Imázstárlat
Grandiózus képzőművészeti kiállítások és filmes események a biztosítók legkedveltebb célpontjai, ha művészetpártolásra vállalkoznak. Ellenszolgáltatásként elvárják, hogy a rendezvény saját arculatépítésüket is szolgálja.
Neves filmrendezők és filmcsillagok körében mutatkozott napokon át Francois Maresquier, a Groupama Biztosító Rt. vezérigazgatója, akinek a novemberben megrendezett Fiatal Európai Rendezők Fesztiválján többször is alkalma nyílt arra, hogy ecsetelje, a biztosító miért is elkötelezett támogatója a magyar filmkultúrának. A mintegy 5 millió forintos kiadással járó kulturális program nem is lehetett olyan rossz imázsreklám, hiszen egy tévékampány költségének töredékéből tették ismertté magukat a nézők előtt. Sokan korábban talán nem is hallottak díjbevétele alapján a piacon kilencedik-tizedik helyen álló biztosítóról. A filmes események nem véletlenül kerültek be a támogatandó célok közé, a francia anyavállalat 18 éve hozta létre a GAN Alapítványt, amely évente öt-hat fiatal filmrendező debütálását segíti filmenként 67 600 euróval, azaz közel 17 millió forinttal. "Két éve a millenárison egy szabadtéri filmfesztivált, tavaly a Jacques Tati-vetítéseket támogattuk, s biztos, hogy jövőre is lesz olyan filmes rendezvény, amely mögött mi állunk majd, a közvetlen filmtámogatást viszont továbbra is meghagyjuk az anyacégnek" - foglalta össze a HVG-nek Maresquier, mire számíthatnak tőlük a mozirajongók.
Dobogós helyen van a film az Union Biztosító Rt. támogatási céljai között is, nem titkolt üzleti megfontolásokkal. "A piacon a legösszetettebb filmbiztosítási csomag a miénk, amely a forgatásnál és a film rögzítésénél előforduló károk esetén nyújt támaszt" - avatta be a HVG-t a részletekbe Maják Viktor marketingvezető. A kellemest kötötték össze a hasznossal, amikor szorosra fűzték a kapcsolatot a magyar filmgyártás megsegítésére 2002-ben létrejött Globe Alapítvánnyal, és piacot teremtettek speciális filmbiztosításuknak. Az alapítvány tervei között szerepel az is, hogy az Union-biztosítás fedezetével felkérnek egy bankot a később befolyó állami és céges filmtámogatások megelőlegezésére. Hasonló pénzügyi megoldással egyengette az idén az IC Bank Rt. a decemberben bemutatott Szőke Kóla című magyar vígjáték útját, a pénzintézet azonban azóta kiszállt a filmfinanszírozásból.
A közvetlen üzleti érdekektől távolabbi szponzorálási célt is kijelölt az Union, mégpedig a minőségi popzene és a kortárs festészet terén, ezeket évi 5-20 millió forinttal támogatja. Az Union szponzorálta például a 2002-es LGT-koncertet. A kortárs festők közül tavaly Wilhelm Károlyt, az idén Szikora Tamást karolták fel, s a biztosító vezetői magánemberként is vásároltak képeikből, Zsoldos Miklós elnök-vezérigazgató pedig gyűjtőként maga is gyakran látogat tárlatokat, festményárveréseket.
Más biztosítók is fogékonyak a képzőművészet és a zene szponzorálására. Kepecs Gábor, az Aegon Magyarország Rt. vezérigazgatója jó kapcsolatot tart fenn Török Andrással, a Magyar Soros Alapítvány által 2003 végén létrehozott - a kulturális támogatásokat az üzleti és magánszférából a művészetek felé közvetítő - Summa Artium Kht. igazgatójával is. Ennek köszönhetően élvezhették az Aegon munkatársai a karácsonyi céges partin Dés László dzsessz-zenész és zenekara előadását, akit Török javasolt a színvonalas program összeállítására törekvő biztosítónak. Az Aegon vette szárnya alá néhány éve a Katona József Színházat és a fotókiállításokat rendező budapesti Mai Manó Házat, de ez utóbbit már nem támogatja. Novemberben a Kultúraközvetítők Társasága Fehér Rózsa díjjal honorálta az Aegon kultúrára szánt forintjait. A díj odaítélésében szerepet játszhatott, hogy a biztosító éves nyereségének 0,5-1 százalékát, 100 millió forintnál többet ad szponzorcélokra. A kultúra marad az Aegon fő támogatási profilja, de egy ideje a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapnak a karitatív költések. Az anyacégnél végzett felmérés szerint az ilyen támogatásoknak ugyanis kedvezőbb a visszhangjuk a biztosító meglévő és potenciális ügyfelei körében.
A jelentős publicitással járó képzőművészeti események azonban továbbra is számíthatnak az Aegonra, csakúgy, mint az ING Biztosító Rt.-re vagy a Generali-Providencia Biztosító Rt.-re, amely annak ellenére tűnt fel a 2005. márciusban nyílt Da Vinci-kiállítás támogatói között, hogy társadalmi szerepvállalását elsősorban a balesetek megelőzését szolgáló rendezvényekre koncentrálja.
A 100 éves születésnapját ünneplő Szépművészeti Múzeum nagyobb szabású kiállításai lassan mind "elkelnek": a "Rembrandt 400" fő szponzorai közé tartozik majd az Aegon, elsősorban az anyabiztosító holland gyökerei miatt, a 2006. december 1-jén nyíló Van Gogh-életmű-bemutatót pedig az előzetes hírek szerint az ING Biztosító Rt. veszi pártolásba. Az ING szponzorszempontból a legtöbb fantáziát a gyermekegészségügy és a vízilabda támogatásában látja ugyan, mégis legújabb televíziós reklámfilmjei kortárs magyar festők alkotásaira alapoznak. "Ez a stílus megkülönböztet bennünket másoktól, eleganciát, komolyságot sugároz" - indokolta a HVG-nek Kótiné Somfai Ágnes marketingigazgató a sajátságos hirdetési stratégiát. Speciális módon adják a támogatást is: a festmények a biztosító megrendelésére készülnek, s azokat meg is vásárolják, hogy egy későbbi kortárs festészeti kiállításon bemutassák.
Klasszikus támogatója viszont képzőművészeti kiállításoknak az Uniqa Biztosító Rt., miután egyik specialitásuk a műtárgybiztosítás. Évente 5-6 millió forintos keret jön össze a műtárgybiztosítás díjbevételének meghatározott százalékából. Az üzleti érdek a rendező elv: a biztosító csak olyan intézmények rendezvényeit karolja fel, amelyek régi biztosítási partnerei. Az Uniqa a kiszemelt rendezvényeken a támogatók között az egyedüli biztosítóként kíván szerepelni, főszponzori szerződést viszont még egyet sem kötött. Kiválasztási szempont a nagyszámú látogató ígérete és a magas kulturális színvonal is: ebben tutira mehetett a biztosító például a Magyar Nemzeti Galéria Munkácsy-kiállításával vagy korábban a Műterem Galéria A magyar festészet rejtőzködő csodái című rendezvényével. Az Uniqa korábban a kiállított műtárgyak biztosítási díjából adott engedményt, újabban szponzori szerződést köt, s annak fejében publicitásra tart igényt.
Elsősorban a műveltséget széles körben terjesztő akció jöhet szóba az Allianz Hungária Biztosító Rt.-nél is. Sipos József szóvivő szerint náluk a kultúra támogatása kevésbé favorizált; elsősorban baleset- és bűnmegelőzésre összpontosítanak. Ennek ellenére az idén könyvtár-támogatási akciót indítottak, országszerte nyolcvan könyvtárnak adnak át egyenként 120 ezer - összességében csaknem 10 millió - forint értékű könyvcsomagot. A könyvtárak által kiválasztott kiadványok között számos drága album szerepelt, sportévkönyvek, történelmi térképekkel illusztrált kötetek és számos szakkönyv mellett. A biztosító beszáll az ATV televíziós csatornán jövőre induló színházi közvetítések támogatásába is.
A biztosítók többségéhez hasonlóan az Allianz sem veri nagydobra, évente összesen mennyit költ társadalmi szerepvállalásra. Így eddig azt sem lehetett pontosan összesíteni, hogy a kultúra támogatására országosan mennyit áldoznak a magánszemélyek és a cégek. Pedig ilyen összegzésnek az idén is nekifutott a Summa Artium, de végül nem kaptak elegendő értékelhető adatot. Török András becslése szerint évente 5-8 milliárd forint között lehet ez a summa. Tart azonban attól, hogy a jövőben csak mérsékelten gyarapodik a támogatási összeg, több multicég magyar leányvállalatánál ugyanis egyre inkább a népszerűségüket, ismertségüket jobban szolgáló tévés sportközvetítésekre fokuszálnak.
PAPP EMÍLIA
Jótékonyság - bruttó
Téved, aki azt hiszi, hogy a karácsonyi jótékonysági szezonban csekken feladott ezressel azonnal egy beteg gyermeket...