Álom német kivitelben
Sajátos ötlettel állt elő az amerikai eladásai miatt elégedetlen német Volkswagen autógyár: hosszú tanulmányútra küldte 23 szakemberét az USA-ba, hogy személyes tapasztalatot szerezzenek az amerikai életformáról és autózási szokásokról, majd azok ismeretében dobjanak piacra új modelleket.
Az amerikaiak a nappalijuk guruló meghosszabbításaként tekintenek autójukra - erre a megállapításra jutott az a 23 szakember, akiket a német Volkswagen AG (VW) másfél éves tanulmányútra az USA-ba küldött. A Moonrakernek nevezett szakmai turné első hónapjában a csapat mindennap egy másik amerikai államba látogatott, de nem autógyárakat keresett fel, hanem bevásárlóközpontokat, a Rock and Roll Hírességek Csarnokát vagy éppen a Coca-Cola-múzeumot. A többségében mérnökökből álló csoport aztán több hónapot a kaliforniai Malibu Beachen töltött, persze nem annyira fürdőzéssel vagy szörfözéssel, mint inkább az ott élők és üdülők szokásainak tanulmányozásával.
A szakembereknek máskor hetente újabb városokban különféle márkájú autókkal kellett közlekedniük. Volt, akit a sivatagos vidékekre küldtek, másokat a hegyekbe. Többen kapták feladatul, hogy napokon át sétáljanak az utcán, és vegyék szemügyre az autóparkolókban álló járműveket. Egyikük pedig napokon át kísért egy amerikai családanyát, hogy megismerje az átlag amerikai mindennapi életét. Együtt vitték a gyerekeket iskolába, vásároltak a szupermarketben, elmentek a tisztítóba a ruhákért, sőt a fodrászhoz is.
A VW célja, hogy szakemberei jobban megismerjék az európaitól eltérő amerikai kultúrát, életformát és azon keresztül az autózási szokásokat, a járműhöz való viszonyt - és persze a négykerekűekkel szembeni elvárásokat. Azaz, a VW ne az európai piacra kifejlesztett termékeit próbálja meg eladni Amerikában, hanem az ottani igényeknek megfelelően gyártson.
Rendre veszteséges az USA-ban ugyanis a német cég az utóbbi években, és nemhogy az 57 évvel ezelőtt debütált bogár egykori piaci sikereit nem tudja megismételni, de elmarad saját eladási terveitől is. A bogár fénykorában, a hatvanas években az amerikaiak még több mint 600 ezer VW-t vettek egy esztendő alatt, a cég szinte egyeduralkodó volt az USA-ba exportálók között. A Golf - ottani nevén: Rabbit -, majd a Jetta és a Passat azonban már nem tudta megismételni a sikert, és a kilencvenes évek elejére az eladások 100 ezer alá zuhantak, a mélypont az 1993-as 49 ezres értékesítés volt. Az ezredfordulóra a felfrissített modelleknek és a fiatalokat megcélzó hirdetési kampánynak - valamint a Los Angeles melletti Simi Valleyben néhány éve kialakított dizájnközpontnak - köszönhetően már 300 ezernél több autó kelt el, az utóbbi években azonban ismét visszaesést, csak 200 ezres eladást regisztráltak. Mindez évi 1-1,3 milliárd dolláros veszteséget jelent. A eladások lanyhulását a kisebb-nagyobb minőségi problémák, valamint a kedvezőtlen árfolyamváltozások mellett a cég abban látta, hogy Wolfsburgban nem figyeltek eléggé az USA-ból érkező vásárlói visszajelzésekre, és modelljeik nem felelnek meg a például tágasabb és praktikusabban használható belső teret preferáló amerikai igényeknek.
A lassanként egy éve tartó Moonraker program első konkrét eredményét az amerikai The Wall Street Journal napilap az e heti Los Angeles-i autószalonon véli felfedezni, ahol a VW - az Eos kabrió, a megfiatalított Golf, valamint a Touareg sportterepjáró mellett - kiállítja a GX3-nak nevezett csodajárgányt. A 15-17 ezer dollár közti áron kínált járművet - mely 5,7 másodperc alatt gyorsul 100 kilométeres tempóra, és állítólag csak 5,2 litert fogyaszt - már a Moonraker-csapat ajánlásai alapján tervezte a kaliforniai dizájnközpont. Aligha oldja meg azonban a VW gondjait, ez ugyanis egy nyitott, háromkerekes, kétszemélyes kis gép, ami a kaliforniai aranyifjaknak minden bizonnyal tetszeni fog, ám komoly darabszám nemigen várható tőle.
Mégis jelzi, hogy a VW komolyan veszi az amerikai igényeket. Melyek közül azt már biztosan tudja, hogy a kocsijukat második otthonuknak tekintő ottani autósoknál - akik az európaiaknál jóval több időt töltenek az úton - az árral, a formával és a teljesítménnyel egyforma súllyal esik például latba, hogy miként tudnak pakolászni a belső térben, van-e elég hely az üdítősflakonoknak vagy éppen a gyerek félig megrágott hamburgerének.
Ha a kísérlet beválik, a VW hasonló csapatot küld a kínai piac feltérképezésére is, Hattyúk tava fedőnéven. A VW-t - mely elsőként vette be és a külföldiek között hosszú éveken át uralta a kínai piacot - az utóbbi időben igencsak szorongatják a versenytársak, s tavaly az amerikai General Motors már le is körözte ottani járműeladásaival a német céget.