Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Miközben az amerikai tárgyalódelegáció Oroszországba tartott, Donald Trump arról beszélt a Fehér Házban, hogyan büntetné meg Moszkvát.","shortLead":"Miközben az amerikai tárgyalódelegáció Oroszországba tartott, Donald Trump arról beszélt a Fehér Házban, hogyan...","id":"20250312_trump-oroszorszag-haboru-pusztito-buntetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"43f5dec2-b4bd-4603-9ce2-9af61b22c1c7","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_trump-oroszorszag-haboru-pusztito-buntetes-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 20:01","title":"Trump: Ha Oroszország folytatja a háborút, a büntetés pusztító lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"388f4115-dfaf-4f5e-986c-d118d848b869","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az emberölésen kívül más bűncselekményekről is szó van.","shortLead":"Az emberölésen kívül más bűncselekményekről is szó van.","id":"20250311_keleti-palyaudvar-lovoldozes-emberoles-elokeszulete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/388f4115-dfaf-4f5e-986c-d118d848b869.jpg","index":0,"item":"c67c41ec-fe72-42ea-9e53-3e3ca985e3ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_keleti-palyaudvar-lovoldozes-emberoles-elokeszulete","timestamp":"2025. március. 11. 13:51","title":"Lövöldözés lehetett a Keleti pályaudvarnál hétfőn, emberölés előkészülete miatt nyomoznak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a04f8d1-03dd-4ae3-be5c-e4d4cd7d91bc","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Martin Henrik kiállítása nem adja magát könnyen. A művészt a kurátori kísérőszöveg szerint a nyugati és keleti metafizikai gondolkodás inspirálja. Alkotásai az érzékeken túli megismerés tárgyai, központi témája a létezés transzcendenciája, valamint az individualitás meghaladása, ami a valóság mélyebb megértésének alapfeltétele. Megpróbáltunk közelebb kerülni hozzá.","shortLead":"Martin Henrik kiállítása nem adja magát könnyen. A művészt a kurátori kísérőszöveg szerint a nyugati és keleti...","id":"20250312_A-mu-Martin-Henrik-INDA-Galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a04f8d1-03dd-4ae3-be5c-e4d4cd7d91bc.jpg","index":0,"item":"74f456b1-1b95-473d-a558-af24972808c1","keywords":null,"link":"/360/20250312_A-mu-Martin-Henrik-INDA-Galeria","timestamp":"2025. március. 12. 14:50","title":"A szentély szürke téglatestei – Martin Henrik művei az INDA Galériában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c628728c-aab4-417c-b049-3f4888dd736d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De még szívesebben vitázna a miniszterrel komoly kérdésekről.","shortLead":"De még szívesebben vitázna a miniszterrel komoly kérdésekről.","id":"20250312_ruszin-szendi-zsirleszivas-szalay-bobrovniczky-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c628728c-aab4-417c-b049-3f4888dd736d.jpg","index":0,"item":"a23a2ffa-cf0f-4007-baba-642312b7f185","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_ruszin-szendi-zsirleszivas-szalay-bobrovniczky-vita","timestamp":"2025. március. 12. 16:26","title":"Zsírleszívás tb-kártyára? - Ruszin-Szendi Romulusz inkább fekvőtámaszversenyre hívta ki Szalay-Bobrovniczky Kristófot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1620d21f-d6bb-4719-8d23-85293cdf522a","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel 13 milliárd forinttal lett könnyebb az önkéntes nyugdíjpénztári vagyon a kormány intézkedésének hatására. A legtöbben hitelt törlesztenek belőle.","shortLead":"Közel 13 milliárd forinttal lett könnyebb az önkéntes nyugdíjpénztári vagyon a kormány intézkedésének hatására...","id":"20250311_onkentes-nyugdijpenztar-ingatlancelu-felhasznalas-penzkivonas-ingatlan-mnb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1620d21f-d6bb-4719-8d23-85293cdf522a.jpg","index":0,"item":"51f90e7d-05ee-474a-969a-3a162546d878","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250311_onkentes-nyugdijpenztar-ingatlancelu-felhasznalas-penzkivonas-ingatlan-mnb","timestamp":"2025. március. 11. 11:33","title":"Milliárdokat vettek ki nyugdíjcélú megtakarításaikból a magyarok, hogy ingatlanjukra fordítsák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57719d1e-04db-4d71-bb5f-4394f586311a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Sok száz levelet kaptunk. Te úristen” – mondta a DK elnöke, aki szerint a bankok kibabrálnak az ügyfelekkel.","shortLead":"„Sok száz levelet kaptunk. Te úristen” – mondta a DK elnöke, aki szerint a bankok kibabrálnak az ügyfelekkel.","id":"20250311_gyurcsany-dk-perek-bankok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57719d1e-04db-4d71-bb5f-4394f586311a.jpg","index":0,"item":"28d99caf-970d-4b50-8fec-a16f1043281b","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_gyurcsany-dk-perek-bankok","timestamp":"2025. március. 11. 10:04","title":"Gyurcsány Ferenc tömeges pereket jelentett be magyar bankok, cégek és szolgáltatók ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c31ea3-da24-4441-a4e1-3bb73c95075a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Orvosszakértők szerint a 95 éves színész talán azzal sem volt tisztában, hogy a felesége napokkal korábban meghalt. ","shortLead":"Orvosszakértők szerint a 95 éves színész talán azzal sem volt tisztában, hogy a felesége napokkal korábban meghalt. ","id":"20250311_gene-hackman-alzheimer-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c31ea3-da24-4441-a4e1-3bb73c95075a.jpg","index":0,"item":"22cc01dc-df94-41d0-9019-613229444261","keywords":null,"link":"/kultura/20250311_gene-hackman-alzheimer-halal","timestamp":"2025. március. 11. 10:53","title":"Gene Hackman utolsó napjai az Alzheimer-kór fogságában teltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is nyilatkozott lapunknak a Ryanair kereskedelmi igazgatója, aki a légitársaság négy új budapesti útjának bejelentésének apropóján járt Magyarországon.","shortLead":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is...","id":"20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"6b7127f1-9b85-449b-a225-eed71eb5080e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","timestamp":"2025. március. 12. 14:19","title":"Beszólt a Ryanair kereskedelmi igazgatója a Wizz Airnek: egy kis regionális légitársaság miatt nem aggódom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légszennyezettség problémáit, a szmogveszélyre vonatkozó figyelmeztetéseket és a káros anyagok koncentrációjának mérsékléséhez szükséges intézkedések körét eltérően közelítik meg Európában, s ennek megfelelően a szmogriadó is más-mást jelent a kontinens nagyvárosokban: a különbözi jogszabályi háttérnek megfelelően a korlátozó intézkedések is változatosak, egyes helyeken csak tájékoztató jellegűek a helyi hatóságok lépései, néhol pedig teljesen elmaradnak.
Berlinben a nyolcvanas évek végén, Németországban - a Ruhr-vidéken - pedig a kilencvenes évek elején volt utoljára szmogriadó - tudatta a német környezetvédelmi minisztérium szóvivője. Azóta hasonló intézkedést nem is vezettek be, ami azzal is magyarázható a szóvivő szerint, hogy a hatóságok évek óta jelentős erőfeszítéseket tesznek a járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Az elmúlt évben lépett életbe például az az intézkedés, amely kitiltja a korszerű környezetvédelmi előírásoknak nem megfelelő személygépkocsikat a nagyvárosok belső kerületeiből. A berlini minisztérium képviselője elvben azonban nem zárta ki, hogy a korábbiakhoz hasonló szmogriadót léptessenek életbe. A "szmogrendeletre" értelmében a hatóságoknak legkevesebb 48 órával a riadó életbe lépése előtt tájékoztatniuk kell a lakosságot.
A gépkocsiforgalmat annak idején a német hatóságok szintén korlátozták: általános - nem rendszám szerinti - korlátozás, azt megelőzően pedig - különösen az autópályákon - általános sebességkorlátozás volt érvényben. Ez alól mentességet kaptak azok a járműtulajdonosok, akik eleget tettek a környezetvédelmi előírásoknak. A korlátozás megszegőit pénzbüntetéssel sújtották.
Franciaország keleti régióiban harmadik napja érvényes a szmogriadó riasztási fokozata. Más megyékben, ahol a szálló por légköri koncentrációjának átlagértéke megközelítette, de még nem lépte át a küszöbértéket, jelenleg az alacsonyabb, úgynevezett információs fokozat van érvényben. Míg ez utóbbi kizárólag ajánlásokkal szolgál a lakosságnak és az autósoknak, a riasztási fokozat sebességkorlátozást (átlagosan a megengedetthez képest óránként 20 kilométeres csökkentést), valamint a gépjárművekre vonatkozó korlátozásokat is előír, például a közigazgatási szervek gépkocsi-használatának 10 százalékos csökkentését vagy a teherautók kitiltását az érintett területekről. A tilalmak megszegését a rendőrség büntetheti.
Mindkét fokozatot a helyi közigazgatási szerv rendeli el. Az információs fokozat életbe lépéséről - amely 24 órára érvényes, de meghosszabbítható - a szennyezettséget mérő intézmény feladata tájékoztatni a sajtót. A riasztási fokozat kötelezően betartandó napi korlátozásairól előző este 7 óra előtt kell döntést hozni és a lakosságot tájékoztatni.
A szabályozás a prefektusoknak lehetővé teszi annak elrendelését, hogy a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedjenek. Erre Párizsban még soha nem került sor. Ennek ellenére létezik részletes szabályozás, amelynek alapján az azt megszegőket a rendőrség büntethetné. Az ilyenfajta korlátozás a döntés másnapján, reggel fél 6-tól éjfélig lehetne érvényben, ez idő alatt a tömegközlekedési eszközöket mindenki ingyen vehetné igénybe Párizsban.
A budapestihez hasonló szmogriadót még nem rendeltek el Ausztriában, jóllehet a mérőműszerek az év első nyolc napján 78 településen jelezték a levegő törvényben szabályozott finompor-tartalmának túllépését. A vonatkozó törvény kimondja, hogy egy adott körzetben évente csak harminc olyan nap lehet, amikor a szálló por koncentrációja meghaladja az 50 mikrogrammot köbméterenként. Az ellenintézkedésekre a tartományok jogosultak.
Az ország egyik legszennyezettebb vidéke Graz, ahol a város körzetében elhaladó autópályákon korszerű forgalomszabályozási rendszerrel próbálnak védekezni, illetve a folyamatos mérések fényében óránkénti 100 kilométeresre korlátozzák a maximális sebességet. Korábban érvényben volt olyan rendelkezés is, amelynek értelmében a részecskeszűrővel fel nem szerelt dízel üzemű gépkocsik nem közlekedhettek a városban, de jogi problémák miatt az intézkedést vissza kellett vonni.
Belgiumban péntek reggel hat órától hétfő reggel hat óráig volt érvényben a szmogriadó enyhébb változata. Az ezzel járó közlekedési korlátozások nem rendszámfüggő közlekedési tilalmat jelentettek, hanem általános sebességkorlátozást, ami a szakemberek szerint szintén fontos a levegőbe kerülő porrészecskék mennyiségének csökkentése szempontjából. Az autópályákon, illetve a lakott területen kívüli főutak többségén 90 km/órás sebességkorlátozás volt érvényben. Brüsszelben 50, Charleroiban 30 km/órára csökkentették a megengedett sebességet. A páros, illetve páratlan rendszámú gépkocsik forgalmának naponta váltakozó tilalmát csak akkor rendelnék el, ha a levegőben lebegő részecskék mennyisége elérné a 100 mikrogrammot köbméterenként. Az ennél enyhébb intézkedést jelentő sebességkorlátozáshoz akkor folyamodnak Belgiumban, ha a fenti arány két egymást követő napon meghaladja a köbméterenkénti 70 mikrogrammot.
A cikk folytatása (Oldaltörés)
Hollandiában egyelőre nem kellett szmogriadót elrendelni, de a levegő szennyezettsége az utóbbi hetekben több országrészben az átlagosnál magasabb volt. A nyugat-európai országban, amely fokozott környezetvédelméről is híres, kiemelt figyelmet fordítanak a levegő minőségére. A riadószintet mindazonáltal csak igen magas szennyezettség, köbméterenként átlagosan 200 mikrogrammnyi szennyezőanyag jelenti. Már ennek negyedét észlelve viszont a sajtó útján figyelmeztetést adnak ki, hogy a szmogra érzékenyebb emberek legyenek óvatosak.
Szmogriadó esetén napközben akár teljesen betilthatják a nem nélkülözhetetlen közúti járműforgalmat, de ilyenre eddig még nem került sor. Az aktuális helyzetet és az esetleges figyelmeztetéseket az állami televízió teletextjének egyik oldalán tüntetik fel folyamatosan, s ha szükség van rá, a média útján riasztják a lakosságot. Hengelóban tavaly óta folyik az a kísérleti program, amelynek keretében levegőtisztító betonréteget húznak egyes utakra. A beton titán-dioxidot tartalmaz, amely elvileg ártalmatlanítja a kipufogógázban is jelen lévő nitrogénoxidot. Így alulról válna lehetségessé a levegő tisztítása, aminek elsősorban éppen szmog idején lenne jelentősége.
Nagy-Britanniában sem az idei télen, sem az elmúlt években nem volt példa központilag elrendelt szmogriadóra. A levegőminőség ellenőrzése a környezetvédelmi, élelmezési és vidékügyi tárca (DEFRA) hatáskörébe tartozik. A minisztérium számos szennyezőanyagra - kéndioxidra, szénmonoxidra, ózonra - tart érvényben ajánlás jellegű határértékeket, amelyeket automata állomások ellenőriznek. Az értékeket térségtől függően különböző gyakorisággal ellenőrzik, s káros anyagok feldúsulása esetén a hatóságok figyelmeztetést adhatnak ki. Nincs központi törvény, amelynek alapján elrendelhető például a gépjárművek közlekedésének korlátozása környezetvédelmi okokból, de a helyi hatóságok saját hatáskörben bevezethetnek korlátozásokat. Ilyesmire azonban évtizedek óta nem volt példa.
Románia nagyvárosaiban az utóbbi években nem volt szmogriadó, bár a légszennyezettség mértéke meglehetősen magas például Bukarestben vagy Kolozsváron. A hatóságok az ősz végén Szászsebesen vezettek be ilyen szigorító intézkedést, akkor két napig szünetelt a tranzitforgalom, az arra haladó gépjárműveknek meg kellett kerülniük a várost.
Romániában kialakítottak egy olyan országos online monitorizáló rendszer, amelynek segítségével interneten látják az adott helyen és az adott pillanatban a légyszennyezettség állapotát. A www.calitateaer.ro honlapon ennek köszönhetően lehívhatók azok az adatok, amelyeket az ország egész területén elhelyezett 117 megfigyelőállomás valamennyi megyét átfedő mérései alapján gyűjtenek össze. Nincs országos érvényű, egységes "riasztási küszöb", ez a az adott környék átlagos szennyezettségi szintjétől függ. Vészes mérték esetén a polgármesternek össze kell hívnia a helyi illetékeseket a teendők megvitatására.
Szerbiában, bár a ködös téli időszakban sokszor megesik, hogy a nagyvárosok - Belgrád, Újvidék, Nis, Kragujevác - belső részén rossz a levegő, nem létezik szmogriadó. Légszennyezési riadó Belgrádban gyakran előfordul, mivel a vele átellenben, a Duna északi partján lévő Pancsovában működő olajfinomítóból és műtrágyagyárból sűrűn szabadulnak ki egészségre ártalmas anyagok. Ez azonban csupán figyelmeztetés az embereknek, hogy ha lehet, ne nagyon menjenek a szabadba, s ne is nyissanak ablakot.
Moszkva a légszennyezettség - és így az életminőség - terén a legutolsó helyeken kullog a világvárosok között minden felmérés szerint: a város területének mintegy harmadát zöldterület borítja, de a káros anyagok koncentrációja a levegőben általában a három-négyszerese, de nem ritkán tíz-húszszorosa a megengedett határértékeknek. Ennek fő oka a közlekedés: jóval több mint hárommillió autó van Moszkvában, köztük sok erősen szennyezi a levegőt, s zömük szinte szüntelenül dugókban araszol. Elvben a teherautókat már néhány hónapja kitiltották a belvárosból, de változás még nem látszik. A másik fő ok, hogy a városban ma is több mint 3000, a levegőt jórészt erősen szennyező ipari és számtalan távfűtő üzem működik. A személyautók használatának korlátozása és hasonló intézkedések nem ismertek.
Ukrajna majdnem ezer százalékkal növelte a katonai beszerzéseit, Oroszország fegyverexportja soha nem látott mélységbe zuhant, és Franciaország elfoglalta a második helyet. Európa fegyverkezne, de sok a külső beszállító, Kína pedig piacot keres, de mindenkinek gyanús.
Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője.
A magyar kommunista író és a harmadik birodalom későbbi dokumentumfilmese olyan sikerfilmet hozott össze együtt, amihez még Charlie Chaplin is elragadtatottan gratulált.