Tetszett a cikk?

Van-e az egyháznak küldetése napjainkban, és ha igen, mi az? - Erre a kérdésre keres választ egy dél-afrikai teológus magyarul most megjelent könyve. Érdemes tehát húsvétkor - amikor Krisztus feltámadása mellett az ő missziós parancsáról is megemlékeznek - felidézni, mikor hogyan vélekedtek a keresztények e küldetésükről.

Válságban van a misszió - ismerik el katolikus és protestáns teológusok példás egyetértésben. A krízist elsősorban az a frusztráltság okozza, hogy nem vált valóra az ókor óta minden évszázadban menetrendszerűen megjósolt világméretű spirituális ébredés, amely a remények szerint a Föld lakóinak Krisztushoz való megtérését eredményezné. Tudós teológusok újra és újra kiszámolták, ha minden hívő - Jézushoz hasonlóan - csak tucatnyi felebarátját vezetné el a világosságra, néhány évtized alatt Krisztus-követővé válna a glóbusz. Az utóbbi évszázadban különösen a protestáns egyházak jeleskedtek az efféle "próféciákban". Lars Dahle, a Norvég Missziós Társaság főtitkára például a 19. század végén kezdődött és mintegy fél évszázadon át átlagosan körülbelül évi 2 százalékos ázsiai és afrikai egyház-növekedési rátát tanulmányozva 1900-ban azt jövendölte: ha továbbra is ilyen arányban özönlenek a megtérők Isten országába, 1990-re az egész emberiség keresztény lesz. Legutóbb pedig Jim Montgomery amerikai missziológust a Fülöp-szigeteken az 1970-1980-as években látott sok ezer új, elsősorban protestáns gyülekezet indította arra, hogy 1984-ben létrehozza Discipling A Whole Nation (Egy egész nemzet tanítvánnyá tétele) nevű ökumenikus szervezetét, és 2000-ig 7 millió új gyülekezet megalapítására buzdítson. Azért éppen ennyire, mivel véleménye szerint úgy lehet a leginkább elősegíteni a Föld lakóinak megtérítését, ha minden ezer emberre jut egy aktív lelki életet élő friss gyülekezet. Márpedig 7 millió gyülekezettel - Montgomery téziséből kiindulva - éppen 7 milliárd embert lehetne Isten országába beterelni. Terve azonban nem sikerült.

Pedig egy évszázaddal ezelőtt katolikus és protestáns teológusok még éppen azzal érveltek a kereszténység felsőbbrendűsége mellett, hogy a krisztusi hit akkor tapasztalt sikerei nyomán évtizedeken belül már csak marginális csoportok fogják Buddha, Krisna vagy éppenséggel Mohamed tanításait követni. Ehhez képest ma az összes világvallás él és virul, s - noha a kereszténység a legnépszerűbb vallás - ma is "csak" a Föld nagyjából harmada vallja magát Krisztus követőjének. Holott már 2 ezer évvel ezelőtt, húsvéti feltámadása után arra utasította követőit a kereszténységben Megváltóként tisztelt názáreti Jézus, hogy "a Föld végső határáig" vigyék el az őbenne elnyerhető üdvösség jó hírét. Igaz, ennek mikéntjét mindig is másként értelmezték a keresztény egyházak.

Tehették is, mivel az Újszövetség nagyjából 95 görög kifejezést használ a misszió leírására, és mindeddig még senkinek sem sikerült mindenkit kielégítően megfogalmazni, egészen pontosan milyen küldetést szánt Krisztus a tanítványainak. Eleinte az Isten országa örömhírének terjesztését bízta tanítványaira, de az evangéliumokból kiderül: e kezdeti küldetésben benne foglaltatott a betegek gyógyítása és a gonosz lelkek kiűzése is. E küldetés értelmezése az évezredek során annyira módosult, hogy ma már elsősorban az egzotikus országok betegeit ápoló embereket nevezi misszionáriusnak a köznyelv. Mindenesetre David Bosch dél-afrikai protestáns teológus Paradigmaváltások a missziói teológiában című, a napokban magyarul is megjelent könyvében úgy véli - és ezzel a könyvhöz ajánlást író Kránitz Mihály, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektorhelyettese is egyetért -, hogy a kereszténység történetének 2 ezer éve során többféleképpen tekintettek a misszióra a hívek.

Kezdetben egyértelműnek tűnt, hogy a zsidóságnak hirdessék azt az örömhírnek szánt üzenetet, mely szerint a názáreti ácsfiú személyében eljött az ószövetségi próféták által megjövendölt Messiás, s a benne való hit által üdvözülni lehet. Az ige terjesztésének módszere igen egyszerű volt: a prédikátor szombaton elment a legközelebbi zsinagógába, ahol az egybegyűlt híveknek - a Tórából levezetve - elmondta, miért Jézus a Megváltó. E szisztéma később kibővült azzal, hogy már az egyszeri hívek is továbbadták a jó hírt - a maguk módján - szomszédaiknak. A Saulusból Pállá lett, az Újszövetség közel harmadát jegyző apostol azt az újítást is bevezette, hogy nem csupán a palesztinai és a diaszpórában élő zsidóságnak hirdette az üdvösség elérhetőségét, hanem más népeknek is. Az új hit néhány évtized alatt az egész Római Birodalomban elterjedt. E gyors siker annak volt köszönhető, hogy a megtérítendők könnyen megértették az Isten kegyelmét és szeretetét hangsúlyozó üzenetet, a térítők pedig igen serények voltak, mivel meg voltak győződve arról, hogy néhány éven belül visszatér Krisztus, s addig a lehető legtöbb embert kell értesíteni az igaz Isten létéről.

Krisztus második eljövetele azonban elmaradt. Helyette jött viszont Nagy Konstantin császár és a kereszténység üldözésének megszűnte, s az addig dinamikus mozgalomból intézményesült vallás lett, az egyszerű halászemberek egyszerű példázatait pedig görög filozófusok szócsavarásain edződött teológusok értekezései váltották fel. Ettől, azaz a 4. századtól kezdve - írja Karl Holl evangélikus teológusprofesszor - a társadalmi érvényesülés a keresztények kiváltsága lett, még kulturális téren is, mivel a pogányokat műveletlen barbároknak tekintették. Ennek megfelelően a Nyugatrómai Birodalomban magát az üdvösséget is elsősorban a tudásban, a civilizáltságban keresték.

Némileg más utat követett a keleti egyház, amely az 1054-es nagy egyházszakadás után - állítja az ortodoxia evangelizációs módszereit kutató amerikai James Stamoolis - "már nem a térítésben, hanem a keresztények egységének keresésében ismerte föl a maga misszióját", mivel, amint arra Nikosz Nissziotisz ortodox teológus, az Egyházak Világtanácsa korábbi igazgatója 1968-ban rámutatott, "túlságosan gyakran nem az osztatlan egyháznak, hanem saját felekezeteinknek szerzünk híveket, s ugyanakkor beléjük oltjuk a megosztás mérgét is".

Ez az értelmezés ellentétben áll a közép- és újkori katolicizmus missziós felfogásával, amelynek lényegét VIII. Bonifác pápa fogalmazta meg 1302-es, Unam Sanctam kezdetű bullájában, kijelentve: "Az üdvösséghez elengedhetetlenül szükséges, hogy minden ember a római főpap fennhatósága alá tartozzék." Mivel azonban mind ehhez, mind az üdvözüléshez - már az 5. századtól kezdve - elegendőnek tartották a keresztelést, ez vált a misszionáriusok fő tevékenységévé. Illetve az, hogy - mint azt a 6. században Nagy Szent Gergely pápa kifejtette - az eretnekeket, a hitetleneket és a zsidókat akár "ütlegekkel, kínokkal" is az üdvösségre biztassák. A katolikus egyházon belül a 16. században a jezsuita hittérítők hozták el azt a paradigmaváltást, hogy oktatással és szeretetteljes cselekedetekkel is Krisztus útjára lehet terelni más vallás követőit. Nem mellesleg innentől fogva hívták missziónak a missziót, addig ugyanis csak azt értették ezen, hogy az Atya elküldte Krisztust és a Szentlelket a Földre, az üdvösség hirdetésére.

A reformáció kezdetén a protestánsokat kevéssé hevítette a misszió tüze, sokkal inkább a jézusi tanítás helyes értelmezése. Philipp Nicolai 16. századi német evangélikus teológus egyenesen úgy vélte, Isten nem küldözget ide-oda missziózni, ott kell neki szolgálni, ahova ő a születés által helyezte a hívőt, s a legtávolabbi felebarátig megtehető missziós távolságot egy mérföldben maximálta. Ezt továbbfejlesztve számos protestáns teológus úgy érvelt, hogy teljességgel felesleges a pogányok térítése, hiszen Istent a természet csodáiból is meg lehet ismerni, ráadásul a katolikus misszionáriusok már amúgy is eljutottak a pogányok közé, s ha azok csökönyösen mégis hitetlenek maradnak, megérdemlik tévelygő sorsukat.

A felvilágosodás nyomán kialakult szkepszis az intézményes egyházzal szemben, valamint a hit- és értékválság a 19. században még megkímélte a puritán keresztények által megalapított friss amerikai demokráciát. Sőt megbánva az indiánok módszeres pusztítását, és feledtetni próbálva a rabszolgatartás bélyegét, elterjedt körükben az a nézet - írja könyvében Bosch -, hogy a "gyámoltalan, nyomorgó pogányok a keresztény nemzetek jótékony segítségére várnak". Az amerikai keresztények olyannyira elhivatottnak érezték magukat e szent feladatra, hogy minden idők legnagyobb missziós kongresszusán, az 1900-ban New Yorkban 200 ezer résztvevővel megrendezett Ökumenikus Missziós Konferencián maga az Egyesült Államok 25. elnöke, William McKinley a nemzeti önzetlenség megnyilvánulásaként, a fehér ember boldogan viselt terheként dicsérte a missziót. Akkoriban keveseknek tűnhetett fel, hogy ebből azért egyfajta vallási és kulturális felsőbbrendűség-érzet árad.

A katolikus egyházban viszont e tekintetben jelentős fordulatot hozott az 1965-ben lezárt második vatikáni zsinat, mert azon már teljes joggal vehettek részt a korábban másodosztályúként kezelt harmadik világbeli "missziós területek" képviselői is. Mi több, számos teológus már az 1940-es évektől kezdve felvetette, hogy a keresztények küldetése e világban - az evangélium hirdetése mellett - azt is jelentheti, hogy felveszik a harcot az igazságtalansággal, az elnyomással és a szegénységgel.

Mindez azonban még nem a végső megoldás. Bosch szerint a mai misszióval éppen az a baj, hogy "hosszú századokon át igen keveset szenvedett az egyház, és ezt sikernek vélte". Az egyháznak ugyanis "szüksége van a látható sikertelenségre és a szenvedésre ahhoz, hogy valódi természetére és missziójára igazán ráébredjen". E tekintetben valóban paradigmaváltással érhet fel a második világháború idején canterburyi érsekként működött William Temple újító ideája, miszerint "az egyház a világon az egyetlen olyan társaság, amely azok kedvéért áll fenn, akik nem a tagjai".

IZSÁK NORBERT

Szigorodnak a szabályok a repülőkön, célkeresztben a mobiltöltő powerbank

Szigorodnak a szabályok a repülőkön, célkeresztben a mobiltöltő powerbank

Globális fánkozóban, csirkézőben és tacózóban sem ehetünk itthon, de Obama kedvenc gyorsétterme már közeledik

Globális fánkozóban, csirkézőben és tacózóban sem ehetünk itthon, de Obama kedvenc gyorsétterme már közeledik

Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás

Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás

A svéd kormány húszmillió koronával támogatja a Szabad Európa fennmaradását

A svéd kormány húszmillió koronával támogatja a Szabad Európa fennmaradását