Tetszett a cikk?

A szamizdat Beszélő című folyóiratból értesülhetett először a közvélemény, pontosabban annak szűkebb része arról, hogy...

A szamizdat Beszélő című folyóiratból értesülhetett először a közvélemény, pontosabban annak szűkebb része arról, hogy a "végzetes órákban", vagyis 1942-ben vita alakult ki Radnóti Miklós és Komlós Aladár között. A lap ugyanis 1986-ban közreadta az 1944 novemberében zsidóként meggyilkolt hívő katolikus Radnóti (HVG, 2004. március 27.) levelét. Az akkor névvel nem jegyzett rövid bevezetőben a lap egyik szerkesztője (a későbbi szabaddemokrata politikus, ma a Magyar Helsinki Bizottság elnöke), Kőszeg Ferenc ismertette az addig lappangó szöveg keletkezésének történetét és azt, hogy a címzett, az 1944-ben Bergen-Belsenbe deportált, de a koncentrációs tábort túlélt, s a háború után irodalomtudományi munkákban jeleskedő Komlós Aladár már 1977-ben, a maga kommentárjával együtt szerette volna közzétenni Radnóti sorait Kritikus számadás című kötetében. "E vallomást bűn volna elzárnom a nyilvánosság elől, már csak azért is, mert érezhetően nem csak az én számomra íródott" - idézte a végül kéziratban rekedt Komlós-kommentárt Kőszeg. Ugyanő a HVG mostani megkeresésére elmondta, hogy 1977-ben a költő özvegye, a Fanni-versek ihletője még nem látta időszerűnek a levél publikálását, így az a Beszélőben is Radnótiné Gyarmati Fanni megkerülésével jelent meg.

A költő prózai megnyilvánulásai között meghatározó jelentőségű szöveg "hivatalosan" 1989-ben látott nyomdafestéket, akkor, amikor először jelent meg Radnóti 1934-től haláláig vezetett naplója. Ekkor derült fény arra, hogy a költő az 1942 májusában "hosszas tűnődés és halogatás után" írt válaszlevelét olyannyira fontosnak tartotta, hogy eszmefuttatását elküldés előtt szó szerint bemásolta jegyzetfüzetébe.

A Komlós Aladár hagyatékában fennmaradt levél eredetije időközben a Petőfi Irodalmi Múzeumba került, a Kritikus számadásba szánt, s már idézett kései Komlós-reflexiónak viszont nyoma veszett. A másolatban rendelkezésére álló szöveget 1986-ban a Beszélő azért nem közölte, mert "nem akartuk, hogy az a látszat keletkezzék: a vitában a túlélőé az utolsó szó". Nem tud az írásról a Komlóst "a magyar zsidó irodalom egyedüli, európai léptékű teoretikusának, kritikusának" nevező, életművét gondozó Kőbányai János, a Múlt és Jövő folyóirat újraindítója sem. Ő egyébként az 1999-es, Radnótiról és a vele azonos sorsú Ámos Imre festőről szóló esszéjében a szamizdat közlést afféle ideológiai és aktuálpolitikai (elő)lépésként értékelte. Felújítva Komlós 1940-es években vallott, az egyén identitásválasztási jogát megkérdőjelező felfogását, merőben más politikai körülmények közepette azt fejtegette, hogy "a rendszerváltást érző s annak előkészítésében közreműködő zsidó származású értelmiség" valójában a saját "rideg, ignoráns, színvonaltalan és önmegtagadó (...) koncepcióját" fogalmazta volna meg - Radnóti mögé bújva.

Kult

Sort sors alá tapogatva

Az 1944-ben zsidóként megölt Radnóti Miklós identitásválasztását nem csak a zsidótörvények nyomán kérdőjelezték meg. A magyarságból kitaszítottak között is akadtak, akik a sorsközösséget megtagadónak tekintették a költőt azért, mert "egy nem normális világban" is makacsul ragaszkodott érvényesíthetetlen igazához.

Nem bankolhatnak tovább Mészárosnál, megszűnik az osztrák szélsőjobboldali tévécsatorna

Nem bankolhatnak tovább Mészárosnál, megszűnik az osztrák szélsőjobboldali tévécsatorna

Az EU tárgyalna az Egyesült Államokkal a vámháborúról

Az EU tárgyalna az Egyesült Államokkal a vámháborúról

Betiltatta a Meta a volt alkalmazottja könyvét, amely a Facebook viselt dolgairól szól

Betiltatta a Meta a volt alkalmazottja könyvét, amely a Facebook viselt dolgairól szól

Eltűnt egy kanadai férfi a VII. kerületből

Eltűnt egy kanadai férfi a VII. kerületből