HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A technológiai fejlődésnek köszönhetően életünk jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi évtizedben. Az egyre kevésbé hatékony klasszikus vállalkozási modellekkel szemben mindinkább újgenerációs modellek nyernek teret, amelyek sok mindenben ellentmondanak a régi iskolának. Íme három vállalkozási ötlet újgenerációs, pénztermelő vállalkozás felépítéséhez.

1. ONLINE KURZUS INSTRUKTOR

Az utóbbi években az online kurzusok piaca a semmiből nőtte ki magát sokmilliárdos globális iparággá, de elemzők szerint ez még csak a kezdete egy tartós hullámnak. Ha létezik bármilyen terület, amellyel kapcsolatban mások számára is értékes tudásunk van, állítsunk össze ütős online kurzust vagy mindjárt egy sorozatot. Az induláshoz elég lehet egy okostelefon, egy közepes teljesítményű laptop és néhány tíz dollárért videoszerkesztő szoftver. Technikai szempontból a későbbiekben a határ a csillagos ég, ezzel együtt kezdetnek ezekkel az eszközökkel is élvezhető tudásanyagot hozhatunk össze. Első online kurzusainkat feltölthetjük valamelyik piactérre, például a magyar érdekeltségű startup, az iteach.world oldalára, vagy a udemy.com, coursera.org oldalakra. E szolgáltatók jutalékuk fejében jelentős technikai és marketingterhet vesznek le a vállunkról, ami az elején nagy segítség lehet. Bevételeink emelkedésével akár önállósíthatjuk is magunkat, és felépíthetjük saját online értékesítési felületünket, így aztán a teljes kurzus bevételével magunk rendelkezhetünk anélkül, hogy jutalékot fizetnénk. Persze ez esetben már a technikai és a marketingköltségek is minket terhelnek majd, ezért érdemes jól megvizsgálni, megérett-e a helyzet az önállósodásra.

Előnyök

-       Rugalmas időbeosztás

-       Helyfüggetlen

-       Alacsony belépési költségek

Követelmények

-       Adott területen mások számára is értékes tapasztalat

-       Okostelefon, laptop

-       Videoszerkesztő szoftver

2. STOCKIPAROS

Ha fotósok, grafikusok, webdizájnerek vagy éppen programozók vagyunk, szeretjük a munkánkat, és a kezünk alól kiadott produktumok nemzetközi szinten is megállják a helyüket, könnyen a magunk uraivá válhatunk némi önfegyelemmel és a stock – más néven gyűjteményes – piacterek segítségével. Miért dolgoznánk csak néhány ügyfélnek, ha a világ bármely vállalkozása megvásárolhatja az általunk készített stockfotókat, grafikákat, weboldalsablonokat vagy bővítményeket? Stockiparosként alapvetés a nemzetközi szinten is piacképes minőség, a bevétel szempontjából azonban a mennyiség hozhatja meg az áttörést. Ezért is kulcsfontosságú, főleg az elején, hogy folyamatos kreatív termelésben legyünk. Így tudjuk minél előbb elérni azt a kritikus produktumtömeget, amely mellé már szemmel látható bevétel társul. Amennyiben a hétköznapokban is az adott szakmát űzzük, a kezdetekkor semmilyen komoly anyagi vagy technikai beruházás nem szükséges a szellemi tőkén, ötletelésen és a megvalósításra áldozott munkaórákon kívül. Fotósként célszerű a nagyobb piactereken jelen lennünk, mint amilyen például az istockphoto.com, a stock.adobe.com vagy a shutterstock.com, míg grafikusként a graphicriver.net vagy a creativemarket.com lehet az indulási alap. Webdizájnerként a leggyorsabb eredményt a themeforest.net hozhatja, míg programozóként az ugyancsak az Envato csoport által működtetett codecanyon.net.

Előnyök

-       A magunk urai lehetünk

-       Saját időbeosztás

-       A termelésre kell figyelnünk, a marketinget a piacterek elvégzik

Követelmények

-       Nemzetközi szinten eladható produktum

-       Megfelelő mennyiségű munkaóra

-       Kritikus tömeg elérése a produktumok mennyiségében

-       Pozitív attitűd

3. VLOGGER

Nem szeppenünk meg a kamera előtt? Van humorunk, karakterünk, egyéniségünk és véleményünk? Akkor vloggerként (ami a videoblogger rövidítése) kiváló lehetőséget kínál számunkra a YouTube. Az ingyenes videomegosztón elég hamar komoly mennyiségű követőre tehetünk szert. Mire van szükségünk a digitális népszerűséghez? Technikai szempontból kezdetnek megteszi egy jobb okostelefon, videoszerkesztő szoftver és egy erősebb számítógép a videók összeállításához. Ezeknél is fontosabb viszont az átütő tartalom és a folyamatos megjelenés az újabb epizódokkal. A jó videoblog témája és tartalma belőlünk fakad, nélküle nem lesz hiteles a végeredmény. Szeretjük a videojátékokat? Teszteljük, kritizáljuk őket! Adjunk közre titkos trükköket, mutassunk be végigjátszásokat! Jól főzünk? Készítsünk spéci ételeket, adjunk hozzá tálalási ötleteket és spékeljük meg az aktuális finomsághoz illő italajánlattal. Mindegy, mi a témánk, a lényeg, hogy önmagunk legyünk, szerethető vagy utálható, de mindenképpen megjegyezhető módon töltsük ki személyiségünkkel a képernyőt. Ha így teszünk, megfelelő fegyelemmel és szorgalommal néhány éven belül olyan sikereket érhetünk el, mint a YouTube magyar sztárjai közül Pamkutya, a Hollywood News Agency vagy az Otherworld.

Előnyök

-       A hobbink lesz a munkánk (vagy fordítva)

-       Megmutathatjuk magunkat a világnak

-       Mi döntjük el, miről, mikor és mennyit mondunk

Követelmények

-       Megjegyezhető, megütköztető karakter, egyéniség

-       Okostelefon és egy erősebb számítógép

-       Videoszerkesztő szoftver

Szilvágyi-Szeli Péter cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/1-es számában.

Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Vállalkozik? Íme 3 fontos tanács, amivel hatással lehet a világra!

Míg a kilencvenes években a vállalkozó szót nagyjából az ügyeskedő csaló szinonimájaként értelmeztük, mára felismertük, hogy a vállalkozók aktív részesei társadalmunk szövetének. Hovanyecz Tamás cikkében azt a SocialFokus kollektívát mutatja be, amely azon munkálkodik, hogy terjessze a közösségre ható vállalkozások fontosságának gondolatát.