szerző:

Az internet elterjedésével megjelent műfaj mára online jelenséggé nőtte ki magát, s meghatározó a világháló történetében. Mit is takar azonban a rövid szócska, amely világszerte közösséggé kovácsolta a online naplóírókat? Mikor jelent meg az első blog, s megközelítőleg hányan hódolnak ennek a szenvedélynek?

Tim Berners-Lee, a WWW és a blog atyja
© AP
A blog, vagy webnapló egy olyan interaktív honlap, amely többé-kevésbé napi rendszerességgel frissül, létrehozója pedig egy személy, vagy egy közösség. A szöveges, esetleg képpel és egyéb multimédiás tartalommal ellátott bejegyzések (entryk, postok) általában fordított időrendben sorakoznak az oldalon.

Sokféle blog létezik, a leggyakoribb azonban az úgynevezett én-blog. Ez egy bizonyos személy nyilvános naplója, amelyben a vele történt eseményekre, vagy a világ híreire reflektál. A hivatkozások, vagy linkek segítségével a blog határai kitágulnak, kihasználva a hipertext adta lehetőségeket. A legtöbb blogon az oldalra látogatóknak lehetősége van megjegyzéseket, kommentárokat fűzni a postokhoz, vagy más módon kapcsolatba lépni a weboldal fenntartójával.

Az első blog létrehozása a World Wide Web atyjaként ismert Tim Berners-Lee nevéhez kötődik, bár maga a kifejezés csak jóval később jelent meg a köztudatban. A svájci CERN fizikai kutatóintézet munkatársaként dolgozó Lee 1992-ben indította az első blogot a What’s new in ‘92 című oldalon, ahonnan kollégáit értesítette az újabb, a világhálóra felkerült oldalak elkészültéről. Ezt további, az internetes fejlesztésekről szóló oldalak követték. 1996-ban Dave Winer a web szólásszabadságát propagáló hírgyűjtő blogot hozott létre.

Maga a weblog elnevezést először 1997-ben használta Jorn Barger. A szót a web és a log (hajónapló) szavak összevonásával alkotta meg. A rövidített alak: a blog pedig 1999-ben, Peter Merholz blogján jelent meg először, akárcsak a blogger (naplóíró). Merholz egy szójátékkal élve kettébontotta, s személyesebbé tette a weblog kifejezést, igévé alakítva azt (we blog), amely innentől indult világhódító útjára. Az első fecskék közé tartozik a RobotWisdom.com, illetve a CamWorld.com is.

1999-ben már akkorára duzzadt a webes naplók száma, hogy a könnyebb tájékozódás érdekében létrehozták az első gyűjtőportálokat, mint például a mai napig is működő Eatonweb.com-ot, ahol a felhasználók téma, ország, nyelv és cím szerint kereshetnek rá az egyes blogokra, de akár a saját blogjukat is felvetethetik a listára.

Ez a robbanásszerű fejlődés az első ingyenes blogkészítő szoftverek, mint például a Pitas vagy a Blogger megjelenésével indult el. Ezek a programok ugyanis lehetővé tették, hogy a naplóírók különösebb programozói ismeretek nélkül is létrehozzák saját, sablonok alapján formailag is megtervezett internetes oldalukat.

2003-ban már világszerte több mint 4 millió blog üzemelt - ezek 62 százaléka angol nyelvű -, 2004 végére pedig a webes naplók száma elérte a 10 milliót. Magyarország némi lemaradást mutat e téren, de itthon is egyre népszerűbbé válik az online naplóírás.

Hazánkban a Korridor indította az első blogmotort, amelyhez azóta több szolgáltató (Freeblog, Blognet, Bloghely, stb.) csatlakozott. Léteznek magyar gyűjtőportálok is, például a http://blog.lap.hu, a www.blogring.hu. Előbbi tematika szerint (személyes, közös, bölcs, képes stb.) csoportosítja a blogokat, valamint útmutatóként szolgál külföldi blogok, blogmotorok és egyéb társoldalak felé, utóbbin tematika, a szerzők neve és ringek (blogközösségek) szerint is lehetőség van böngészni az internetes naplókat.
Infinit Golden Blog

A vállalatok tudatosan használják fel a blogok üzleti lehetőségeit

Egyre több vásárló használja fel a céges blogokat információforrásként a vásárlás megalapozására. A Hostway felmérése szerint a látogatók 94 százalékának a céges honlapon lévő blog segített vásárlási döntésében, s mintegy 25 százalék pedig teljesen a blogon nyert információkra alapozta döntését.

Világ

Bloggerek az amerikai kampányban

Az idei amerikai elnökválasztás kampányában már komoly szerepet játszanak a blogok, internetes naplók, amelyek nemcsak a hagyományos információhoz jutást segítik, hanem hatékony eszközei a kampányfinanszírozásnak, valamint a jelöltek népszerűsítésének.

Golden Blog

Bloggerek Irakból

Majdnem minden Irakról szóló információ vagy hír a politikusok és a média szűrőjén keresztül jut el a nagyvilágba - állítják azok az iraki bloggerek, akik küldetésüknek tekintik, hogy naplóikban hitelesen „tudósítsanak” országukról.

hvg.hu Média

Az alkalmazottak weblogjai veszélyforrást jelenthetnek

A Clearswift információbiztonsági cég arra biztatja a munkaadókat, hogy világos, az alkalmazottak által is elfogadható bloghasználati házirendet vezessenek be. A titkos adatok kiszivárgása és a cég jóhírének megsértése egyre nagyobb veszélyt jelent a blogok terjedésével.

Infinit Világ

Kína, szabadság, emberi jogok és a blogok

A kommunista párt által vezetett Kínában közel 100 millió internetező van, akik viszont csak igen korlátozott keretek között hódolhatnak a világháló nyújtotta lehetőségeknek: a külföldi oldalak letiltása, a chatszobák és a fórumok moderálása általános gyakorlatnak számít.

Infinit Golden Blog

Bloggerek olvassák a blogokat

A blogok, íróik és olvasóik is egyre meghatározóbb szeletét jelentik az internetezők társadalmának, ennek megfelelően a szokásaikat kutató felmérések száma is egyre nő. Az ilyen témájú kutatások legfrissebb darabja (2005. februári és márciusi adatokkal) a CNN, az USA Today és a Gallup közös munkája, amely néhány meglepő adatot is közöl.