Tetszett a cikk?

Grandiózus képzőművészeti kiállítások és filmes események a biztosítók legkedveltebb célpontjai, ha művészetpártolásra vállalkoznak. Ellenszolgáltatásként elvárják, hogy a rendezvény saját arculatépítésüket is szolgálja.

Neves filmrendezők és filmcsillagok körében mutatkozott napokon át Francois Maresquier, a Groupama Biztosító Rt. vezérigazgatója, akinek a novemberben megrendezett Fiatal Európai Rendezők Fesztiválján többször is alkalma nyílt arra, hogy ecsetelje, a biztosító miért is elkötelezett támogatója a magyar filmkultúrának. A mintegy 5 millió forintos kiadással járó kulturális program nem is lehetett olyan rossz imázsreklám, hiszen egy tévékampány költségének töredékéből tették ismertté magukat a nézők előtt. Sokan korábban talán nem is hallottak díjbevétele alapján a piacon kilencedik-tizedik helyen álló biztosítóról. A filmes események nem véletlenül kerültek be a támogatandó célok közé, a francia anyavállalat 18 éve hozta létre a GAN Alapítványt, amely évente öt-hat fiatal filmrendező debütálását segíti filmenként 67 600 euróval, azaz közel 17 millió forinttal. "Két éve a millenárison egy szabadtéri filmfesztivált, tavaly a Jacques Tati-vetítéseket támogattuk, s biztos, hogy jövőre is lesz olyan filmes rendezvény, amely mögött mi állunk majd, a közvetlen filmtámogatást viszont továbbra is meghagyjuk az anyacégnek" - foglalta össze a HVG-nek Maresquier, mire számíthatnak tőlük a mozirajongók.

Dobogós helyen van a film az Union Biztosító Rt. támogatási céljai között is, nem titkolt üzleti megfontolásokkal. "A piacon a legösszetettebb filmbiztosítási csomag a miénk, amely a forgatásnál és a film rögzítésénél előforduló károk esetén nyújt támaszt" - avatta be a HVG-t a részletekbe Maják Viktor marketingvezető. A kellemest kötötték össze a hasznossal, amikor szorosra fűzték a kapcsolatot a magyar filmgyártás megsegítésére 2002-ben létrejött Globe Alapítvánnyal, és piacot teremtettek speciális filmbiztosításuknak. Az alapítvány tervei között szerepel az is, hogy az Union-biztosítás fedezetével felkérnek egy bankot a később befolyó állami és céges filmtámogatások megelőlegezésére. Hasonló pénzügyi megoldással egyengette az idén az IC Bank Rt. a decemberben bemutatott Szőke Kóla című magyar vígjáték útját, a pénzintézet azonban azóta kiszállt a filmfinanszírozásból.

A közvetlen üzleti érdekektől távolabbi szponzorálási célt is kijelölt az Union, mégpedig a minőségi popzene és a kortárs festészet terén, ezeket évi 5-20 millió forinttal támogatja. Az Union szponzorálta például a 2002-es LGT-koncertet. A kortárs festők közül tavaly Wilhelm Károlyt, az idén Szikora Tamást karolták fel, s a biztosító vezetői magánemberként is vásároltak képeikből, Zsoldos Miklós elnök-vezérigazgató pedig gyűjtőként maga is gyakran látogat tárlatokat, festményárveréseket.

Más biztosítók is fogékonyak a képzőművészet és a zene szponzorálására. Kepecs Gábor, az Aegon Magyarország Rt. vezérigazgatója jó kapcsolatot tart fenn Török Andrással, a Magyar Soros Alapítvány által 2003 végén létrehozott - a kulturális támogatásokat az üzleti és magánszférából a művészetek felé közvetítő - Summa Artium Kht. igazgatójával is. Ennek köszönhetően élvezhették az Aegon munkatársai a karácsonyi céges partin Dés László dzsessz-zenész és zenekara előadását, akit Török javasolt a színvonalas program összeállítására törekvő biztosítónak. Az Aegon vette szárnya alá néhány éve a Katona József Színházat és a fotókiállításokat rendező budapesti Mai Manó Házat, de ez utóbbit már nem támogatja. Novemberben a Kultúraközvetítők Társasága Fehér Rózsa díjjal honorálta az Aegon kultúrára szánt forintjait. A díj odaítélésében szerepet játszhatott, hogy a biztosító éves nyereségének 0,5-1 százalékát, 100 millió forintnál többet ad szponzorcélokra. A kultúra marad az Aegon fő támogatási profilja, de egy ideje a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapnak a karitatív költések. Az anyacégnél végzett felmérés szerint az ilyen támogatásoknak ugyanis kedvezőbb a visszhangjuk a biztosító meglévő és potenciális ügyfelei körében.

A jelentős publicitással járó képzőművészeti események azonban továbbra is számíthatnak az Aegonra, csakúgy, mint az ING Biztosító Rt.-re vagy a Generali-Providencia Biztosító Rt.-re, amely annak ellenére tűnt fel a 2005. márciusban nyílt Da Vinci-kiállítás támogatói között, hogy társadalmi szerepvállalását elsősorban a balesetek megelőzését szolgáló rendezvényekre koncentrálja.

A 100 éves születésnapját ünneplő Szépművészeti Múzeum nagyobb szabású kiállításai lassan mind "elkelnek": a "Rembrandt 400" fő szponzorai közé tartozik majd az Aegon, elsősorban az anyabiztosító holland gyökerei miatt, a 2006. december 1-jén nyíló Van Gogh-életmű-bemutatót pedig az előzetes hírek szerint az ING Biztosító Rt. veszi pártolásba. Az ING szponzorszempontból a legtöbb fantáziát a gyermekegészségügy és a vízilabda támogatásában látja ugyan, mégis legújabb televíziós reklámfilmjei kortárs magyar festők alkotásaira alapoznak. "Ez a stílus megkülönböztet bennünket másoktól, eleganciát, komolyságot sugároz" - indokolta a HVG-nek Kótiné Somfai Ágnes marketingigazgató a sajátságos hirdetési stratégiát. Speciális módon adják a támogatást is: a festmények a biztosító megrendelésére készülnek, s azokat meg is vásárolják, hogy egy későbbi kortárs festészeti kiállításon bemutassák.

Klasszikus támogatója viszont képzőművészeti kiállításoknak az Uniqa Biztosító Rt., miután egyik specialitásuk a műtárgybiztosítás. Évente 5-6 millió forintos keret jön össze a műtárgybiztosítás díjbevételének meghatározott százalékából. Az üzleti érdek a rendező elv: a biztosító csak olyan intézmények rendezvényeit karolja fel, amelyek régi biztosítási partnerei. Az Uniqa a kiszemelt rendezvényeken a támogatók között az egyedüli biztosítóként kíván szerepelni, főszponzori szerződést viszont még egyet sem kötött. Kiválasztási szempont a nagyszámú látogató ígérete és a magas kulturális színvonal is: ebben tutira mehetett a biztosító például a Magyar Nemzeti Galéria Munkácsy-kiállításával vagy korábban a Műterem Galéria A magyar festészet rejtőzködő csodái című rendezvényével. Az Uniqa korábban a kiállított műtárgyak biztosítási díjából adott engedményt, újabban szponzori szerződést köt, s annak fejében publicitásra tart igényt.

Elsősorban a műveltséget széles körben terjesztő akció jöhet szóba az Allianz Hungária Biztosító Rt.-nél is. Sipos József szóvivő szerint náluk a kultúra támogatása kevésbé favorizált; elsősorban baleset- és bűnmegelőzésre összpontosítanak. Ennek ellenére az idén könyvtár-támogatási akciót indítottak, országszerte nyolcvan könyvtárnak adnak át egyenként 120 ezer - összességében csaknem 10 millió - forint értékű könyvcsomagot. A könyvtárak által kiválasztott kiadványok között számos drága album szerepelt, sportévkönyvek, történelmi térképekkel illusztrált kötetek és számos szakkönyv mellett. A biztosító beszáll az ATV televíziós csatornán jövőre induló színházi közvetítések támogatásába is.

A biztosítók többségéhez hasonlóan az Allianz sem veri nagydobra, évente összesen mennyit költ társadalmi szerepvállalásra. Így eddig azt sem lehetett pontosan összesíteni, hogy a kultúra támogatására országosan mennyit áldoznak a magánszemélyek és a cégek. Pedig ilyen összegzésnek az idén is nekifutott a Summa Artium, de végül nem kaptak elegendő értékelhető adatot. Török András becslése szerint évente 5-8 milliárd forint között lehet ez a summa. Tart azonban attól, hogy a jövőben csak mérsékelten gyarapodik a támogatási összeg, több multicég magyar leányvállalatánál ugyanis egyre inkább a népszerűségüket, ismertségüket jobban szolgáló tévés sportközvetítésekre fokuszálnak.

PAPP EMÍLIA

Pénzügyek

Jótékonyság - bruttó

Téved, aki azt hiszi, hogy a karácsonyi jótékonysági szezonban csekken feladott ezressel azonnal egy beteg gyermeket...

Méregdrága portéka ez az alig használt régi Fiat Panda 4x4

Méregdrága portéka ez az alig használt régi Fiat Panda 4x4

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait

800 km-t is lerepül egy szuszra, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép

800 km-t is lerepül egy szuszra, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép

100 százalékos vámmal csapna le Trump a BRICS-országokra, ha megpróbálnák leváltani a dollárt

100 százalékos vámmal csapna le Trump a BRICS-országokra, ha megpróbálnák leváltani a dollárt