szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A légszennyezettség problémáit, a szmogveszélyre vonatkozó figyelmeztetéseket és a káros anyagok koncentrációjának mérsékléséhez szükséges intézkedések körét eltérően közelítik meg Európában, s ennek megfelelően a szmogriadó is más-mást jelent a kontinens nagyvárosokban: a különbözi jogszabályi háttérnek megfelelően a korlátozó intézkedések is változatosak, egyes helyeken csak tájékoztató jellegűek a helyi hatóságok lépései, néhol pedig teljesen elmaradnak.

Berlinben a nyolcvanas évek végén, Németországban - a Ruhr-vidéken - pedig a kilencvenes évek elején volt utoljára szmogriadó - tudatta a német környezetvédelmi minisztérium szóvivője. Azóta hasonló intézkedést nem is vezettek be, ami azzal is magyarázható a szóvivő szerint, hogy a hatóságok évek óta jelentős erőfeszítéseket tesznek a járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Az elmúlt évben lépett életbe például az az intézkedés, amely kitiltja a korszerű környezetvédelmi előírásoknak nem megfelelő személygépkocsikat a nagyvárosok belső kerületeiből. A berlini minisztérium képviselője elvben azonban nem zárta ki, hogy a korábbiakhoz hasonló szmogriadót léptessenek életbe. A "szmogrendeletre" értelmében a hatóságoknak legkevesebb 48 órával a riadó életbe lépése előtt tájékoztatniuk kell a lakosságot.

A gépkocsiforgalmat annak idején a német hatóságok szintén korlátozták: általános - nem rendszám szerinti - korlátozás, azt megelőzően pedig - különösen az autópályákon - általános sebességkorlátozás volt érvényben. Ez alól mentességet kaptak azok a járműtulajdonosok, akik eleget tettek a környezetvédelmi előírásoknak. A korlátozás megszegőit pénzbüntetéssel sújtották.

Franciaország keleti régióiban harmadik napja érvényes a szmogriadó riasztási fokozata. Más megyékben, ahol a szálló por légköri koncentrációjának átlagértéke megközelítette, de még nem lépte át a küszöbértéket, jelenleg az alacsonyabb, úgynevezett információs fokozat van érvényben. Míg ez utóbbi kizárólag ajánlásokkal szolgál a lakosságnak és az autósoknak, a riasztási fokozat sebességkorlátozást (átlagosan a megengedetthez képest óránként 20 kilométeres csökkentést), valamint a gépjárművekre vonatkozó korlátozásokat is előír, például a közigazgatási szervek gépkocsi-használatának 10 százalékos csökkentését vagy a teherautók kitiltását az érintett területekről. A tilalmak megszegését a rendőrség büntetheti.

Mindkét fokozatot a helyi közigazgatási szerv rendeli el. Az információs fokozat életbe lépéséről - amely 24 órára érvényes, de meghosszabbítható - a szennyezettséget mérő intézmény feladata tájékoztatni a sajtót. A riasztási fokozat kötelezően betartandó napi korlátozásairól előző este 7 óra előtt kell döntést hozni és a lakosságot tájékoztatni.    

A szabályozás a prefektusoknak lehetővé teszi annak elrendelését, hogy a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedjenek.  Erre Párizsban még soha nem került sor. Ennek ellenére létezik részletes szabályozás, amelynek alapján az azt megszegőket a rendőrség büntethetné. Az ilyenfajta korlátozás a döntés másnapján, reggel fél 6-tól éjfélig lehetne érvényben, ez idő alatt a tömegközlekedési eszközöket mindenki ingyen vehetné igénybe Párizsban.

A budapestihez hasonló szmogriadót még nem rendeltek el Ausztriában, jóllehet a mérőműszerek az év első nyolc napján 78 településen jelezték a levegő törvényben szabályozott finompor-tartalmának túllépését. A vonatkozó törvény kimondja, hogy egy adott körzetben évente csak harminc olyan nap lehet, amikor a szálló por koncentrációja meghaladja az 50 mikrogrammot köbméterenként. Az ellenintézkedésekre a tartományok jogosultak.

Az ország egyik legszennyezettebb vidéke Graz, ahol a város körzetében elhaladó autópályákon korszerű forgalomszabályozási rendszerrel próbálnak védekezni, illetve a folyamatos mérések fényében óránkénti 100 kilométeresre korlátozzák a maximális sebességet. Korábban érvényben volt olyan rendelkezés is, amelynek értelmében a részecskeszűrővel fel nem szerelt dízel üzemű gépkocsik nem közlekedhettek a városban, de jogi problémák miatt az intézkedést vissza kellett vonni.

Belgiumban péntek reggel hat órától hétfő reggel hat óráig volt érvényben a szmogriadó enyhébb változata. Az ezzel járó közlekedési korlátozások nem rendszámfüggő közlekedési tilalmat jelentettek, hanem általános sebességkorlátozást, ami a szakemberek szerint szintén fontos a levegőbe kerülő porrészecskék mennyiségének csökkentése szempontjából. Az autópályákon, illetve a lakott területen kívüli főutak többségén 90 km/órás sebességkorlátozás volt érvényben. Brüsszelben 50, Charleroiban 30 km/órára csökkentették a megengedett sebességet. A páros, illetve páratlan rendszámú gépkocsik forgalmának naponta váltakozó tilalmát csak akkor rendelnék el, ha a levegőben lebegő részecskék mennyisége elérné a 100 mikrogrammot köbméterenként. Az ennél enyhébb intézkedést jelentő sebességkorlátozáshoz akkor folyamodnak Belgiumban, ha a fenti arány két egymást követő napon meghaladja a köbméterenkénti 70 mikrogrammot.

A cikk folytatása (Oldaltörés)

Hollandiában egyelőre nem kellett szmogriadót elrendelni, de a levegő szennyezettsége az utóbbi hetekben több országrészben az átlagosnál magasabb volt. A nyugat-európai országban, amely fokozott környezetvédelméről is híres, kiemelt figyelmet fordítanak a levegő minőségére. A riadószintet mindazonáltal csak igen magas szennyezettség, köbméterenként átlagosan 200 mikrogrammnyi szennyezőanyag jelenti. Már ennek negyedét észlelve viszont a sajtó útján figyelmeztetést adnak ki, hogy a szmogra érzékenyebb emberek legyenek óvatosak.

Szmogriadó esetén napközben akár teljesen betilthatják a nem nélkülözhetetlen közúti járműforgalmat, de ilyenre eddig még nem került sor. Az aktuális helyzetet és az esetleges figyelmeztetéseket az állami televízió teletextjének egyik oldalán tüntetik fel folyamatosan, s ha szükség van rá, a média útján riasztják a lakosságot. Hengelóban tavaly óta folyik az a kísérleti program, amelynek keretében levegőtisztító betonréteget húznak egyes utakra. A beton titán-dioxidot tartalmaz, amely elvileg ártalmatlanítja a kipufogógázban is jelen lévő nitrogénoxidot. Így alulról válna lehetségessé a levegő tisztítása, aminek elsősorban éppen szmog idején lenne jelentősége.

Nagy-Britanniában sem az idei télen, sem az elmúlt években nem volt példa központilag elrendelt szmogriadóra. A levegőminőség ellenőrzése a környezetvédelmi, élelmezési és vidékügyi tárca (DEFRA) hatáskörébe tartozik. A minisztérium számos szennyezőanyagra - kéndioxidra, szénmonoxidra, ózonra - tart érvényben ajánlás jellegű határértékeket, amelyeket automata állomások ellenőriznek. Az értékeket térségtől függően különböző gyakorisággal ellenőrzik, s káros anyagok feldúsulása esetén a hatóságok figyelmeztetést adhatnak ki. Nincs központi törvény, amelynek alapján elrendelhető például a gépjárművek közlekedésének korlátozása környezetvédelmi okokból, de a helyi hatóságok saját hatáskörben bevezethetnek korlátozásokat. Ilyesmire azonban évtizedek óta nem volt példa. 

Románia nagyvárosaiban az utóbbi években nem volt szmogriadó, bár a légszennyezettség mértéke meglehetősen magas például Bukarestben vagy Kolozsváron. A hatóságok az ősz végén Szászsebesen vezettek be ilyen szigorító intézkedést, akkor két napig szünetelt a tranzitforgalom, az arra haladó gépjárműveknek meg kellett kerülniük a várost.

Romániában kialakítottak egy olyan országos online monitorizáló rendszer, amelynek segítségével interneten látják az adott helyen és az adott pillanatban a légyszennyezettség állapotát. A www.calitateaer.ro honlapon ennek köszönhetően lehívhatók azok az adatok, amelyeket az ország egész területén elhelyezett 117 megfigyelőállomás valamennyi megyét átfedő mérései alapján gyűjtenek össze. Nincs országos érvényű, egységes "riasztási küszöb", ez a az adott környék átlagos szennyezettségi szintjétől függ. Vészes mérték esetén a polgármesternek össze kell hívnia a helyi illetékeseket a teendők megvitatására.

Szerbiában, bár a ködös téli időszakban sokszor megesik, hogy a nagyvárosok - Belgrád, Újvidék, Nis, Kragujevác - belső részén rossz a levegő, nem létezik szmogriadó. Légszennyezési riadó Belgrádban gyakran előfordul, mivel a vele átellenben, a Duna északi partján lévő Pancsovában működő olajfinomítóból és műtrágyagyárból sűrűn szabadulnak ki egészségre ártalmas anyagok. Ez azonban csupán figyelmeztetés az embereknek, hogy ha lehet, ne nagyon menjenek a szabadba, s ne is nyissanak ablakot.

Moszkva a légszennyezettség - és így az életminőség - terén a legutolsó helyeken kullog a világvárosok között minden felmérés szerint: a város területének mintegy harmadát zöldterület borítja, de a káros anyagok koncentrációja a levegőben általában a három-négyszerese, de nem ritkán tíz-húszszorosa a megengedett határértékeknek. Ennek fő oka a közlekedés: jóval több mint hárommillió autó van Moszkvában, köztük sok erősen szennyezi a levegőt, s zömük szinte szüntelenül dugókban araszol. Elvben a teherautókat már néhány hónapja kitiltották a belvárosból, de változás még nem látszik. A másik fő ok, hogy a városban ma is több mint 3000, a levegőt jórészt erősen szennyező ipari és számtalan távfűtő üzem működik. A személyautók használatának korlátozása és hasonló intézkedések nem ismertek.


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Drága kellemetlenség: foltot hagy az iPhone 12 töltője az Apple-féle tokokon

Drága kellemetlenség: foltot hagy az iPhone 12 töltője az Apple-féle tokokon

A NAV-nál kell majd iparűzési adót fizetni

A NAV-nál kell majd iparűzési adót fizetni

Novembertől több weboldalt is nehezebben lehet majd megnyitni az Explorerben

Novembertől több weboldalt is nehezebben lehet majd megnyitni az Explorerben