szerző:
hvg.hu

A válság előtti évekhez, 2006-2007-hez képest közel kétszer annyian vannak azok Magyarországon, akik úgy érzik, élelemre sincs elég pénzük. Az OECD felmérése szerint 2011-2012-ben a magyarok 30 százaléka tartozott ide. 2006-2007-ben ez az arány még 17 százalék volt.

A válság után a legtöbb országban megindult a gazdaság kilábalása, a GDP növekedését azonban nem követte a munkaerőpiac helyzetének javulása, sok helyütt azonban a munkahelyteremtés nélküli kilábalás jelei láthatók. A munkanélküliség magas maradt, a válság pedig különösen a szegényebb rétegeket érintette rosszul. Főleg a fejlett országokban volt jellemző, hogy az elmúlt években erőteljesen meghúzták a költségvetési nadrágszíjat, az eurózónában az adósságválság több országban jelentős kiadásbeli visszavágásokat kényszerített ki – derül ki az OECD frissen megjelent Society at a Glance 2014 kiadványából.

A megszorítások nagyobb részben nem segítettek a szegényebb rétegek helyzetén. Az OECD szerint például nem a válság közben kellene a munkanélküli ellátásokat csökkenteni. A válság során a jövedelem egyenlőtlenségek is megnőttek.

Az OECD különböző, a társadalmi helyzetet ábrázoló indikátort is megjelenít. Ezekből például kiderül, hogy a szervezet országai között Magyarországon voltak a harmadik legtöbben azok, akiknek még az ételvásárlás is anyagi gondot okoz. A kérdés pontosan úgy szólt, "Volt-e az elmúlt 12 hónapban olyan alkalom, amikor nem volt elég pénze élelmet vásárolni magának vagy családjának?" A kérdést a válság előtt (2006-2007-es eredmények átlaga) és utána (2011-2012-es évek átlaga) is feltették. A magyarok 30,8 százaléka adott a válaszra igent, ennél többen csak Törökországban és Mexikóban válaszoltak igennel a fenti kérdésre. A magyar adat különösen jelentősen romlott 2006-2007 óta, akkoriban ugyanis az arány még csak 17 százalék körüli volt.

Fontos azonban hozzátenni, hogy ezek az adatok nem egészségügyi szakemberektől származnak, hanem önbevalláson alapultak.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!