Tetszett a cikk?

A pápa visszavonulásáról szóló találgatások nemrégiben újra felröppentek. Az egyházjog nemcsak hogy lehetővé teszi a pápa lemondását, hanem már akadt is példa ilyesmire a történelemben.

"Krisztus sem szállt le a keresztről" - hozott érzékletes történelmi példát II. János Pál pápa korábban, amikor arról faggatták, lemondana-e, ha betegsége elhatalmasodna rajta. A szenzációhajhásznak minősített média túlzott érdeklődését és illetlen találgatásait pedig azzal szerelte le az immár negyven éve híven szolgáló pápai magántitkár, Stanislaw Dziwisz érsek, hogy "sok újságíró, aki korábban a pápa egészségéről írt, ma már a mennyben van".

© AP
Nem kevés belső, vatikáni kritikát aratva Jorge Mejia argentin érsek elképzelhetőnek tartotta ugyan a pápa lemondását, de - a napokban erről szintén nyilatkozó Sodano bíboroshoz, a vatikáni "miniszterelnökhöz" hasonlóan - II. János Pál lelkiismeretére bízta az ügyet. A katolikus egyházfő magától eddig még soha nem hozta szóba lemondását, de sokatmondó jelnek tekinthető, hogy az ellene elkövetett emlékezetes 1981-es merénylet után, a hosszú felépülést követően éppen ő volt az, aki kezdeményezte az Egyházi törvénykönyv olyan kiegészítését, amely immár kánonjogilag is lehetővé teszi Szent Péter utódának a lemondását.

A találgatások szinte menetrendszerűen felbukkantak tíz és öt éve is, II. János Pál 75. és 80. születésnapja környékén (előbbi életkorban elvárják a püspökök lemondását, míg utóbbi esetén a bíborosok megszűnnek pápaválasztók lenni). Két és fél évvel ezelőtt még a pápa konzervatív jobbkeze, a pápaválasztó bíborosi kollégium vezetője - így a vatikáni hierarchia szerint a pápa utáni második ember -, Joseph Ratzinger bíboros is úgy fogalmazott: ha a pápa úgy látná, betegsége miatt képtelen ellátni feladatát, "lenne bátorsága a lemondást választani".

Ezzel szemben Paskai László, Magyarország rangidős bíborosa irreálisnak tartja a lemondásnak még csak a felvetését is. Úgy véli, ilyen forgatókönyv soha fel sem merült II. János Pál pápával kapcsolatban. Az Egyházi törvénykönyv említett 332. kánonját - amely szerint "ha úgy adódik, hogy a római pápa lemond hivataláról, az érvényességhez szükséges, hogy a lemondás szabadon, annak kijelentése pedig szabályosan történjék, de nem szükséges, hogy bárki elfogadja" - Paskai bíboros és a többi magyar főpap egybehangzóan úgy értelmezi, hogy nem a lemondás lehetőségét, hanem a pápa tökéletes szuverenitását hangsúlyozza.


2. rész (Oldaltörés)

Ezzel szemben John Wilkins, az angliai katolikus intellektuális kéthetilap, a Tablet szerkesztője már három éve azt mondta a BBC hírügynökségnek, hogy vatikáni körökben azt rebesgetik, a pápa aláírt egy olyan levelet, amelyben kijelenti, súlyos akadályoztatása esetén tekintsék befejezettnek pápaságát. Wilkins egyúttal azt is felvetette, hogy nincs pontosan szabályozva, mi történjék olyankor, ha a pápa nem tud - az idézett paragrafus értelmében - szabadon lemondani, mert például kómába esett, netán Alzheimer-kór akadályozza tisztánlátását. A Focus német hírmagazin a pápa mostani kórházi tartózkodása után egyenesen olyan vatikáni spekulációkat szellőztetett meg, amelyek szerint Dziwisz magántitkár és esetleg Sodano bíboros is őriz egy-egy pápai lemondólevelet, amelyről csak a keltezés hiányzik.

Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek viszont meg van győződve arról, hogy "saját tanításához hűen a katolikus egyház elfogadja II. János Pál vezetését élete utolsó pillanatáig", magyarán a pápa biztosan nem fog lemondani.

Vannak persze, akik másként gondolják. A vatikáni körökben élesen bírált svájci reformteológus Hans Küng szerint a katolikus egyház érdekében "hasznos és szükséges lenne" a pápa lemondása (HVG, 2005. február 19.). Hasonlóan vélekedik Richard McBrian, az amerikai Notre Dame katolikus egyetem teológiaprofesszora is, aki szerint a pápa lemondása az egész világra kiható spirituális kijelentéssel érne fel, mert azt jelezné: még a pápa sem nélkülözhetetlen, és "mindig késznek kell lenni megválni a hatalomtól a nagyobb jó érdekében".

Beer Miklós váci püspök arra hívta fel a HVG munkatársának figyelmét, hogy az 1965-ben lezárt második vatikáni zsinat részben korlátozta a pápa szerepét, így ő immáron nem egyedül, hanem a püspöki testülettel közösen kormányozza az egyházat. Ez akkor is változás, ha senki sem kérdőjelezi meg a pápa Krisztus földi helytartójaként betöltött szerepét, illetve azt, hogy csalhatatlan a katolikus hit és tanítás dolgában, amikor "ex cathedra" tesz kijelentést. A HVG-nek nyilatkozva a püspök kitért arra, hogy a hittől elvonatkoztatva, pusztán racionális síkon sokakban felmerülhet a párhuzam: világi államfők megválasztásakor - vagy éppen nyugdíjazásakor - fontos szempont, milyen az illető fellépése és kondíciója. Arra is emlékeztetett a váci főpásztor, hogy a Vatikánban "bölcsen le vannak osztva a feladatok", így a napi ügyek intézésében nincs szükség a pápa közvetlen jelenlétére, mi több, hála az egyházi intézmények olajozott működésének, a hittel kapcsolatos kérdésekre is választ lehet kapni - akár az egyházfő nélkül is.

3. rész (Oldaltörés)

Bábel érsek azzal egészítette ki mindezt, hogy eddig is a pápa tucatnyi megbízottja - köztük Ratzinger bíboros is - a körülöttük lévő szakértői gárdával készíttette el a pápa által később szentesített enciklikákat és tanítói leveleket. Ezt erősíti meg az amerikai Time magazin értesülése is: az újság - belső, vatikáni forrásokra hivatkozva - úgy véli, a pápa csak engedelmesen aláírja a nap közben hozzá berohanó bíborosok által elé tolt dokumentumokat.

Ez a rendszer nyilván akkor is működőképes lenne, ha II. János Pál állapota esetleg rosszabbodna. Ezzel kapcsolatban Bábel érsek azt jegyezte meg, hogy a "beteg világnak beteg pápa kell", arra utalva ezzel, hogy a manapság sok államban engedélyezett vagy engedélyezés előtt álló eutanáziát is más megvilágításba helyezheti, ha az egyházfő saját példájával is jelzi: a beteg ember is értékes.

Mások (így például néhány évvel ezelőtt még a már említett Hans Küng is) felvetették: ha visszavonulna vagy lemondana a pápa, előbb akár egy hirtelen hozott rendelettel is eldönthetné, ki legyen teljhatalmú megbízottja, vagy beleszólhatna utóda kiválasztásába. Jóllehet Paskai bíboros ezt is a valóságtól elrugaszkodott elképzelésnek tartja, tény, hogy apróbb döntésekkel már az utóbbi évtizedekben is módosítottak a pápaválasztás menetén. A második vatikáni zsinatot 1965-ben lezáró VI. Pál pápa például 120 bíborosban maximálta a konklávé tagjainak számát, másrészt ő hozta meg 1970-ben azt a már említett rendeletet, amely szerint csupán a 80 évesnél fiatalabb bíborosok szavazhatnak az új egyházfőről, és az új pápa sem lehet ennél idősebb. II. János Pál még tovább ment, és nemcsak a 2001 januárjában kinevezett 44 új bíborossal rendezte át a bíborosi kollégium erőviszonyait - csökkentve az olasz kardinálisok arányát -, hanem öt évvel korábban, 1996-ban módosította a pápaválasztási törvényt is. Így ma már - igaz, csak tucatnyi eredménytelen választási forduló után - kétharmados többség helyett immár egyszerű többséggel is lehet pápát választani.

IZSÁK NORBERT

Szellem

Távozási napló

A hivatalukról lemondott pápákkal van már némi tapasztalata az egyháznak. A legenda szerint 97-ben elsőként I.

Zsidóságuk miatt bántalmaztak két embert az M3-as autópályán

Zsidóságuk miatt bántalmaztak két embert az M3-as autópályán

Így reagált Bochkor Gábor arra, hogy Hajós András dalban kért bocsánatot Balázs Kláritól

Így reagált Bochkor Gábor arra, hogy Hajós András dalban kért bocsánatot Balázs Kláritól

Egy egyszerű okosóra adataiból kiolvasható az ADHD és a szorongás

Egy egyszerű okosóra adataiból kiolvasható az ADHD és a szorongás

A bíróság szerint nincs rá bizonyíték, hogy droglabor működött volna Csepelen

A bíróság szerint nincs rá bizonyíték, hogy droglabor működött volna Csepelen