Tetszett a cikk?

Ukrán befektetőtől reméli a talpon maradást az EU ultimátumától szorongatott gdanski hajógyár, amely gyakran volt a politika mostohagyereke.

HVG
Nem szűkölködik a szimbólumokban az egykor Lenin nevét viselő gdanski hajógyár. A kerítés előtt, a Szolidaritás téren az első kelet-európai szabad szakszervezet megszületésekor emelt, 42 méter magas, 139 tonnás hármas acélkereszt emlékeztet az 1970-es vérengzés 44 áldozatára. A gyalogosbejáraton a Szolidaritás felirat mellett a lengyel származású II. János Pál pápa és utóda, XVI. Benedek portréja látható, amelyek alatt épp a HVG tudósítójának ottjártakor cserélte a virágot egy idős asszony. A gyárban máig érintetlenül őrzik az egykori villanyszerelő sztrájkvezér, Lech Walesa volt műhelyét, és tervezik emlékhellyé alakítását, a gdanski repülőtér pedig már most az exállamfő nevét viseli. A hajógyár kapuja melletti trafikban azonban keveredik a múlt: Walesa-portré és Szolidaritás-bögre mellett Boleslaw Bierut - a lengyel Rákosi - és Sztálin arcképével díszített öngyújtót is kínálnak.

Ezt a jelképrendszert is mérlegre teszik abban a küzdelemben, amelyet az EU és a hajógyár vezetése folytat a vállalat jövőjéért. Neelie Kroes, az Európai Bizottság (EB) versenyügyi biztosa azt szeretné kikényszeríteni, hogy az ország EU-csatlakozása óta a lengyel hajógyártásnak - a gdanski mellett a szomszédos gdyniai és a szintén a tengermelléken fekvő szczecini cégnek - nyújtott, Brüsszel által 1,3 milliárd euróra becsült állami segítség fejében csökkentsék a gyártókapacitást. A két másik gyárral már meg is állapodtak, Gdansk azonban ellenáll, és nem hajlandó három hajóépítő sólyája közül kettőt bezárni, sem a szubvenciót visszafizetni. Az ugyanis a cégvezetés szerint a vállalat végét jelentené.

Az egykori önmaga árnyékaként működő Szolidaritás helyi szervezetének küldöttei augusztus végén Brüsszelbe is elmentek, hogy közbenjárjanak az EB-nél, és még Kroeshez is bejutottak, akivel a gyár vezetői egyelőre nem tudtak tárgyalni - jegyezte meg a HVG-nek Andrzej Buczkowski vezérigazgató-helyettes. Buczkowski egyébként vitatja az EU által követelt összeget, és úgy véli, Gdansk legfeljebb 100 millió zloty (1 euró = 3,7 zloty) állami támogatást kapott. Ráadásul - tette hozzá - a szubvenció csak a korábbi, például társadalombiztosítási és adótartozások kifizetését szolgálta, fejlesztésre nem jutott belőle. Buczkowski elképzelhetőnek nevezte, hogy a három sólyából - amelyek mindegyikében jelenleg is hajót építenek - egyet bezárjanak, de ez szerinte csak az egész gyár korszerűsítése után lehetséges. Épp ahogyan az a két keletnémet hajógyárban, Wismarban és Warnemündében történt, amelyeket az újraegyesítés után a kormány több mint 1 milliárd márka költséggel felújított, és csak ezt követte az EU által előírt kapacitáscsökkentés és a privatizáció.

A gdanski gyár - mint azt a felületes szemlélő is láthatja - alapos korszerűsítésre szorul. Az 1970-es évek szocialista nehéziparát idéző hangulatba leginkább az visz új színt, hogy műszakváltáskor a kapun nem "kis Polskik", hanem főleg Lengyelországban gyártott dél-koreai autók gurulnak ki. A 7 hektáros óriás üzemcsarnokban büszkén mutatják, hogy a hatalmas acéllemezeket plazmatechnikával vágják, ám a belőlük készülő hajótestrészek összeállításánál, hegesztésénél és csiszolásánál továbbra is a kézi munka uralkodik. A gyár a fénykorban megszokott 17 ezer fő helyett alig 3 ezret foglalkoztat. Szakképzett munkaerőből azonban hiány van, jóllehet a gyár a lengyel átlagfizetésnél 30-40 százalékkal többet kínál. Buczkowski szerint akár kétszáz hegesztőt is azonnal fel tudnának venni, de azok inkább Nyugaton - például norvég hajógyárakban - vállalnak munkát.

A gondokat súlyosbította, hogy a hatalommal való szembeszállásra mindig is hajlamos gdanski gyár gyakran volt a politika mostohagyereke. Az 1970-es munkáslázadás után inkább Szczecint és főleg Gdyniát fejlesztették, és a Szolidaritás bölcsője a szükségállapot 1981-es bevezetése után sem dúskált beruházásokban. Mieczyslaw Rakowski miniszterelnök 1988-ban gazdasági érvekkel operálva, ám politikai okokból akarta bezárni az 1945-ben a korábbi német hajógyárak helyén létrehozott óriásüzemet, de nem járt sikerrel. Az 1990-es évek elejének Szolidaritás-bázisú kormányai szintén politikai megfontolásból bántak óvatosan a gyárral, mert a korszerűsítés tömeges elbocsátásokkal járt volna. A leépítések a posztkommunisták hatalomra kerülése után felgyorsultak, pénz azonban - a gyár hívei szerint bosszúból - ekkor sem jutott a modernizálásra, és a vállalat 1997-ben csődbe ment.

A tönkrement céget 1998-ban vásárolta meg az atomfizikusból üzletemberré lett Janusz Szlanta, aki korábban a gdyniai üzem irányítását is átvette. Gdansk ekkor évekre lényegében a gdyniai gyár beszállítójává vált, és az egyszerűbb, kevésbé jövedelmező megrendelések jutottak neki - festett hátteret a HVG-nek Artur Kielbasinski, a legnagyobb regionális napilap, a Dziennik Balticzky internetes kiadásának főszerkesztője. Az ezredforduló után a megugró acélárak és a dollár árfolyamának esése ismét csődbe juttatták Gdyniát és Gdanskot, a bankok bizalma elfogyott, nem finanszírozták tovább a hajógyártást. Az állam azonban igen, cserébe visszakapta a közös cég részvényeit. A kvázi visszaállamosítást ismét politikai döntés követte: tavaly ősszel - az önkormányzati választások előtt - a jobboldali-konzervatív Jog és Igazságosság Párt (PiS) vezette varsói koalíció újra önállóvá tette a gdanski gyárat, melynek élére a Lengyelországot irányító Kaczynski fivérek bizalmasa, Andrzej Jaworski került.

Az időközben Gdansk városa által körbenőtt hajógyár számára a korszerűsítéshez szükséges forrás lehetne a hatalmas üzem termelésre nem használt - az utóbbi években keresett belterületté vált - részeinek eladása. Az ingatlan értékét növeli az újjáépített óvároshoz való közelsége. A 73 hektáros hasznosítható ingatlanvagyont azonban a Gdanskban nem túl népszerű Szlanta kivitte a Synergia 99 nevű offshore cégbe, amely a londoni Docklandshez hasonló új városrészt tervez építeni. A kiutat így Buczkowski - aki szerint az önálló korszak eredményei eddig biztatóak, az első fél évben 79 millió zloty bevétel mellett 10 millió adózott nyereség volt - a privatizációban látja. A vevőjelölt az ukrán Donbassz acélipari csoport, amelynek 5 százalékos pakettje van a hajógyárban, és megkezdte a tárgyalásokat a teljes felvásárlásról.

NAGY GÁBOR / GDANSK

Dührohamot kapott egy motoros, mert nem tudott előzni, megütötte az autóst

Dührohamot kapott egy motoros, mert nem tudott előzni, megütötte az autóst

Emléktörlés alvás közben? Ez még jól jöhet

Emléktörlés alvás közben? Ez még jól jöhet

Pornó, iskolai késelés: mit tud a francia elnök arról, hogy van-e módszer a fiatalkorúak kizárására a közösségi oldalakról?

Pornó, iskolai késelés: mit tud a francia elnök arról, hogy van-e módszer a fiatalkorúak kizárására a közösségi oldalakról?

Magyar Péter ügyvédjét akarta besározni, de végül Varga Juditot hozta kapcsolatba Soros Györggyel a Magyar Nemzet

Magyar Péter ügyvédjét akarta besározni, de végül Varga Juditot hozta kapcsolatba Soros Györggyel a Magyar Nemzet