Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e52f5ca0-1634-4b8f-aefb-801ddbf1a7c8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vezérigazgató-helyettesi posztot hoztak létre, aki az űr- és a védelmi fejlesztésekért is felel majd.","shortLead":"Vezérigazgató-helyettesi posztot hoztak létre, aki az űr- és a védelmi fejlesztésekért is felel majd.","id":"20250102_4ig-nyrt-urtechnologia-uripar-Ur-es-Vedelmi-Technologiai-vezerigazgato-helyettes-Sarhegyi-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e52f5ca0-1634-4b8f-aefb-801ddbf1a7c8.jpg","index":0,"item":"ad86b4b1-1f02-4052-8912-eeda694a10df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_4ig-nyrt-urtechnologia-uripar-Ur-es-Vedelmi-Technologiai-vezerigazgato-helyettes-Sarhegyi-Istvan","timestamp":"2025. január. 02. 10:56","title":"Külön vezére lesz az űrtechnológiának a 4iG-nél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel tízmilliárdos forrás. ","shortLead":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel...","id":"20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"195874f5-4e8a-42af-b6b1-b801d20435d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 08:44","title":"Megszólalt az NVI a költségvetésben szereplő választási pénzekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet növekedés.","shortLead":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet...","id":"20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d.jpg","index":0,"item":"ed0e8c73-ce9b-4f05-948b-ae9b32032a06","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","timestamp":"2025. január. 03. 12:34","title":"Roubini: Akár jó végeredménye is lehet Trump rossz gazdasági elképzeléseinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One felületein kell intézni. Van azonban némi csavar a dologban – mutatjuk, mire kell figyelnie ezentúl.","shortLead":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One...","id":"20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"7282ceab-49b7-45fc-ae75-0ec6a5f0eaa8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","timestamp":"2025. január. 02. 08:51","title":"Véget ért a nagy leállás, One lett a Vodafone-ból és a Digiből – így intézheti az ügyeit ezentúl (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88311c0e-69aa-4349-af26-04b6b6aaed97","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy baráti társaság autózásának lett rossz vége. ","shortLead":"Egy baráti társaság autózásának lett rossz vége. ","id":"20250102_reszeg-utas-sofor-tamadas-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88311c0e-69aa-4349-af26-04b6b6aaed97.jpg","index":0,"item":"cc00c4be-7d69-41d7-80af-c155acbcefe7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_reszeg-utas-sofor-tamadas-baleset","timestamp":"2025. január. 02. 09:22","title":"Sofőrre támadt a részeg utas, kidöntöttek egy jelzőlámpát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnökhöz legközelebb álló csapat vezeti az NB I.-et, de alig van náluk magyar, saját nevelés pedig még kevesebb.","shortLead":"A miniszterelnökhöz legközelebb álló csapat vezeti az NB I.-et, de alig van náluk magyar, saját nevelés pedig még...","id":"20250103_orban-szabaly-felcsut-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884.jpg","index":0,"item":"d4b32bc8-e1dd-4bb1-9428-c8c06c99484e","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_orban-szabaly-felcsut-foci","timestamp":"2025. január. 03. 09:22","title":"Orbán szabályát szegi meg a Felcsút: alig van magyar a csapatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós. Az egykori ellenálló, volt SZDSZ-es politikus egy színes forradalom esélyét látja a mai Magyarországon.","shortLead":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja...","id":"20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982.jpg","index":0,"item":"b93b9403-8f8e-48dd-8bce-ef10d25acf48","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"047202ca-26df-45c5-a5b3-69cba04bdaf4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Tavaly kevesebb Tesla talált gazdára, mint 2023-ban, de az utolsó negyedév igen jól alakult.","shortLead":"Tavaly kevesebb Tesla talált gazdára, mint 2023-ban, de az utolsó negyedév igen jól alakult.","id":"20250103_visszaestek-a-tesla-eladasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/047202ca-26df-45c5-a5b3-69cba04bdaf4.jpg","index":0,"item":"cabbafe9-d035-49dd-8ab6-ada22f72aa33","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_visszaestek-a-tesla-eladasai","timestamp":"2025. január. 03. 09:02","title":"Visszaestek a Tesla eladásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légszennyezettség problémáit, a szmogveszélyre vonatkozó figyelmeztetéseket és a káros anyagok koncentrációjának mérsékléséhez szükséges intézkedések körét eltérően közelítik meg Európában, s ennek megfelelően a szmogriadó is más-mást jelent a kontinens nagyvárosokban: a különbözi jogszabályi háttérnek megfelelően a korlátozó intézkedések is változatosak, egyes helyeken csak tájékoztató jellegűek a helyi hatóságok lépései, néhol pedig teljesen elmaradnak.
Berlinben a nyolcvanas évek végén, Németországban - a Ruhr-vidéken - pedig a kilencvenes évek elején volt utoljára szmogriadó - tudatta a német környezetvédelmi minisztérium szóvivője. Azóta hasonló intézkedést nem is vezettek be, ami azzal is magyarázható a szóvivő szerint, hogy a hatóságok évek óta jelentős erőfeszítéseket tesznek a járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Az elmúlt évben lépett életbe például az az intézkedés, amely kitiltja a korszerű környezetvédelmi előírásoknak nem megfelelő személygépkocsikat a nagyvárosok belső kerületeiből. A berlini minisztérium képviselője elvben azonban nem zárta ki, hogy a korábbiakhoz hasonló szmogriadót léptessenek életbe. A "szmogrendeletre" értelmében a hatóságoknak legkevesebb 48 órával a riadó életbe lépése előtt tájékoztatniuk kell a lakosságot.
A gépkocsiforgalmat annak idején a német hatóságok szintén korlátozták: általános - nem rendszám szerinti - korlátozás, azt megelőzően pedig - különösen az autópályákon - általános sebességkorlátozás volt érvényben. Ez alól mentességet kaptak azok a járműtulajdonosok, akik eleget tettek a környezetvédelmi előírásoknak. A korlátozás megszegőit pénzbüntetéssel sújtották.
Franciaország keleti régióiban harmadik napja érvényes a szmogriadó riasztási fokozata. Más megyékben, ahol a szálló por légköri koncentrációjának átlagértéke megközelítette, de még nem lépte át a küszöbértéket, jelenleg az alacsonyabb, úgynevezett információs fokozat van érvényben. Míg ez utóbbi kizárólag ajánlásokkal szolgál a lakosságnak és az autósoknak, a riasztási fokozat sebességkorlátozást (átlagosan a megengedetthez képest óránként 20 kilométeres csökkentést), valamint a gépjárművekre vonatkozó korlátozásokat is előír, például a közigazgatási szervek gépkocsi-használatának 10 százalékos csökkentését vagy a teherautók kitiltását az érintett területekről. A tilalmak megszegését a rendőrség büntetheti.
Mindkét fokozatot a helyi közigazgatási szerv rendeli el. Az információs fokozat életbe lépéséről - amely 24 órára érvényes, de meghosszabbítható - a szennyezettséget mérő intézmény feladata tájékoztatni a sajtót. A riasztási fokozat kötelezően betartandó napi korlátozásairól előző este 7 óra előtt kell döntést hozni és a lakosságot tájékoztatni.
A szabályozás a prefektusoknak lehetővé teszi annak elrendelését, hogy a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedjenek. Erre Párizsban még soha nem került sor. Ennek ellenére létezik részletes szabályozás, amelynek alapján az azt megszegőket a rendőrség büntethetné. Az ilyenfajta korlátozás a döntés másnapján, reggel fél 6-tól éjfélig lehetne érvényben, ez idő alatt a tömegközlekedési eszközöket mindenki ingyen vehetné igénybe Párizsban.
A budapestihez hasonló szmogriadót még nem rendeltek el Ausztriában, jóllehet a mérőműszerek az év első nyolc napján 78 településen jelezték a levegő törvényben szabályozott finompor-tartalmának túllépését. A vonatkozó törvény kimondja, hogy egy adott körzetben évente csak harminc olyan nap lehet, amikor a szálló por koncentrációja meghaladja az 50 mikrogrammot köbméterenként. Az ellenintézkedésekre a tartományok jogosultak.
Az ország egyik legszennyezettebb vidéke Graz, ahol a város körzetében elhaladó autópályákon korszerű forgalomszabályozási rendszerrel próbálnak védekezni, illetve a folyamatos mérések fényében óránkénti 100 kilométeresre korlátozzák a maximális sebességet. Korábban érvényben volt olyan rendelkezés is, amelynek értelmében a részecskeszűrővel fel nem szerelt dízel üzemű gépkocsik nem közlekedhettek a városban, de jogi problémák miatt az intézkedést vissza kellett vonni.
Belgiumban péntek reggel hat órától hétfő reggel hat óráig volt érvényben a szmogriadó enyhébb változata. Az ezzel járó közlekedési korlátozások nem rendszámfüggő közlekedési tilalmat jelentettek, hanem általános sebességkorlátozást, ami a szakemberek szerint szintén fontos a levegőbe kerülő porrészecskék mennyiségének csökkentése szempontjából. Az autópályákon, illetve a lakott területen kívüli főutak többségén 90 km/órás sebességkorlátozás volt érvényben. Brüsszelben 50, Charleroiban 30 km/órára csökkentették a megengedett sebességet. A páros, illetve páratlan rendszámú gépkocsik forgalmának naponta váltakozó tilalmát csak akkor rendelnék el, ha a levegőben lebegő részecskék mennyisége elérné a 100 mikrogrammot köbméterenként. Az ennél enyhébb intézkedést jelentő sebességkorlátozáshoz akkor folyamodnak Belgiumban, ha a fenti arány két egymást követő napon meghaladja a köbméterenkénti 70 mikrogrammot.
A cikk folytatása (Oldaltörés)
Hollandiában egyelőre nem kellett szmogriadót elrendelni, de a levegő szennyezettsége az utóbbi hetekben több országrészben az átlagosnál magasabb volt. A nyugat-európai országban, amely fokozott környezetvédelméről is híres, kiemelt figyelmet fordítanak a levegő minőségére. A riadószintet mindazonáltal csak igen magas szennyezettség, köbméterenként átlagosan 200 mikrogrammnyi szennyezőanyag jelenti. Már ennek negyedét észlelve viszont a sajtó útján figyelmeztetést adnak ki, hogy a szmogra érzékenyebb emberek legyenek óvatosak.
Szmogriadó esetén napközben akár teljesen betilthatják a nem nélkülözhetetlen közúti járműforgalmat, de ilyenre eddig még nem került sor. Az aktuális helyzetet és az esetleges figyelmeztetéseket az állami televízió teletextjének egyik oldalán tüntetik fel folyamatosan, s ha szükség van rá, a média útján riasztják a lakosságot. Hengelóban tavaly óta folyik az a kísérleti program, amelynek keretében levegőtisztító betonréteget húznak egyes utakra. A beton titán-dioxidot tartalmaz, amely elvileg ártalmatlanítja a kipufogógázban is jelen lévő nitrogénoxidot. Így alulról válna lehetségessé a levegő tisztítása, aminek elsősorban éppen szmog idején lenne jelentősége.
Nagy-Britanniában sem az idei télen, sem az elmúlt években nem volt példa központilag elrendelt szmogriadóra. A levegőminőség ellenőrzése a környezetvédelmi, élelmezési és vidékügyi tárca (DEFRA) hatáskörébe tartozik. A minisztérium számos szennyezőanyagra - kéndioxidra, szénmonoxidra, ózonra - tart érvényben ajánlás jellegű határértékeket, amelyeket automata állomások ellenőriznek. Az értékeket térségtől függően különböző gyakorisággal ellenőrzik, s káros anyagok feldúsulása esetén a hatóságok figyelmeztetést adhatnak ki. Nincs központi törvény, amelynek alapján elrendelhető például a gépjárművek közlekedésének korlátozása környezetvédelmi okokból, de a helyi hatóságok saját hatáskörben bevezethetnek korlátozásokat. Ilyesmire azonban évtizedek óta nem volt példa.
Románia nagyvárosaiban az utóbbi években nem volt szmogriadó, bár a légszennyezettség mértéke meglehetősen magas például Bukarestben vagy Kolozsváron. A hatóságok az ősz végén Szászsebesen vezettek be ilyen szigorító intézkedést, akkor két napig szünetelt a tranzitforgalom, az arra haladó gépjárműveknek meg kellett kerülniük a várost.
Romániában kialakítottak egy olyan országos online monitorizáló rendszer, amelynek segítségével interneten látják az adott helyen és az adott pillanatban a légyszennyezettség állapotát. A www.calitateaer.ro honlapon ennek köszönhetően lehívhatók azok az adatok, amelyeket az ország egész területén elhelyezett 117 megfigyelőállomás valamennyi megyét átfedő mérései alapján gyűjtenek össze. Nincs országos érvényű, egységes "riasztási küszöb", ez a az adott környék átlagos szennyezettségi szintjétől függ. Vészes mérték esetén a polgármesternek össze kell hívnia a helyi illetékeseket a teendők megvitatására.
Szerbiában, bár a ködös téli időszakban sokszor megesik, hogy a nagyvárosok - Belgrád, Újvidék, Nis, Kragujevác - belső részén rossz a levegő, nem létezik szmogriadó. Légszennyezési riadó Belgrádban gyakran előfordul, mivel a vele átellenben, a Duna északi partján lévő Pancsovában működő olajfinomítóból és műtrágyagyárból sűrűn szabadulnak ki egészségre ártalmas anyagok. Ez azonban csupán figyelmeztetés az embereknek, hogy ha lehet, ne nagyon menjenek a szabadba, s ne is nyissanak ablakot.
Moszkva a légszennyezettség - és így az életminőség - terén a legutolsó helyeken kullog a világvárosok között minden felmérés szerint: a város területének mintegy harmadát zöldterület borítja, de a káros anyagok koncentrációja a levegőben általában a három-négyszerese, de nem ritkán tíz-húszszorosa a megengedett határértékeknek. Ennek fő oka a közlekedés: jóval több mint hárommillió autó van Moszkvában, köztük sok erősen szennyezi a levegőt, s zömük szinte szüntelenül dugókban araszol. Elvben a teherautókat már néhány hónapja kitiltották a belvárosból, de változás még nem látszik. A másik fő ok, hogy a városban ma is több mint 3000, a levegőt jórészt erősen szennyező ipari és számtalan távfűtő üzem működik. A személyautók használatának korlátozása és hasonló intézkedések nem ismertek.