Tetszett a cikk?

A világháló mindenhol hódít, a virtuális sztrádát használók száma folyamatosan növekszik. Magyarországon 2003 óta megháromszorozódott az internetezők száma. Akkor a 15-69 éveseknek csupán 14 százaléka netezett, tavaly, az év második félévében viszont már 41 százalékuk.

Korábban sokkal több férfi internetezett, mint amennyi nő. Ma már jobban kiegyenlítődni látszik a nemek közötti arány, de a férfiak körében még mindig magasabb a penetráció: a férfiak 46, a nők 37 százaléka használja legalább alkalmanként a világhálót. A fiatalok és a magasabb végzettségűek körében kiemelkedően magas a netezők aránya. A 15-24 évesek körében például 72 százalék. Az internetes társadalomban túlsúlyban vannak a magasan képzett fiatal férfiak.

Az utóbbi években elsősorban az alacsonyabb penetrációval rendelkező csoportok kaptak rá az internetezés ízére. Míg a 15-24 évesek esetében 4 év alatt megduplázódott a használók aránya, addig az 50-69 évesek körében megnégyszereződött, bár még mindig csupán 14 százalékuk használja legalább alkalmanként a világhálót. Mindez azt jelenti, hogy a penetráció növekedésével párhuzamosan az összes internetező között folyamatosan csökken az "úttörő" csoportok (fiatalok, diplomások) aránya, viszont nő az idősebbek és az alacsonyabb iskolai végzettségűeké.

A netezők demográfiai összetétele egyáltalán nem elhanyagolható tényező, így nem véletlen, hogy az internetet használók összetételének változásával a tartalomszolgáltatók is lépést tartanak. Az utóbbi években például jelentősen szaporodott a nőket vagy az idősebbeket érdeklő témákkal foglalkozó weboldalak száma. Jelzésértékű a női honlapok között kialakult éles verseny, de az is figyelmet érdemel, hogy létezik már több olyan honlap is, amely a korábban az internet világához egyáltalán nem kapcsolódó 50 év felettieket célozza meg.

Az internetezők kilétének ismerete különösen fontos az interneten hirdetők számára. Egyrészt tájékozódhatnak a weben keresztül elérendő fogyasztók érdeklődési köréről, másrészt kiválaszthatják azokat a téma köré szerveződő portálokat, amelyeken hirdetéseik az azonos érdeklődésű internetezők igényeivel találkoznak. A TNS-NRC VMR (Visitor Media Research) kutatása rendszeresen vizsgálja, hogy mi iránt érdeklődnek az internetezők: milyen témákkal foglalkoznak, milyen témákról hallanak, olvasnak szívesen.

A 2007. második féléves adatok szerint az internetezők leginkább a mozival és a filmekkel kapcsolatos oldalakra kattintanak: a 15-69 éves netezők 57 százalékát vonzza ez a téma.

A tudományos érdekességek és a számítástechnika az internetezők felét érdekli, ami jelzi, hogy a világháló használata még ma is - amikor több mint 3 millióan interneteznek Magyarországon - sokaknál túlmutat a szimpla használaton, és egyfajta érdeklődéssel, hozzáértéssel is párosul a technológia és az újdonságok iránt.

Legkevesebben külpolitikai témájú, gazdasági, pénzügyi, illetve ezoterikával foglalkozó írásokat olvasnak. Ám e csoportok jelenléte sem elhanyagolható, mivel a magyar netezők egynegyede érdeklődik ilyen témák iránt.

Érdekes, hogy a felmérés szerint a bulvár, a sztárokról szóló hírek, pletykák csupán a netezők egynegyedét érdeklik, azaz feleannyi internetezőt, mint a tudományos újdonságokról szóló beszámolók. (Ebben persze szerepet játszhat, hogy a felmérésben részt vevők, megfelelési motívumtól hajtva, nem árulják el ezt a "gyengéjüket". A szerk.)

A különböző érdeklődési körű internetezők egyes demográfiai jellemzőik alapján jól beazonosíthatók. Az ezoterika iránt inkább idősebb nők, a számítástechnika vagy a sport iránt inkább fiatalabb férfiak érdeklődnek.

Az egyes érdeklődési köröket a nem és az életkor által meghatározott koordináta-rendszerben ábrázolva, szemléletes képet kapunk azok férfias, nőies, fiatalos, vagy "idősebb" jellegéről. A vízszintes tengelyen jobbra haladva az egyes témák egyre férfiasabb, felfelé haladva pedig egyre idősebb internetezői csoportokat vonzanak. A két tengely metszéspontjának környékén olyan populáris érdeklődési körök találhatók, amelyeket nemre, korra való tekintet nélkül vesznek igénybe.

Látható, hogy a koordináta-rendszer középpontjához legközelebb a könnyűzene helyezkedik el. Ez az, ami sem férfi-nő viszonylatban, sem életkor szempontjából nem mutat jellegzetességet. A szépségápolás és a divat az átlagnál fiatalabb, a gyógyászat vagy a lakberendezés az átlagnál idősebb nők körében számít kifejezetten népszerű témának. A sport, a technika és az autós témák jellemző fogyasztója a fiatal férfi, míg a politika és a gazdasági kérdések az idősebb férfiak körében toboroznak maguknak az átlagnál több netezőt.

Az adott témákra szakosodott vertikális portáloknak tehát figyelembe kell venniük olvasóik demográfiai jellemzőit. Míg tehát a Startlap, az Origo vagy az Index a koordináta-rendszer középpontja körül helyezkednek el, addig a számítástechnikai honlapok többsége - a hwsw.hu, a techline.hu, a prohardver.hu, az sg.hu - a "fiatal férfi" negyedben található, ott, ahol élénk a számítástechnika iránti érdeklődés. A gazdasági portálok az "idős férfi" részen, az ezoterikával, egészséggel, életmóddal foglalkozó oldalak pedig a női térfélen helyezkednek el, csakúgy, mint az egyértelműen nőket célzó honlapok, a Nők Lapja Café vagy a Nana.hu. Természetesen az olvasói réteg egy-egy portál esetében összetettebb és jóval tagoltabb, ennek ellenére a tartalomszolgáltatóknak figyelniük kell, alkalmazkodnak-e a megcélzott csoport igényeihez, illetve hogy tudnak-e váltani, ha az olvasók demográfiai összetétele valamilyen okból módosul.

Az adatfelvételt az NRC Piackutató 2007 második félévében végezte, tízezer 15-69 éves, legalább hetente internetező reprezentatív mintája alapján, online megkérdezésükkel.

KURUCZ IMRE, SIJA MARIANNA

Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek

Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek

Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt

Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt

Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?

Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?

Felszámolták az Aszadot támogató erőket Szíriában

Felszámolták az Aszadot támogató erőket Szíriában