HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.

Etsy

Terület: online kereskedelem | Érték: fenntarthatóság – emberközpontúság – közösség 

A kézműves termékek kereskedelmére szakosodott online piacteret 2005-ben alapította Rob Kalin, miután nem talált olyan helyet az interneten, ahol saját munkáit értékesíthette volna. Az Etsy megjelenésével a korábban csak kézműves boltokban vagy bolhapiacokon árult termékek – egyedi ékszerek, festmények, ruhák – egy csapásra globális vásárlóközönséget értek el. A fenntartható, gondos és emberközpontú alkotói folyamatokat támogató Etsy a működésével maga is példát mutat: új székháza berendezésekor például – a bútorok kézműves eredetén túl – az iroda ökológiai lábnyomának radikális csökkentése is fontos szempont volt.

©

Inditex

Terület: divat | Érték: vevőközpontúság – innováció – dizájn

Azt adni az embereknek, amire szükségük van, méghozzá olyan gyorsan, ahogyan lehetséges – ez az Inditex-vállalatok sikerének titka, mondja a spanyol alapító, Amancio Ortega, aki magát mélyszegénységből a világ immár leggazdagabb emberévé küzdötte fel magát. A cégnél a vásárlók állnak minden folyamat középpontjában: a kollekció megtervezésétől kezdve a boltok kialakításán át a logisztikai rendszer üzemeltetéséig. A dizájn, a minőség, az ügyfélszolgálat és a folyamatos innováció iránt elkötelezett vállalat nem is annyira követi, mint inkább gerjeszti a divatvilág változásait.

A rejtőzködő férfi, akinél nincs gazdagabb a világon

Amacio Ortega, a Zara alapítója kerüli a nyilvánosságot: interjút nem ad, fényképet pedig csak elvétve látni róla. Ennek megfelelően életéről, pályafutásáról sok bizonytalan hitelességű legenda terjed.

23andMe

Terület: egészségügy | Érték: nézőpontváltás – genetikai adatbank – ügyfélközpontúság

Az Anne Wojcicki által 2006-ban elindított vállalat egyszerre szeretné megváltoztatni az emberek viszonyát az egészséghez, illetve az egészségipar működését, azáltal, hogy a gyógyítás helyett a megelőzésre helyezi a hangsúlyt. A cég 99 dollárért készít postán feladható nyálmintából DNS-elemzést, amely segíthet az öröklött genetikai kockázatok beazonosításában, majd ezen alapuló életmódváltásban. A 23andMe emellett a beérkező mintákból hatalmas genetikai adatbázist épít (természetesen csak a hozzájárulók adataiból), amely gazdag forrás lehet további gyógyszerfejlesztési kutatásokhoz. A cég gyors fejlődése a szabályozó szervezetek figyelmét is felkeltette: a 23andMe-t az utóbbi években hasonló, részben jogos kritika érte, mint az Airbnb-t vagy az Ubert a saját szektorában.

Lego

Terület: játékipar | Érték: játékrendszer – élmény – kreativitás

Történetének több mint 80 éve során a Legónak nem egyszer újra kellett gondolnia működését. Az eleinte fajátékokra specializálódott üzem számára az igazi áttörést az hozta el, amikor az addig egymástól elkülönülő játékait rendszerbe szervezte. A Lego-fantáziavilág köré idővel széles profilú szórakoztató birodalom épült ki, amely megpróbálta felvenni a harcot a játékbizniszben megjelenő digitális riválisokkal. A szűk látókörű innováció során azonban a cég irányt tévesztett, és a kétezres évek elején újra válságba került. Végül úgy húzta ki magát a bajból, hogy visszatért eredeti hitvallásához, a „Játssz jól!” mottóhoz (ennek dán verziójából, a leg godtból ered a cég neve is). A portfólió szűkítése után újra az alapjátékok és a kreativitás fejlesztése került a fókuszba.

©

Nike

Terület: sportruházat | Érték: innováció – egészség – közösség

Inspirációt és innovációt nyújtani a világ minden sportolójának – mottója szerint ez a fő célja a neves sportszergyártónak, amely sportolón nem csupán a hivatásosokat érti, hanem „mindenkit, akinek van teste”. Brandje nem a tökéletes sportfelszerelést helyezi a középpontba, hanem a használóját, aki a cég terméke segítségével elér valamiféle teljesítményt. A Nike-nál rájöttek, hogy csupán azzal nem tarthatják meg piaci részesedésüket, ha a termékeikre ráteszik pipa formájú szimbolikus logójukat, ezért inkább a folyamatos innovációra és a közösségépítésre esküsznek. E célok eléréséért együttműködnek a legjobb sportolókkal, felhasználják a feltörekvő technológiákat, és különféle mozgalmak, közösségek szervezésével próbálják mozgásra bírni a világot.

Érdekli a Nike logójának és nevének története? Íme, a cégalapító visszaemlékezése

A Nike történetét sokan, sokféleképpen megírták már, idén az egyik társalapító, Phil Knight számolt be a vállalkozás kezdeti éveiről egy őszinte és személyes visszaemlékezésben. Memoárjában egyebek között a márka logójának és nevének keletkezéséről is mesélt.

Coursera

Terület: felsőoktatás | Érték: ingyenes oktatás – egyenlőség – gamifikáció

Az ingyenes online szabadegyetem (MOOC) piacának egyik kiemelkedő szervezetét, a Courserát két stanfordi professzor – Andrew Ng és Daphne Koller – alapította 2012-ben, miután rájöttek, hogy a YouTube-ra felpakolt előadásaikkal annyi érdeklődőt értek el, amennyit több száz éves egyetemi oktatással sem tudnának. Az élethosszig tartó tanulás sokat hangoztatott eszményének megágyazó Coursera célja, hogy a legjobb felsőoktatási intézmények kurzusait online is elérhetővé tegye. Ez nemcsak az oktatást forradalmasíthatja, hanem a társadalmi egyenlőtlenségekre is hatással lehet – a képzésekre ugyanis kortól, nemtől, származástól és anyagi helyzettől függetlenül bárki jelentkezhet.

Toms

Terület: divat | Érték: magasabb rendű cél – átláthatóság – dizájn

A Toms története Blake Mycoskie 2006-os argentínai útjából nőtt ki. Ottani munkája során az amerikai önkéntes két dologra lett ugyanis figyelmes: egyrészt felfedezte az alpargatas nevű, tradicionális helyi cipőt, másrészt rádöbbent, hogy Buenos Airesben milyen sok gyerek mászkál cipő nélkül. E két megfigyeléséből olyan üzleti modellt gyúrt össze, amely egyszerre volt for- illetve nonprofit, és amelyet később „gondoskodó kapitalista” cégek tömegei vettek át. A luxustermékké átdizájnolt alpargatast Mycoskie úgy vezette be az amerikai piacra, hogy közben ígéretet tett vásárlóinak: minden eladott cipő után szállít egy párat a világ rászoruló gyerekeinek. A húzás bejött, a különleges ajánlatot a szóbeszéd felkapta, és az emberek kérés nélkül terjesztették a Toms megkapó történetét. Mycoskie arra is helyesen ráérzett, hogy a jó háttértörténet mellett az átláthatóság is nagyon fontos.

Tesla

Terület: autógyártás | Érték: környezettudatosság – dizájn – innováció

Elon Musk 2003-ban elindított cége, a Tesla Motors a lesajnált elektromos kocsiból egy csapásra szexi, nagy teljesítményű luxusautót varázsolt. A mindezek mellett környezetbarát kocsihoz első körben csak a leggazdagabbak férhettek hozzá, de a hosszú távú tervek szerint egyszer majd mindenki megtalálja a kínálatban a magának való járművet. Addig is van feladat bőven, többek között a töltőhálózatok kiépítése, amelynek létrehozásához szorosan kapcsolódik Musk cégbirodalmának másik pillére, az amerikai napenergia-piac meghatározó szereplőjeként ismert SolarCity. Musk persze tisztában van azzal is, hogy – bármekkora üzleti forradalmár is – ekkora változást nehéz egyedül keresztülvinni, ezért 2014-ben a Tesla szabadalmait nyílt forráskódúvá, azaz a riválisok számára is szabadon hozzáférhetővé tette. Meglátása szerint minél több vállalat gyárt ugyanis elektromos autókat, annál gyorsabban terjed el majd a technológia.

A fenti cikk teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
HVG Extra Business Business magazin

Mit szólna, ha az egész világ tudná, mennyit keres? Ennél a cégnél nagyobb titkokat is megosztanak!

A közösségi média különböző oldalaira egyszerű publikálást lehetővé tevő Buffer a teljes átláthatóság jegyében működik. A dolgozói fizetéseken kívül nyilvánosak többek között a cég bevételei, költségei és árazási modelljei, a csapat összetétele, az alkalmazottak által olvasott könyvek listája – és mindezek az adatok ráadásul a cég honlapján valós időben is elérhetők.

HVG Extra Business Business magazin

Vészjósló jelek, amelyek arra utalnak: közel a vég

Még az ikonikus vállalatok esetében is előfordul, hogy megtorpannak, elbuknak és feledésbe merülnek. A vezetők önhittsége, a gyenge marketing, a rossz termék, a stratégiai hibák, a gazdasági környezet vagy egyszerűen a pech, mind szerepelhet a lehetséges okok hosszú listáján. Sok esetben azonban éppen a siker a bukás katalizátora.