Tetszett a cikk?

A globális helyzetmeghatározó rendszer (GPS) navigációjára támaszkodó hazai település- és útvonaltérképek már jó néhány éve jelen vannak a piacon, elsősorban kézi számítógépekre, PDA-kra fejlesztve. A jól használható, megfizethető és autókba beépített műholdas tájolórendszerek elterjedését viszont csak a közeljövőben remélhetjük.

Manapság többnyire a luxusautók alapfelszereltsége a járműbe épített műholdas navigációs rendszer, amelyet integrálnak az autók multimédia-rendszerébe, ám mindeddig egyik autógyár sem készítette el ezek magyarországi változatát. A várakozások szerint viszont jövőre már teret nyerhetnek az autókba utólag beépíthető, magyarországi térképekkel is ellátott navigációs rendszerek. Ez jó hír azoknak, akik nincsenek kibékülve a kocsikba beerőltetett, tartóra szerelt kézi számítógépekkel, amelyek magyar szoftverek adatbázisaival és navigációs térképekkel ellátva szolgálnak navigációs eszközként.

Ez utóbbiakból már kétszázezer forint körüli összegért felszerelhetjük autónkat Magyarország és Nyugat- Európa térképeit tartalmazó navigációs készülékkel - tájékoztatta a Hálót Magyar Péter, a geochallenge.hu GPS-rendszerekkel foglalkozó oldalának készítője. A kézi számítógép átlag százezer forintot kóstál, ehhez jön a 40-50 ezer forintos GPS-vevő, és egy magyar térképet és adatbázisokat tartalmazó szoftver, amelyet 15 ezer forinttól felfelé árusítanak.

Teljes mértékig itthoni fejlesztés - a térkép és a szoftver is magyar - az ÚtInfó Zsebtérkép, amelynek legújabb, 1.8.5-ös verziója nemrég jelent meg. Ám máris elkezdődtek az újabb kiadás fejlesztései - avat be a részletekbe a fejlesztőcég, a Térképtár Kft. marketingvezetője, Pánczél János. Az ÚtInfó asztali számítógépre és PDA-ra készült verziója mellé tervezik más platformokra, például Palm OS-re készített kiadás megjelentetését is. A 2000 óta forgalmazott szoftver aktuális verziója szóban is tájékoztatja a sofőrt a helyes útvonalról. Az irányt - attól függően, mire vágyunk - "túlfűtött női hang" vagy raliversenyek nyers mitfárere mondja be. A szoftver ötezer település és településrész utca és házszám szerinti keresését teszi lehetővé.

A Psoft Kft. Digitális Zsebtérképe 8700 nem különálló településrészről informál, de csak 239 település utca és házszám szerinti keresését szolgáltatja. Versenytársaival szemben nem tudja hangutasításokkal segíteni a sofőrt, útvonaltervezést azonban ez a program is kínál.

Az AeroMapet fejlesztő NaviSys Kft. körülbelül háromszáz hazai település utcaszintű térképét adja. E szoftvert a Hewlett Packard (HP) hazai forgalmazója minden eladott PDA-ja mellé ingyenesen mellékeli, ezért jelenlétét a hazai piacon jelentősnek tekintik versenytársai.

Másfél-két éve jelent meg a Destinator nevű GPS-szoftver, amelynek forgalmazása a kanadai anyacég átalakulását követően megszűnt, mivel nem készültek hozzá frissítések. A hazai forgalmazó, a Navigate Kft. időközben tőkerészt szerzett a Topnet Kft.-ben, amely a Destinatorhoz használt Magyarország-térkép tulajdonosa volt. A Navigate és a PDAmill fejlesztői gárdája közösen megalkotta az iGo navigációs rendszert. Az egy hónapja debütált magyarországi szoftvert az év végéig Románia, Csehország és Görögország navigációs szoftverei követik, Horvátországról és Szlovákiáról már készült verzió - tájékoztatja a Hálót Sulyok István cégvezető.

Az iGo szoftverével több mint háromezer magyar településen utcanév és házszám alapján lehet navigálni, címadatbázisa 17 ezer "hasznos helyet", benzinkutat, autószervizt, bankautomatát, bevásárlóközpontot, szállodát és éttermet ölel fel. A szoftver 128 megabájtos Secure Digital (SD) memóriakártyán vásárolható meg, előnye, hogy használata nem igényel bonyolult regisztrációs procedúrát, viszont további tárigény esetén az SD-kártyákat cserélgetni kell. Két-, illetve háromdimenziós térképnézet, magyarul beszélő navigátor, a megadott útvonalról történt véletlen letérés esetén automatikus újratervezés, az útjavítások és forgalmi dugók elkerülését segítő tippek, térképnagyítás és -döntés: a navigációs rendszerek külföldön már jól bevált fenti elemeit a cég igyekszik a magyar viszonyokra is alkalmazni.

A cég mindamellett elsősorban nemzetközi forgalmát szeretné fellendíteni; terveik szerint jövőre a hannoveri CeBit vásáron mutatják be részletes kelet- és nyugat-európai térképeiket, idővel pedig az iGo navigációs rendszert Symbian okostelefonokra és Java-alapú mobilkészülékekre is applikálják.

A navigációs szoftverek mellett elsősorban a céleszközök fejlesztésére adnak a legtöbbet a gyártók, így a képernyővel felszerelt GPS-en kívül van csak hangutasítással és minimális képernyővel operáló megoldás, műszerfalba vagy visszapillantó tükörbe épített képernyő, és kísérleteznek már hangvezérléssel kezelhető rendszerekkel is, ezek magyar változata azonban ma még elérhetetlennek tűnik. Újítást hoz a jövő tavasszal a hazai forgalomban is megjelenő Black Box rendszer: magát a készüléket elrejtik a kocsiban, kijelzőként az autó beépített képernyője funkcionál, míg a parancsokat távirányítóval adják a gépnek - ez azonban egyelőre csak a beépített képernyővel felszerelt luxusautók kiváltsága.

A navigációs rendszerek fejlődésének további lendületet adhat a Nyugat-Európában már elterjedt, itthon valószínűleg 2006-ban kísérleti jelleggel induló TMC (Traffic Message Channel - közlekedési hírcsatorna). Adatai alapján a készülékek automatikusan figyelembe veszik az aktuális közlekedési helyzetet, tájékoztatnak a torlódásokról, útlezárásokról, elterelésekről és balesetekről, és az útvonalak kijelölésénél gondoskodnak ezek elkerüléséről.

FOLK GYÖRGY

Magyar Péter: Egy Tisza-kormány nem lenne Fidesz light vagy Orbán 2.0

Magyar Péter: Egy Tisza-kormány nem lenne Fidesz light vagy Orbán 2.0

Új(abb) Fidesz-sajtó alakul az MCC alatt

Új(abb) Fidesz-sajtó alakul az MCC alatt

Naponta két autó gyullad ki Magyarországon

Naponta két autó gyullad ki Magyarországon

Mostantól nem lesz olyan egyszerű megközelíteni a római Trevi kutat

Mostantól nem lesz olyan egyszerű megközelíteni a római Trevi kutat