Tetszett a cikk?

Hatvan éve, a főváros felszabadítása után többen abban reménykedtek, hogy valami egészen újat lehet kezdeni a romokon, ám a grandiózus városrendezési elképzelések köszönő viszonyban sem álltak a meglehetősen kiábrándító gazdasági és politikai realitásokkal.

"A pincékből előjövet az üszkös, füstölgő romok, az utcákat beborító törmelékhegyek láttán sokan azt hitték, hogy a város elpusztult, helyébe újat lehet s kell is építeni. A városrendezők (...) nem akartak semmit sem visszaépíteni abból, ami lerontott és rossz, csúnya, túlhaladott volt - ki akarták küszöbölni a múlt hibáit." E szavakkal idézte fel az 1948-ban az Építés- és Közmunkaügyi Minisztérium által kiadott, Romokból élet című összefoglaló, milyen hangulat uralkodott a frissen felszabadított Budapesten - legalábbis a szakmabeliek körében.

Ezek a remények tükröződtek azokban az ötletekben és tervpályázatokban, amelyek szinte rögtön a fegyverropogás elülte után megjelentek. Az első elképzeléscsomagot már 1945 márciusában publikálta R. Pán József A tervező álma, egy romváros újjászületése című, illusztrált ötletkönyvében, amely magabiztosan formálta volna át a főváros egyes pontjait. A Vérmezőre sportrepülőteret képzelt, míg a Citadella helyére stadionnyi szabadtéri színpadot, a Tabánba gyógyhoteleket és golfpályakomplexumot, a pesti Duna-part erősen megrongálódott szállodasorát pedig amerikai stílusban gondolta újjáépíteni, hozzátéve, hogy minden hotelbe be kellene vezetni a világkülönlegességnek számító fővárosi termálvizet. Az egyébként díszlettervezőként maradandót alkotott R. Pán tervei között szerepelt a minisztériumoknak a budai Várba telepítése is.

Az önjelölt tervezőt aztán sokan követték - igaz, akkor már hivatalos ösztönzésre, mivel 1945 második felében több tervpályázat is bátorította az építészeket. Jellemző a korra, hogy az önkormányzati teendőket ellátó Budapesti Nemzeti Bizottság augusztus végén nem valamely sürgető újjáépítési feladatra, hanem "a nemzeti vértanúk és az 1919 óta mártírhalált halt szabadságharcosok örök nyugvóhelyéül szolgáló mauzóleum, a Nemzeti Pantheon elhelyezésére" írt ki pályázatot. Mivel a létesítendő össznépi zarándokhely elé "több százezres tömeg elhelyezésére szolgáló teret" is rendeltek, a jelentkezők többsége a Vérmezőt vagy a Városligetet preferálta, de a legmonumentálisabb terv készítői - Gregersen Hugó és Wannenmacher Fábián - a Déli pályaudvar és az Erzsébet híd közötti teljes területet bevonták volna a felvonulási útvonalba, amelyen a tömeg eljuthatott volna a diadalívvel, oszlopokkal és lovas szobrokkal felvezetett, talapzaton álló mauzóleum komor épületéhez.

Mások sem adták alább: Kiss Tibor a nemzeti szentélyt például egyenesen a Duna közepére, a Margit híd közelébe vizionálta. Az ünnepségen részt vevő sokaság (a tervező szerint mintegy 350 ezer ember) a rakpartokról, hidakról, esetleg a Halászbástyáról róhatta volna le kegyeletét - derül ki Vadas Ferenc Budapesti tervpályázatok 1945-ben című, két évtizede megjelent tanulmányából.

Gyakorlati szempontból nagyobb jelentőségűnek tűnt az a - részben R. Pán József nyomdokain haladó - kiírás, amely a romos főváros rendezési tervéhez kért ötleteket. Bár akadt olyan pályázó is, aki a Várhegy elhordását indítványozta, a benyújtott művek értékelhető része sok, akkoriban (is) aktuálisnak tetsző városrendezési kérdést feszegetett, így például a pályaudvarok kitelepítését a belvárosból, a city szerepét részben átvevő alközpontok létrehozását, a Dunakorzó átépítését, az Andrássy út továbbvezetését a Duna-partig vagy a fővárost elkerülő körgyűrűt.

A legszínvonalasabb és legrealistább munkának a zsűri Münnich Aladár tervezetét tartotta. Ő több elv mentén próbálta megoldani Budapest gondjait. A központot például négy (az Üllői út és a Nagykörút kereszteződésében, Kelenföldön, illetve a Nyugati és a Déli pályaudvarnál létesítendő) alközponttal, illetve a várost körbekerülő gyorsforgalmi úttal kívánta tehermentesíteni. Más tervezőkhöz hasonlóan ő is funkcionális egységekre bontotta volna a fővárost, a nagyrészt családi házas Budával, a műemléki jellegében meghagyott Várnegyeddel, a szállodákkal és középületekkel lazán beépített pesti Duna-parttal, illetve a felhőkarcolókkal és süllyesztett útpályás (a Duna alatt alagúton áthaladó) gyorsforgalmi úttal keresztezett "hazai Manhattan"-nel, amely a Kis- és Nagykörút közé tervezett úgynevezett Középkörút táján épült volna fel. A zsűri nagyra értékelte azt az elképzelését, hogy a Kiskörutat összekötötte volna a Lánchíd és a Bazilika közé nyitandó új úttal.

A hivatalos tervekben azonban végül szinte semmilyen nyomot nem hagyott az ötletroham. Ennek építészettörténészek szerint az is oka lehetett, hogy 1945 végére kiderült: a főváros nem szorul a szó szoros értelmében vett újjáépítésre, mivel az összes épületnek "csak" kevesebb mint 4 százaléka semmisült meg, 41 százaléka csupán kisebb károkat szenvedett, egyötöde pedig épen maradt.

A Romokból élet című, már idézett kiadvány szinte sajnálkozva említette, hogy a romos házak alig néhány helyen alkotnak összefüggő csoportot, így "nincs lehetőség egész területek egységes újjáépítésére". A szerző csalódottan konstatálta, hogy pont "azok a házak maradtak épen, amelyek a városrendezés útját állták, a városképet elcsúfították, ugyanakkor értékes, megbecsült épületek rommá váltak". E csúfságok közé sorolta a Deák téri Anker-házat vagy a Roosevelt téren a szecessziós Gresham-palotát. "A szecesszió személyesebb karaktere ütközött a modernista felfogással, ebben még a szocreál követőivel sem vitatkoztak" - magyarázza Prakfalvi Endre építészettörténész a ma talán némileg meghökkentő reakciókat. De voltak más megfontolások is: a Rákóczi utat azóta is elszűkítő, akkoriban csaknem romhalmaz Rókus Kórháztól az építészek a legszívesebben megszabadultak volna, de az ostrom utáni helyzetben elképzelhetetlen lett volna egy kórház lebontása.

A háború utáni közállapotokra jellemző, hogy a valóságot hivatalból jobban ismerő testület, a várostervezésért felelős közmunkatanács újjáépítési tervei sem jártak nagyobb sikerrel, mint a pályázatokra benyújtottak. Pedig ezek egyikét, amely Budapest fürdővárossá fejlesztését célozta, akkoriban igencsak nagyra tartották és támogatták építész körökben. "Nem egyszerűen a meglévő fürdők újjáépítését, bővítését (...) tervezték, hanem a gyógyászati létesítmények, szállodák, a kapcsolódó szórakozó- és pihenőhelyek egész összefüggő rendszerét kívánták létrehozni" - tudható meg Vadas Ferenc A közmunkatanács és a budapesti Duna-partok újjáépítése, 1945-1949 című tanulmányából. Bár a közmunkatanács városfejlesztési munkabizottságában 1945 novemberében elhangzott, hogy Budapest elsősorban nagyváros, és csak azután fürdőváros, valamint, hogy nem szabad túlbecsülni a gyógyulni kívánók számát, a tanács komolyan foglalkozott a tervvel, 1946 tavaszán pedig határozatban jelölte ki erre a célra a Margitsziget egy részét, a budai Duna-parton pedig a Lukács, a Császár, a Rác, a Rudas és a Gellért fürdőt magában foglaló, a folyópartig nyúló zöldövezeteket képzeltek el.

Sok vita folyt a közmunkatanácsban a hidak és a hídfők újjáépítéséről is. Fontolóra vették, hogy a Margit hidat esetleg délebbre helyezzék, mert úgy töretlen ívben futhatott volna rá a Margit körút vonala. Ebből éppúgy nem lett semmi, mint abból az ábrándból, ami a mai budapestieket nyilván mosolyra fakasztja, tudniillik hogy a Lánchídhoz hasonlóan az Erzsébet híd se kapjon jelentős forgalmi szerepet, hanem csak a tervezett fürdőváros és a city között teremtsen kapcsolatot. Vita ide, vita oda, magának a hídnak az újjáépítése is 1964-ig váratott magára (HVG, 2001. július 28.).

Ugyanúgy megvalósítatlan maradt a közmunkatanács többi, a maga nemében igencsak nagystílű tervének - mint például a Duna-parti szállodasor felújítása - a zöme is. Ennek hátterében egyrészt az ostrom utáni pénzszűke állt - csak 1948-ra futotta az összes megrongálódott háztető kijavítására -, de közbeszólt a politika is: a kommunisták általános térnyerésével egyre inkább háttérbe szorultak a modernizmus hívei.

A modern építészet elveit messzemenően támogató közmunkatanácsot 1948 derekán Vas Zoltán - az akkor nagy hatalmú gazdasági bizottság főtitkára - egyetlen telefonnal feloszlatta. Az onnan az Építéstudományi és Tervező Intézetbe menekült szakemberek mozgástere egyre szűkült, s maradék reményeiket is szétoszlatta a kommunista építészek 1949. novemberi nyilatkozata, amelyben leszögezték: megindítják a "kíméletlen harcot az imperialistáknak építőművészetünk területén a formalizmuson, kozmopolitizmuson keresztül megnyilvánuló támadása ellen, a szocialista, realista építőművészet hazánkban való megteremtéséért". Az ekkor bejelentett stílusfordulat aztán - nagyjából 1951-re - gyakorlattá érett. A modernista stílusban készült Erzsébet téri buszpályaudvar, a budai Duna-parton, a Parlamenttel szemben található pontház vagy az Építőmunkások Székháza a Dózsa György úton még ez előtt épült.

Komolyabb városrendezési ötleteket viszont a fővárosban nem sikerült megvalósítani. Prakfalvi Endre két jelentősebb ellenpéldát említ: "Kivétel talán az 1951-ben elkészült, a Városligettől elvett területen kialakított Felvonulási tér a szakszervezeti tömbbel, illetve az új városmag kialakítására vonatkozó kezdeményezés Csepelen, a Szent Imre tér környékén."

ILLÉNYI BALÁZS

Bige László: El kellene dönteni, ki az, aki éhen hal

Bige László: El kellene dönteni, ki az, aki éhen hal

EU bírósági vélemény a pedofiltörvényről: Magyarország alapvető jogokat tagad meg

EU bírósági vélemény a pedofiltörvényről: Magyarország alapvető jogokat tagad meg

Samsung órája van? Épp most kapott egy új funkciót, ami akkor jelez, ha baj van

Samsung órája van? Épp most kapott egy új funkciót, ami akkor jelez, ha baj van

Hodász András mozgalmat indítana a Metropol szexuális zaklatásra buzdító cikke miatt

Hodász András mozgalmat indítana a Metropol szexuális zaklatásra buzdító cikke miatt