akár képes is lehet visszafordítani azokat – írja a Science Alert.

Az már régóta ismert, hogy az alváshiány negatívan befolyásolhatja a memóriát. A kutatók által végzett vizsgálat kimutatta, hogy az alváshiány fokozza az adenozin nevű kémiai anyagra adott agyi jelzéseket. Ez a korábbi vizsgálatok alapján segíti az alvást, ugyanakkor lassíthatja az emlékek elraktározását segítő agyi pályákat. Az korábbi kutatások azt is kimutatták, hogy a koffein tompíthatja ezt az agyi visszacsatolást.

A mostani vizsgálatban a kutatók azt igyekeztek alaposabban megnézni, hogy miként befolyásolja az alváshiány és a koffein a szociális memóriát. A szociális memória az agy azon képessége, hogy megjegyezze az adott személy társait, amely elengedhetetlen a társas kapcsolatok kezeléséhez és a normális társas viselkedéshez.

A kutatók az egérkísérlet során az agy CA2 régiójára összpontosítottak. Ez a hippocampusban található, és arról ismert, hogy nagyon fontos szerepet tölt be a szociális memória működésében. Ebben az esetben ez azt jelentette, hogy az egér képes felismerni egy korábban látott társát.

https://hvg.hu/tudomany/20250119_kave-tea-fogyasztasa-rak-kockazatanak-csokkentese-kutatas

A sejtésük beigazolódott: azok az egerek, akiket szándékosan ébren tartottak, sokkal rosszabb arányban ismerték fel a korábban látott társukat. Amikor azonban a kutatók egy héten át folyamatosan koffeint adtak az egereknek az alváshiány előtt, a hatás nem volt ugyanolyan erős. Sőt, az egerekből származó agyszövet vizsgálatakor az is kiderült, a szer képes javítani a CA2 régió jelátvitelét. Eredményüket a Neuropsychopharmacology című tudományos lapban publikálták.

A szakemberek szerint nem szabad elfelejteni, hogy az eredményeket egyelőre csak egérkísérletekből kapták meg, így a jövőben érdemes lenne embereken is kipróbálni a koffein hatását. Ha azonban kiderül, hogy a vizsgálat eredményei így is megállják a helyüket, az újfajta terápiák kidolgozását segítheti.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Hozzászólások