Tetszett a cikk?

Landfrisch Rudi néven Ausztriában is megjelent a Túró Rudi. Az osztrák gyártó, a felső-ausztriai Landfrisch Molkerei nem is tagadja, hogy a gyártási ötletet a magyar termékből merítette, ám azért egyetlen centet sem fizetett.

"Újat produkálni csak akkor érdemes, ha az ember a meglévőnél jobbat tud" - ezzel a jelszóval büszkélkedik honlapján a felső-ausztriai Landfrisch Molkerei GmbH, amelyet azzal told meg, hogy kutatólaboratóriumában új ötletek nyomán új termékek valósulnak meg. A szüleményeket aztán addig tesztelik és javítják, amíg véleményük szerint "egyedülállóvá" nem válnak. Ilyen az osztrák Túró Rudi is, amellyel a welsi székhelyű tejipari vállalat az idén állt elő. A fényes, kék-fehér alapszínű papírba burkolt "ausztrikum" háromféle változatban kapható: kókusz-, vanília- és natúr túróízzel. A Landfrisch Rudi fehér "testét" ugyanúgy csokoládé borítja, mint a magyar pöttyöst, ám jóval édesebb, mert nincs benne citrom.

Az immár a legnagyobb osztrák élelmiszerláncokban is fellelhető édesség piaci bevezetését nagyszabású reklámkampány segíti: a Landfrisch március első hetében 42 helyszínen szervezett kóstolót, rádiós hirdetésében pedig az új finomság vásárlói között Robbie Williams és a Rolling Stones koncertjeire szóló jegyek kisorsolását ígéri. A kampányban az osztrák fogyasztó nem csupán arról értesülhet, hogy a 30 grammos osztrák túrós csoki a legfinomabb alpesi tejből készül, habkönnyű és egészséges, hanem arról is, hogy azt a tavaly őszi kölni Anuga élelmiszer-kiállításon - a világ egyik legnagyobb ilyen jellegű rendezvényén - innovációs díjjal tüntették ki.

A Landfrisch Rudi gyártói nem is tagadják, hogy az ötletre Magyarországon bukkantak rá. A 10 millió lakosú országban napi 1,3 millió "Turro Rudit" fogyasztanak - írja a Deutsche Molkerei Zeitung. Gyaníthatóan ez késztette a tejtermelők szövetkezeti tulajdonában álló, évente 134 millió liter tejet feldolgozó, 150 embert foglalkoztató céget az "újításra". A most lekoppintott édesség magyar változatát eredetileg a szovjet Eszkimó túrócsoki alapján fejlesztették ki, 12 éves kutatómunkával; további "klónozását" pedig jogi eszközökkel szinte lehetetlen megakadályozni.

Magyarországon mind szabadalmi, mind védjegyoltalma van a hungarikummá lett, a Friesland Hungaria Zrt. által gyártott Pöttyös Túró Rudinak, a Rudi elnevezés pedig külön is oltalmat élvez. Utóbbin fele-fele arányban osztozik a Pöttyöst gyártó Friesland és a másik magyarországi Rudi-gyártó, a Compagnie Gervais Danone (a két termék a csomagolás alapján könnyen megkülönböztethető). Bár a Túró Rudi elnevezést a Friesland jogelődje Ausztriában is levédette, csakhogy az osztrákok a Rudi's szóra a Frieslandénál korábbi bejegyzésű védjegyet birtokolnak. Így lehetőségük van rá, hogy Ausztria területén ezen a néven bármilyen terméket forgalomba hozzanak. Mivel pedig a Rudi név a német nyelvterületen jóval elterjedtebb, mint Magyarországon, Kiss Pál István, a Friesland vezérigazgatója nem látja értelmét a névvitának.

A túró, illetve a pöttyös szavak ékezetei pedig a külföldi vásárlókban inkább török, mint magyar képzetet keltenek, ezért a Friesland az országhatáron kívül a Dots (pöttyök) márkanéven népszerűsíti termékét. A Danone lengyel üzletekbe vitte el Rudiját, a Friesland a szlovák és a román piacon indított, a minap pedig a barcelonai Alimentaria élelmiszer-ipari vásáron rukkolt vele elő, de küszöbönáll az olaszországi bevezetés is. A cég megfontolt tempót diktál, mert a külföldi megjelenés komoly ráfordítást és energiát igényel - az ausztriai élelmiszerláncok például a termékértékesítő kötelességévé teszik, hogy ellenőrizze a hűtőpolcokra helyezett "Rudik" frissességét, s visszavegye a lejárt szavatosságú csokirudakat.

Ma már a magyar piacon is vagy 25-féle, nem túróból, hanem tejből készült ál-Rudi kapható, többségük az elmúlt három-négy évben bukkant fel, és gyakran olcsóbb, mint az eredeti. Ennek ellenére a konkurens termékek nem veszélyeztetik a Mátészalkán gyártott, kulttermékké magasztosult édesség pozícióját - legalábbis Kiss Pál István szerint. "A Túró Rudi a miénk, ellopni nem, csak másolni lehet" - vélekedik a vezérigazgató, aki szerint a tejminőség uniós szabvány, a gyártási technológia nem különösebben bonyolult, az igazi titok az íz összetételében van.

Az elsősorban túrósajtjainak értékesítésére szakosodott, innovatív osztrák tejipari cég is kínosan őrzi titkait. A Rudijáról készíttetett reklámcikkből kiderül, hogy az üzeme területét meglátogatók nem fényképezhetnek, de elzárkózott a Landfrisch a HVG tudósítójával való találkozástól, sőt az írásban kért kérdések megválaszolásától is. A marketingosztály vezetője, Ursula Scheubmayr a felső tilalomra hivatkozva mindössze annyit árult el, hogy az osztrák tejipari érdekeltségek listáján a nyolcadik helyen szereplő vállalkozás története 1929-ig vezethető viszsza.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit

Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit

Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát

Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát

Tovább robognak az árak az iparban is, 8,2 százalékos az éves emelkedés

Tovább robognak az árak az iparban is, 8,2 százalékos az éves emelkedés

Akár 37 000 000 forintot is kereshet, ha segít az OpenAI-nak

Akár 37 000 000 forintot is kereshet, ha segít az OpenAI-nak